گزارش/

وضعیت بازار اقلام اساسی در روزهای پایانی ماه صَفر/کمبودی در عرضه دام زنده در اربعین وجود ندارد

باتوجه به انباشتگی دام در واحد‌های دامداری و ازدیاد عرضه از سوی دامداران، مشکلی در توزیع وجود ندارد.

وضعیت بازار اقلام اساسی در روزهای پایانی صفر/کمبودی در عرضه دام زنده در اربعین وجود نداردبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با فرا رسیدن اربعین حسینی و داغ شدن بازار نذری ها، تقاضا برای خرید کالاهای اساسی افزایش می یابد که این امر در نوسان قیمت بی تاثیر نیست، در حالیکه طبق اذعان مسئولان‌ مبنی بر فراوانی کالا، آحاد جامعه انتظار دارند آب از آب تکان نخورد.

گزارش های میدانی حاکی از آن است که هر کیلو برنج ایرانی با نرخ ۱۸ هزار تومان تا ۲۷ هزار تومان، برنج نیم دانه ۱۵ هزار تومان، برنج پاکستانی ۸ هزار تومان تا ۱۱ هزار تومان، برنج هندی ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار تومان، عدس ۹ تا ۱۲ هزار تومان، لوبیا سفید ۲۵ هزار تا ۲۷ هزار تومان، لوبیا قرمز ۱۲ هزار تا ۱۳ هزار تومان، لوبیا‌چیتی ۱۳ هزار تا ۱۴ هزار تومان، لپه ۱۵ هزار تومان، لیموعمانی ۶۰ تا ۶۸ هزار تومان، خلال بادام ۱۵۰ هزار تا ۱۷۰ هزار تومان، خلال پسته ۲۷۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان، شکر ۵ هزار تا ۶ هزار تومان، قند شکسته ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار تومان،چای خارجی ۱۲۰ هزار تومان تا ۱۵۰ هزار تومان،چای ایرانی ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان، روغن ۵ کیلویی ۴۲ هزار تا ۴۵ هزار تومان و هر مثقال زعفران ۵۰ هزار تومان تا ۷۵ هزار تومان در خرده فروشی ها عرضه می شود.

همچنین قیمت هر کیلو شقه گوسفندی با نرخ ۹۸ هزار تا ۱۰۵ هزار تومان، شقه گوساله ۹۵ هزار تا ۱۰۰ هزار تومان، راسته گوسفندی ۱۵۰ هزار تومان، راسته گوساله ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان، سردست گوسفندی ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزار تومان، سردست گوساله ۱۲۵ هزار تا ۱۳۰ هزار تومان و مرغ ۱۴ هزار تومان است.

با توجه به آنکه در ایام‌پیک مصرف بازار اقلام اساسی با رفت و آمد بیشتری روبه‌روست، از این رو انتظار می رود دستگاه های ذی ربط با اعمال نظارت بیشتر از سودجویی عوامل واسطه و دلال جلوگیری کنند تا با عرضه محصول با قیمت های غیر واقعی بیش از پیش بر مصرف کنندگان فشار وارد نشود.

امیری یکی از فعالان بازار مواد غذایی شرق تهران در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران درباره آخرین تحولات بازار اقلام اساسی گفت: طبق روال همه ساله با ازدیاد تقاضا برای خرید اقلام‌اساسی در ایام اربعین قیمت با نوساناتی روبه‌روست که امسال بازار مواد غذایی از این قاعده مستثنی نبوده است.

به گفته وی، طی هفته های اخیر بازار برخی اقلام همچون برنج ایرانی، حبوبات، چای و زعفران با التهاباتی در بازار روبه‌رو شد.حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت عرضه و قیمت اقلام اساسی در ایام‌اربعین‌با خبر شویم:

برومند چهارآیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار مرغ، اظهار کرد: هم‌اکنون متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب واحد‌های مرغداری ۹ هزار و ۱۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ ایام اربعین وجود ندارد، افزود: باتوجه به تعطیلی کشتارگاه‌ها و ازدیاد تقاضا جهت نذورات قیمت مرغ با نوسان ۳۰۰ تا ۳۵۰ تومانی در بازار روبه‌روست به طوری که در برخی خرده فروشی‌ها مرغ گرم با نرخ ۱۳ هزار و ۸۰۰ تا ۱۴ هزار تومان به مصرف‌کننده عرضه می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: با وجود آنکه قیمت مرغ زنده در مرداد تا مرز ۱۰ هزار تومان افزایش یافته بود، اما مجدد به سبب تثبیت قیمت نهاده‌ها که بخش اعظمی از هزینه‌های تولید را تشکیل می‌دهد به ۹ تا ۹ هزار و ۳۰۰ تومان در بازار رسید.

چهارآیین احتکار مرغ زنده در مرغداری‌ها را تکذیب کرد و گفت: باتوجه به آنکه افزایش ضریب تبدیل مرغ از سن ۴۲ روزگی به بعد امکان نگهداری بیش از ۲ تا ۳ روز وجود ندارد چراکه این امر به ضرر مرغدار تمام می‌شود.

به گفته او: با آغاز مراسم و جشن‌ها بعد از پایان ماه سفر پیش‌بینی می‌شود که قیمت مرغ زنده به مرز ۹ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان برسد.

کمبودی در عرضه دام زنده در ایام اربعین وجود ندارد / چوبداران و دلالان دندان مردم را شمرده‌اند

سعید سلطانی مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه دام ایام اربعین وجود ندارد، اظهار کرد: باتوجه به انباشتگی دام در واحد‌های دامداری و ازدیاد عرضه از سوی دامداران، مشکلی در توزیع وجود ندارد.

مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور افزود: علی‌رغم شرایط مساعد عرضه و تولید، اما سودجویی عوامل واسطه و دلال اجازه کاهش قیمت گوشت و ثبات قیمت دام زنده در بازار را نمی‌دهد که این امر به زیان مصرف‌کننده تمام می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: باتوجه به فراوانی تولید و انباشتگی دام در واحد‌های دامداری، ازدیاد تقاضا در مناسب‌های مختلف نباید تأثیری در نوسان قیمت در بازار داشته باشد چراکه روش مصرف تغییر می‌کند به طوری که کشتار دام در کشتارگاه‌ها کاهش و در مقابل نذورات مردم افزایش می‌یابد، اما متأسفانه دلالان و چوبداران دندان مردم را شمرده‌اند و در مناسبت‌های مختلف با قیمت‌های دلخواه و غیرواقعی اقدام به عرضه دام می‌کنند.

به گفته سلطانی: هم اکنون متوسط قیمت هرکیلو دام سبک با کاهش ۱۰ تا ۱۲ درصدی نسبت به ماه‌های اخیر در سطح کشور ۴۱ هزار تومان و دام سنگین با افت ۳۰ درصدی ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان است که بعضا به سبب سودجویی عوامل واسطه شاهدیم که هر کیلو دام سبک زنده تا ۴۷ الی ۴۸ هزار تومان و دام سنگین ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان به مشتری عرضه می‌شود.

نوسان خاصی برای قیمت دام زنده در ایام اربعین متصور نیستیم

علی‌اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان درباره آخرین تحولات بازار گوشت، اظهار کرد: هم‌اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دمبه با افت ۱۰ هزار تومانی نسبت به روز‌های اخیر با نرخ ۹۶ تا ۹۸ هزار تومان به مصرف‌کننده عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی فراوانی دام در دامداری‌ها و عرضه مناسب و مسدود شدن مرز‌های کشور را دلیل اصلی کاهش قیمت گوشت در بازار اعلام کرد و گفت: با ثبات قیمت ارز و جلوگیری از خروج غیرقانونی دام از مرز‌های کشور انتظار می‌رود که روند نزولی قیمت در بازار ادامه یابد تا قیمت گوشت به نرخ واقعی خود در بازار برسد.

این مقام مسئول ادامه داد: باتوجه به انباشتگی دام در واحد‌ها و ازدیاد عرضه در برابر تقاضا، هیچگونه نوسان قیمتی را برای ایام اربعین متصور نیستیم.

ملکی ادامه داد: باتوجه به آنکه تقاضا برای خرید دام زنده در اربعین حسینی همانند دهه اول محرم و عید قربان نیست، بنابراین اتفاق خاصی در بازار رخ نخواهد داد.

او قیمت هر کیلو دام زنده را ۳۹ تا ۴۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: باتوجه به انباشتگی دام در واحد‌ها و شرایط مساعد عرضه و همچنین رکود حاکم بر بازار، بازگشت زائران و ایام اربعین تأثیری بر قیمت دام در بازار نخواهد داشت.

ثبات قیمت سبزی و صیفی در ایام اربعین / قیمت هر کیلو سیر خشک ۱۲ هزار تومان

اسدلله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان درباره آخرین تحولات بازار صیفی و سبزی در ایام اربعین، اظهار کرد: باتوجه به فراوانی بار ازدیاد تقاضا برای خرید اقلامی همچون سبزی، پیاز، سیب‌زمینی و .. تأثیری در التهاب نخواهد داشت.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران افزود: تقاضا برای خرید اقلام سبزی و صیفی در ایام اربعین همانند تاسوعا و عاشورا نیست و تنها درصدی از مردم برای ایام اربعین نذورات دارند که میزان قابل توجه نیست که بتواند بر نوسان قیمت در بازار دامن زند.

این مقام مسئول قیمت هر کیلو سبزی خوردن را ۲ تا ۳ هزار تومان و سبزی جور (پلو، آش و قرمه) را ۱ هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.

کارگر درباره آخرین تحولات بازار صیفی، گفت: هم‌اکنون هر کیلو سیب‌زمینی با نرخ ۱ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان، پیاز قرمز ۱ هزار و ۷۰۰ تومان تا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان، پیاز زرد ۱ هزار تومان تا ۲ هزار و ۳۰۰ تومان بود و سیر خشک ۶ تا ۱۲ هزار تومان در میدان مرکزی میوه و تره‌بار و با احتساب ۳۵ درصد سود در خرده فروشی‌ها عرضه می‌شود که نسبت به روز‌های اخیر تغییر محسوسی نداشته است.

او با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه میوه و صیفی وجود ندارد، تصریح کرد: با پایان ایام محرم و سفر و آغاز مراسم و مهمانی‌ها، پیش‌بینی می‌شود که قیمت میوه و صیفی با نوسانات جزئی در بازار روبه‌رو شود.

افزایش قیمت در اقلام خلال بادام زمینی و پسته نداشتیم / قیمت هر کیلو خلال پسته ۲۶۵ هزار تومان

محمد ارزانی ممقانی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان درباره آخرین تحولات بازار خلال پسته و بادام، اظهار کرد: باتوجه به افزایش چشم‌گیر تولید در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کمبودی در عرضه وجود ندارد.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار افزود: اگرچه همه ساله در ایام و مناسبت‌های مختلف همچون اربعین به سبب ازدیاد تقاضا جهت نذورات، قیمت اقلامی همچون خلال بادام، خلال پسته و مغز گردو قیمت با نوساناتی در بازار روبه‌رو بود، اما امسال به سبب ازدیاد عرضه در برابر تقاضا نه تنها افزایش قیمتی نداشتیم بلکه اقلامی همچون خلال پسته و گردو روند نزولی در بازار داشته است.

به گفته این مقام مسئول: باتوجه به سرمازدگی بهاره تولید بادام درختی در مقایسه با سایر محصولات کمی افت داشته است که این امر در کنار صادرات موجب شده تا قیمت این محصول در بازار ثابت بماند و روند کاهشی نداشته باشد.

ارزانی ممقانی قیمت هر کیلو خلال بادام زمینی را ۳۱۵ هزار تومان، خلال پسته ۲۶۵ هزار تومان، خلال بادام درختی ۱۲۵ هزار تومان و مغز گردو ۹۵ تا ۱۶۵ هزار تومان در عمده فروشی‌ها اعلام کرد و گفت: این اقلام با احتساب حداکثر ۱۰ تا ۱۲ درصد سود باید در خرده فروشی‌ها عرضه شود.

قیمت واقعی هر مثقال زعفران حداکثر ۶۰ هزار تومان

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان درباره آخرین تحولات بازار طلای سرخ در ایام اربعین، اظهار کرد: باتوجه به مصادف شدن ایام اربعین با فصل برداشت، ازدیاد تقاضا تأثیری در التهاب بازار ندارد و همچنان قیمت‌ها از روند باثباتی در بازار برخوردار است.

عضو شورای ملی زعفران افزود: باتوجه به آنکه به پیک فصل برداشت نرسیدیم، از این رو نمی‌توان قیمت دقیق زعفران در بازار را اعلام کرد چراکه ممکن است اعلام قیمت زعفران نو زمینه را برای سودجویی برخی فرصت طلبان در بازار فراهم کند.

این مقام مسئول قیمت منطقی هر مثقال زعفران در خرده فروشی‌ها را ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: باتوجه به شرایط مساعد تولید و ازدیاد عرضه در برابر تقاضا، قیمت ۵۰ تا ۶۰ هزار تومانی برای بهترین نوع زعفران است از این رو فروش با نرخ‌های بالاتر غیرواقعی است.

حسینی ادامه داد: همه ساله در مناسبت‌های مختلف قیمت زعفران به سبب سودجویی عوامل واسطه و دلال با نوساناتی در بازار روبه‌رو بود، اما امسال پیک مصرف با فصل برداشت مصادف است که این امر موجب شده بازار از ثبات نسبی برخوردار باشد.

آرامش بر بازار اقلام اساسی حاکم است / قیمت واقعی هر بسته چای ۴۵۰ گرمی حداکثر ۵۰ هزار تومان است

قاسمعلی حسنی دبیرکل اتحادیه بنک‌داران مواد غذایی در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه بازار اقلام اساسی از آرامش خاصی برخوردار است، اظهار کرد: باتوجه به فصل برداشت اکثر محصولات همچون حبوبات، برنج و فراوانی کالا، بازار از ثبات خاصی برخوردار است به طوری که در هیچ یک از این اقلام التهابی نداریم.

دبیرکل اتحادیه بنک‌داران مواد غذایی قیمت هر کیلو برنج ایرانی در عمده فروشی‌ها را ۱۵ تا ۲۱ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هر کیلو برنج ایرانی با احتساب ۱۲ درصد سود باید در خرده فروشی‌ها عرضه شود و در صورت فروش با نرخ‌های بالاتر مسئولان ذی‌ربط با اعمال نظارت‌های بیشتر باید از تخلفات و گران‌فروشی جلوگیری کنند.

این مقام مسئول درباره آینده بازار برنج، گفت: باتوجه به آزاد شدن واردات برنج از اول دی و موجودی برنج در گمرکات و همچنین اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به واردات التهاب خاصی را برای بازار متصور نیستیم.

حسنی در واکنش به اظهارات برخی مسئولان مبنی‌بر افزایش قیمت برنج ایرانی از ابتدای آبان، گفت: باتوجه به شرایط مساعد تولید و واردات، افزایش قیمت برنج ایرانی توجیهی ندارد مگر آنکه برخی فرصت‌طلبان بخواهند همانند سال‌های گذشته اقدام به سودجویی و گران‌فروشی کنند.

او قیمت هر کیلو برنج خارجی در عمده فروشی‌ها را ۶ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۷ هزار و ۹۰۰ اعلام کرد و افزود: باتوجه به اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به واردات هیچگونه افزایش قیمتی در بازار برنج خارجی نخواهیم داشت ضمن آنکه برنج ۷ هزار و ۹۰۰ تومانی تنها مربوط به برخی برندهاست، اما در مجموع ثبات و آرامش در بازار حاکم است.

دبیرکل اتحادیه بنک‌داران مواد غذایی با اشاره به اینکه قیمت رب گوجه روبه سقوط است، بیان کرد: باتوجه به فراوانی تولید گوجه‌فرنگی و مازاد عرضه بر نیاز داخل، قیمت به شدت کاهش یافته است به طوریکه جوابگوی هزینه کشاورزان نیست به همین خاطر این موضوع بر افت حداقل ۱۵ درصدی قیمت رب گوجه در عمده فروشی‌ها تأثیر گذاشته است.

این مقام مسئول قیمت واقعی هر قوطی ۸۰۰ گرمی رب گوجه برای مصرف کننده را ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان اعلام کرد و افزود: اگر هر قوطی رب گوجه بسته به برند‌های مختلف با نرخ‌های بالاتر از ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان در خرده فروشی‌ها عرضه می‌شود، دستگاه‌های ذی‌ربط همچون سازمان حمایت و تعزیرات باید از تخلفات جلوگیری کنند چرا که قیمت گوجه‌فرنگی و رب گوجه در عمده فروشی‌ها کاهش محسوسی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل داشته است.

به گفته حسنی: باتوجه به آغاز فصل برداشت حبوبات، پیش‌بینی می‌شود که قیمت در روز‌های آتی کاهش یابد و هم‌اکنون بازار از ثبات نسبی برخوردار است.

او درباره اینکه آیا افزایش صدرصدی چای ایرانی طی ماه‌های اخیر را تأیید می‌کنید، بیان کرد: اگرچه قیمت چای ایرانی در ماه‌های اخیر نوساناتی داشته، اما بنده افزایش صدرصدی آن را تأیید نمی‌کنم ضمن آنکه از دولت تقاضا دارم که خرید تضمینی چای را متوقف کند و اجازه دهد چای داخلی جایگاه خود را در بازار پیدا کند.

دبیرکل اتحادیه بنک‌داران مواد غذایی درباره آخرین تحولات بازار چای خارجی، گفت: با حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی قیمت چای خارجی با نوساناتی در بازار روبه‌رو شد به طوری که هم‌اکنون هر بسته چای ۴۵۰ گرمی با نرخ ۵۰ هزار تومان تا ۶۹ هزار و ۹۰۰ تومان به مصرف‌کننده عرضه می‌شود که به اعتقاد بنده قیمت واقعی آن ۵۰ هزار تومان است و فروش با نرخ‌های بالاتر چیزی جز سودجویی عوامل واسطه و دلال نیست.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: از مسئولان دولتی انتظار می‌رود اختصاص هرگونه ارز به واردات مواد غذایی را حذف کنند و اجازه دهند رقابت‌پذیری در این بازار اتفاق بیفتد چرا که حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی نیمایی دیگر زمینه‌ای برای سودجویی و رانت وجود ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
با سلام قیمت گوشت باتوجه به نهاده های دامی خیلی هم پاین اومده برای مثال ما یونجه را با قیمت سبزی خوردن میگیریم .وای به حال ما دامدارا....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
همه اقلام در بازار هست اما درآمد نداریم که خرید کنیم درآمد ما فقط جوابکو نان خالی است الله برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
یه روستا کردن شهرستان بازورنماینده اخه شغل بایدباشه جوانان بیکاربایداشتغال برای همه باشه نه قوم نماینده چراازروزمحشرنمی ترسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
آقا یه چه زبونی باید بگیم که کمبود نیست به خدا کمبودی نیست قدرت خرید وجود نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
همه چیز گران تر از هفته قبل؟؟!!! تازه آنهایی که برای کمک به زوارچیزهایی رااهدا کردند!! بعدازآن باگران فروشی می خواهند دست ودل بازیشونو جبران کنند!؟! ماایرانیان فقط درروزهای خاصی ازسال مسلمان هستیم؟؟!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
علی قربانزاده
۱۴:۳۷ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
آفرین به این مدیریت همه اقلام اساسی موجود هست و از اون مهمتر چه قیمت های خوبی انگار مفته همه چی .!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
با قیمت های فعلی و کاهش قدرت خرید اقشار ضعیف امکان خرید وجود ندارد و تنها قشری خاص می توانند با این قیمت ها اقدام به خرید کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
آره همه چیز خوبه فقط نگهداشتن که همچین روزایی گرونتر در بازار عرضه کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۹ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
قیمت در بازارخیلی بالاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۳ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
خیلی از مردم بیکار هستند و حقوق میلیونی نمیگیرند و قیمت گوشت هم خیلی گران است
آخرین اخبار