به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته‌ای که گذشت با رویداد‌هایی متعدد روبرو بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

کشورهای مدیترانه شرقی از تجربیات بهداشتی ایران استفاده کنند/ سلامت نوزادان و کودکان نقطه قوت نظام سلامت ایرانیان

تدروس ادهانوم گبریسوس مدیر کل سازمان جهانی بهداشت که برای شرکت در شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی به ایران آمده بود،با اشاره به وضعیت نظام بهداشتی ایران در منطقه مدیترنه شرقی و جهان  اظهار کرد: من ابتدا باید بگویم که خیلی خوشحالم از مرکز جامع خدمات سلامت شهید کاظمیان در تهران بازدید کردم و این خواسته خود من بود که از مراکز مراقبت های اولیه بهداشتی در ایران بازدید کنم چون از قبل می دانستم که سیستم مراقبت های اولیه خوبی در ایران مستقر است و بنده نیز این انتظار را داشتم و آن را هم به خوبی مشاهده کرد.

او تصریح کرد: در این بازدید نکات زیادی از سیستم بهداشتی ایران با سوالاتی که پرسیدم و پاسخ دادند، این مرکز 30 هزار نفر جمعیت تحت پوشش دارد و بسته های خدمتی زیادی به مردم ارائه می شود که به ویژه از پیگیری گیرندگان خدمت در مناطق تحت پوشش این مرکز، تحت تاثیر قرار گرفتم.

دکتر تدروس با بیان اینکه دانستن جزییات تجلیل وضعیت جمعیت تحت پوشش بسیار مهم است، تاکید کرد: ارتقای مراقبت های بهداشتی اولیه در پوشش همگانی سلامت بسیار مهم است و تمرکز ما در سازمان جهانی بهداشت بر روی مراقبت های اولیه بهداشتی است که برای دستیابی به پوشش همگانی سلامت، پایه اصلی و اساسی است.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در خصوص نقاط قوت سیستم بهداشتی ایران گفت: یکی از نقاط قوتی که امروز در بازدید از مرکز جامع خدمات سلامت ایران دیدم این است که تمام اطلاعات خانواده ها و افراد و شرایطی که در آنها در آن زندگی می کنند، با تمام جزییات وجود دارد که این بسیار مهم است چراکه بدون وجود اطلاعات افراد، نمی توان در مورد مشکلات و بیماری هایی مانند بیماری های قلبی عروقی، مبتلایان به فشارخون و دیابت، برنامه ریزی کرد و من این اطلاعات را در بازدید امروز مشاهده کردم و به نظر من، این نقطه قوت بزرگی برای ایران است.

تدروس افزود: نقطه قوت دیگر سیستم بهداشتی ایران، تمرکز بر روی سلامت نوزادان و کودکان است که از دوران شیردهی شروع می شود و اعتقاد دارم که اگر می خواهید سالمندان سالم در کشورها وجود داشته باشد، باید کودکان سالم داشته باشید. سلامت کودکان از شیردهی سالم شروع می شود و بنده تحت تاثیر قرار گرفتم که در این مرکز، میزان تغذیه با شیر مادر به صورت بسیار مشخصی در طول 4 سال گذشته، افزایش قابل توجهی یافته و به بیش از 70 درصد رسیده است که خیلی مهم است.

اقدام به‌موقع اورژانس تهران جان مشاور عالی مدیرکل WHO را نجات داد

مشاور عالی مدیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) دیشب دچار درد در قفسه سینه شد که با اقدام به‌موقع اورژانس تهران، وی از مرگ نجات یافت. این اقدام در قالب طرح ۲۴۷ (تله کاردیو لوژی) با رویکرد تشخیص سکته حاد قلبی توسط اورژانس تهران صورت گرفت.

مشاور عالی مدیرکل WHO هم درباره این اتفاق ضمن تمجید از اقدام به موقع اورژانس عنوان کرد که اگر این اتفاق در یکی دیگر از کشور‌های منطقه مدیترانه شرقی برای او رخ می‌داد معلوم نبود که زنده می‌ماند یا خیر.

حمایت سیاسی و مذهبی دولت ایران در مبارزه با مصرف دخانیات/ به جای مبارزه با مافیا به دنبال کاهش تقاضا باشیم

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ای برای تعهد به کنوانسین کنترل و مبارز ه با دخانیات و پروتکل ریشه‌کنی تجارت غیرقانونی این محصولات دخانی دارد.

نمکی با بیان اینکه کاهش ۳۰ درصدی شیوع مصرف دخانیات تا سال ۲۰۲۵ نزد سازمان ملل، متعهد شده است، گفت: دستیابی به اهداف مبارزه با دخانیات از اولویت‌های کشورمان است، انتخاب جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس کنفرانس بعدی این معاهده مایه مباهات و مسئولیت مهمی است.

او بیان کرد: با همکاری کشور‌های منطقه تلاش می‌کنیم به چالش‌های منطقه، از جمله رویکرد استراتژیک صنعت دخانیات در توسعه فعالیت‌های در این منطقه و راهکار‌های اجرایی برای رفع این چالش بپردازیم، باید توجه داشت که مهار اپیدمی دخانیات در منطقه نیازمند همکاری همه کشور‌ها و اولویت بخشیدن به اجرای کنوانسیون و پروتکل مربوطه است.

تحریم دارو و تجهیزات پزشکی، جنایت علیه بشریت است/ نگذارید سلامت مردم لگدمال زورگویی یک حکومت خودکامه شود

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، اظهار کرد: وزیر بهداشت کشورمان خطاب به دبیر کل سازمان بهداشت جهانی گفت: همانطور که دیروز مشاهده کردید همکارانم در سخت‌ترین شرایط یکی از موفقیت‌ترین الگو‌های بهداشتی درمانی را اجرا می‌کنند و در این شرایط توانستیم گواهی حذف سرخک را اخذ کنیم و در آستانه ریشه کنی مالاریا هستیم که اسنادی افتخار آمیز است.

او تحریم‌های ظالمانه آمریکا و ممانعت از دسترسی مردم ما به دارو تجهیزات پزشکی و غذا را تهدیدی برای سلامت مردم و به قول رئیس جمهور محترم جنایتی علیه بشریت دانست و گفت: از شما و سازمان بهداشت جهانی انتظار می‌رود که از مظلومیت مردم کشوری که می‌کوشد در اوج جنگ اقتصادی بدون عقبگرد گام‌های موثر در زمینه تامین و ارتقای سلامت مردم بر می‌دارد، قاطعانه دفاع کنید و نگذارید سلامت مردم صلح طلب ایران لگدمال زورگویی و عهدشکنی یک حکومت خودکامه شود.

وزیر بهداشت گفت: ما در داخل مرزهایمان اجازه نداده‌ایم سلامت مردم اعم از شیعه، سنی، زرتشتی، کلیمی و حتی زندانیان محکوم به اعدام پایمال سیاست شود و همه مردم خدمات سلامت یکسانی دریافت می‌کنند. سازمان بهداشت جهانی نباید اجازه دهد که سلامت هیچ فردی به دلیل جنگ طلبی، زورگویی و فقر ناشی از بی‌عدالتی لگدمال شود.

امیدواریم بیانیه تهران بتواند باعث تقویت پوشش همگانی سلامت در کشور‌ها شود/ ایران توانسته سرخک و سرخجه را ریشه کن کند

احمد المنظری رئیس دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت اظهار کرد: منطقه ما دارای تمدن و فرهنگ کهن و همچنین ثروت‌های زیادی است، اما با بحران‌های زیادی از جمله بحران‌های سیاسی روبرو می‌باشد که این ممکن است موجب ایجاد مشکل در ارائه خدمات بهداشت و درمان شود. در طول سال‌های گذشته از مراکز بهداشتی زیادی در سطح منطقه بازدید کردم که مشکلات زیادی داشته‌اند و گیرندگان خدمات، با محدودیت‌هایی روبرو بوده‌اند.

رئیس دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، گفت: خوشبختانه کمیته حصبه دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد حصبه در ایران وجود ندارد و ایران توانسته سرخک و سرخجه را ریشه کن کند که باید به این کشور تبریک گفته و از همه دست اندرکاران این حوزه ها، تشکر کنیم.

رئیس دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت گفت: دیروز مذاکرات بسیار خوبی با کشور‌های مختلف داشتیم و در روز‌های آینده نیز موضوعات مهم بهداشتی مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما در این دوره از اجلاس، از ادوات الکترونیکی برای حفظ محیط زیست بهره‌مند خواهیم شد و امیدواریم که با همکاری همه کشور‌های عضو، بتوانیم در راستای تحقق شعار "سلامت برای همه توسط همه" گام برداریم.

جایگاه تهران از نظر آلودگی هوا در بین شهر‌های بزرگ جهان/ صدور ۲ میلیون معاینه فنی در سال گذشته

پیروز حناچی شهردار تهران دا اشاره به مولفه‌های شهری موثر در سلامت اظهار کرد: آلودگی هوا، محرک‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی مثل گرد و غبار، طغیان و آفت‌ها از مهمترین علل ایجاد آلودگی در شهر‌ها محسوب می‌شوند.

حناچی افزود: سال گذشته بیش از دو میلیون معاینه فنی در تهران صادر کردیم که در کنترل ذرات معلق بسیار موثر بود.

او با اشاره به جایگاه ایران از نظر آلودگی هوا در بین شهر‌های بزرگ جهان اظهار کرد: وضعیت تهران از بسیاری شهر‌های جهان مانند کراچی، دهلی، قاهره، کلکته، پکن و شانگ‌های بهتر است، اماعین حال از شهرهایی، چون استانبول، سئول، بانکوک، مسکو، لندن در جایگاه‌های پایین تری قرار داریم.

قدیمی‌ترین بیمارستان تهران با یک قرن طول عمر/ ساخت ۲۷ بیمارستان جدید پایتخت در دستور کار وزارت بهداشت

کامل تقوی نژاد معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیدرباره پروژه های نیمه تمام، بازسازی و نوسازی بیمارستان ها در برابر زلزله و ساخت بیمارستان های جدید در پایتخت  اظهار کرد:  یکی از برنامه های جدی وزارت بهداشت تدوین استانداردهای مقاوم سازی مراکز درمانی و بیمارستان هاست و در این زمینه ساخت بیمارستان در پایتخت را دنبال می کنیم اما برای ساخت این بیمارستان ها به بودجه چند هزار میلیاردی نیاز داریم.

تقوی نژاد از ساخت ۲۷ بیمارستان با سه اولویت در پایتخت خبر داد و گفت: در این بین به دنبال ساخت بیمارستان های هزار تخت خوابی با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از کمک های خیرین، تسهیلات بانکی و مولدسازی سرمایه ها و دارایی های وزارتخانه هستیم و از شورای عالی اقتصاد مجوز ساخت یک بیمارستان هزار تخت خوابی با جذب سرمایه خارجی در پایتخت را گرفته ایم.

تقوی نژاد با اشاره به روند ساخت بیمارستان ۸۰۰ تخت خوابی مهدی کلینیک در جوار بیمارستان امام خمینی اظهار کرد: ساخت بیمارستان ۸۰۰ تخت خوابی مهدی کلینیک با کمک خیرین شروع شده بود اما به دلیل حجم عظیم پروژه در حال حاضر وزارت بهداشت از محل اعتبارات در اختیار و تسهیلات بانکی پروژه را تکمیل می کند و امیدواریم تا پایان دولت دوازدهم این بیمارستان بهره برداری شود.

تقوی نژاد با اشاره به قدیمی ترین بیمارستان پایتخت تصریح کرد: بیمارستان هایی با طول عمر زیاد در تهران داریم ، به عنوان مثال بیمارستان فیروزآبادی در کشور از سال ۱۳۱۳ ساخته شده است و حدود یک قرن عمر دارد و در حال ساخت بیمارستان جدیدی در کنای بنای قدیمی  هستیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار