گزارش/

آخرین تمهیدات حمل و نقلی ایام اربعین / بیش از یک میلیون زائر از مرز‌های چهارگانه وارد کشور شده‌اند

موج بازگشت زائران از روز گذشته آغاز شده و خوشبختانه با همکاری تمامی دستگاه ها امکانات لازم جهت جابه جابی زائران فراهم شده اما مدیریت زمان برای بازگشت از سوی زائران ضروری است.
 

آخرین تمهیدات حمل و نقلی ایام اربعین / بیش از ۳۵۰ هزار زائر از مرز‌های چهارگانه وارد کشور شده‌اندبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از دهم مهر امسال طرح اربعین یا همان اعزام مسافران جهت شرکت در راهپیمایی اربعین آغاز شد این در حالی است که در سال‌های گذشته سفر‌های اربعین در روز‌های منتهی به اربعین شروع می‌شد، اما امسال به دلیل حذف روادید میزان استقبال زائران در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار بیشتر شد به طوری که آمار‌ها از رشد ۸ برابری سفر‌ها به عراق جهت شرکت  در راهپیمایی اربعین حکایت دارد.
 
طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته مقرر شده بود موج سفر‌های رفت زائران از ۱۷ مهر شروع شود، اما به یکباره مسئولان  این حوزه با حجم انبوه زائران از دهم مهر روبه‌رو شدند به طوری که زائران در روز‌های ابتدایی این طرح با کمبود ناوگان و ترافیک‌های سنگین مواجه شدند.

طبق آخرین آمار‌های ثبت شده در سامانه سماح بیش از ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر برای شرکت در راهپیمایی بزرگ اربعین ثبت نام کردند و طبق آخرین اخبار این رقم تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز رسیده است.

امسال وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از ابتدای سال تمامی زیر ساخت‌های لازم جهت تسهیل در رفت و آمد زائران را فراهم کرد به طوری که  ۴ پایانه مرزی از جمله مهران، چذابه، شلمچه و خسروی آماده پذیرایی زائران شدند.

این در حالی بود که سال گذشته تنها سه پایانه مرزی برای زائران آماده بود و هر ساله در مرز مهران شاهد ترافیک‌های سنگین بودیم، اما امسال با آماده شدن مرز خسروی ترافیک مرز مهران به سمت مرز خسروی هدایت شد.

حجم انبوه زائران در هفته‌های گذشته باعث مسدود شدن چند ساعته مرز شلمچه و چذابه شد، اما خوشبختانه با ارسال ناوگان اتوبوسرانی و مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق مرز‌ها بعد از چند ساعت این مرزها دوباره باز شدند. به گفته بسیاری از زائران و همچنین گزارش های میدانی,  بسیاری از زائران از کرایه‌های سرسام آور مرز‌ها تا نجف گله‌مندند به طوری که در برخی از روز‌ها و در ایام پیک نرخ‌های کرایه تا مرز ۵۰۰ هزار تومان هم افزایش یافت.

از سویی دیگر بخش جابه جایی زائران از مرزها تا نجف در اختیار بخش خصوصی این کشور بود که در این ایام علاوه بر کمبود ناوگان حمل زائران با افزایش کرایه‌ها نیز روبه‌رو بودند و همین امر باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی در این زمینه شد.

بیشتر بخوانید: رشد ۷۹ درصدی اعزام زائران اربعین به عتبات از فرودگاه امام (ره)


به نظر می‌رسد امسال طرف عراقی در بخش جاده‌ای به دلیل حضور نداشتن و عدم نظارت از سوی دولت عراق با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو بوده است البته حضور به موقع مسئولان ایرانی و ارسال ناوگان حمل و نقل عمومی سراسر کشور, بخش عمده‌ای از مشکلات در این زمینه بر طرف شده است.

بخش دیگری که امسال همکاری خوبی برای جا به جایی زائران داشت حمل و نقل هوایی است, به طوری که بیش از یک هزار و ۴۸۰  مجوز پرواز فوق‌العاده برای جا به جایی زائران صادر شده و با نظارت دقیق سازمان هواپیمایی کشوری حضور دلالان و واسطه گران در مقایسه با سال گذشته بسیار کم رنگ‌تر بوده است.
 
همچنین به دلیل تسهیل در رفت و آمد زائران قیمت بلیت رفت و برگشت مسیر تهران – نجف – تهران ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و قیمت بلیت مشهد – نجف – مشهد ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است.
 
 امسال برای اولین بار ۲ مسیر هوایی هم از شهر‌های ایلام و کرمانشاه به نجف از طریق شرکت هواپیمایی ایران ایر راه‌اندازی شد و مسافران به صورت روزانه با قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از این شهر‌ها به نجف اعزام می‌شدند. پرواز‌های فوق العاده در مسیر شاهرود - نجف به مناسبت اربعین حسینی توسط شرکت‌های هواپیمایی مختلفی  در نظر گرفته شد.

جزییات کامل این پروازها عبارتند از, پرواز رفت در تاریخ ۹۸/۷/۲۳ از فرودگاه بین المللی شاهرود به مقصد نجف اشرف انجام، و پرواز برگشت نیز در تاریخ ۹۸/۷/۲۸ از فرودگاه نجف اشرف به مقصد شاهرود انجام خواهد شد.

حمل ونقل ریلی/ جابه جایی ۲۱۶ هزار زائر از طریق بخش ریلی

 میر حسن موسوی معاون مسافری راه‌آ‌هن در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه از روز گذشته ۵۷۰ قطار برای جابه جایی و بازگشت زائران اعزام شده‌اند, گفت: تاکنون ۲۱۶ هزار مسافر توسط قطار‌های شرکت راه آهن جا به جا شده‌اند.

او با اشاره به اینکه طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با ستاد اربعین برای بازگشت زائران به جز ۸۷۶ رام قطاری که در این مسیر راه اندازی کرده بودیم ۳۸ رام دیگر هم در نظر گرفته‌ایم، افزود: در روز‌های ۲۵، ۲۶، ۲۷ و ۲۸ مهر در مسیر‌های همدان، کرمانشاه، خرمشهر و اندیمشک قطار راه اندازی و پیش بینی کرده‌ایم.

موسوی یادآور شد: همچنین طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای امروز و فردا بلیت‌هایی برای بازگشت زائران در شهر‌های خرمشهر و اندیمشک در نظر گرفته و ظرفیت‌های خالی بسیاری در مسیر کرمانشاه قرار داده‌ایم.

معاون مسافری راه‌آ‌هن بیان کرد: با هماهنگی ستاد اربعین در مسیر همدان و کرمانشاه قطار‌های فوق‌العاده‌ای را نیز تعبیه کرده‌ایم.

چندی پیش سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه‌آهن اعلام کرده بود روزانه ۵۵ قطار از مرز‌ها اقدام به جا به جایی زائران می‌کنند و طرح حمل و نقل ریلی برای اربعین از ۱۵ تا ۳۰ مهر ادامه خواهد داشت.

رسولی اظهار کرد: در سال گذشته برای ۲۵۶ هزار نفر صندلی در نظر گرفته بودیم، اما امسال تعداد ظرفیت‌های خود را به ۲ برابر یعنی ۵۱۲ هزار نفر افزایش داده ایم.

بازگشت ۶۰ درصد از زائران اربعین به کشور

در بخش حمل ونقل جاده‌ای نیز عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه ۳۵۰ هزار نفر طی روز گذشته از مرز‌های چهارگانه وارد کشور شده‌اند, گفت: طبق آمار‌ها هم اکنون یک میلیون نفر در کشور عراق حضور دارند و تا پایان شب گذشته نیز بیش از ۳۵۰ هزار نفر به ایران بازگشته اند.

او ادامه داد: پیش بینی‌های نشان دهنده آن است که از امروز موج بازگشت زائران به کشور تشدید می‌شود و طبق برنامه‌ریزی‌های  صورت گرفته  با بسیج امکانات خود در سراسر کشور اقدامات لازم را در جهت جا به جایی زائران انجام خواهیم داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: تا کنون ۷۰۰ دستگاه اتوبوس در پایانه مرزی مهران آماده شده است و تا به امروز ۲ هزار و ۶۰۰ سرویس اقدام به جا به جایی زائران کرده‌اند.

حسن نیا با اشاره به اینکه امسال ۸ هزار و ۷۰۰ دستگاه اتوبوس برای جا به جایی زائران در نظر گرفته بودیم، گفت: به دلیل حجم انبوه زائران تعداد ناوگان اتوبوسرانی خود را به ۱۱ هزار دستگاه افزایش داده‌ایم.

او افزود: ۸ هزار دستگاه اتوبوس در خط سرویس حضور دارند و ۲ هزار دستگاه اتوبوس هم در پایانه‌های مرزی به صورت آماده باش در پایانه‌ها قرار دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد از زائران پیش از طرح اربعین به کشور بازگشته‌اند, گفت:۴۰ درصد زائران هنوز در کشور عراق حضور دارند و امیدواریم با همکاری زائران و مدیریت سفر‌های خود بتوانیم روز‌های پایانی اربعین را به خوبی سپری کنیم.

حسن نیا یادآور شد: از زائران درخواست می‌کنیم ۲ تا سه روز آینده سفر بازگشت خود را مدیریت کنند تا با مشکل ترافیک و کمبود ناوگان روبه‌رو نشوند.

او بیان کرد: هر ۴ مرز چذابه، شلمچه، مهران و خسروی به صورت ۲۴ ساعته باز است ولی به دلیل ازدحام و ترافیک از  بعدازظهر روز گذشته مسیر مهران به ایلام یک طرفه شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: طبق آخرین آمار رسمی, ۱۶۳ هزار و ۴۵۴ نفر از مرز مهران و ۶ هزار و ۶۴۰ نفر از مرز خسروی وارد کشور شده‌اند.

حسن نیا بیان کرد: مرز مهران همچنان رکورد دار تردد زائران به شمار می‌رود به طوری که ۱۰۸ هزار و ۱۷۲ نفر تاکنون از از این مرز وارد کشور شده و ۳ هزار و ۴۷۶ نفر از مرز مهران خارج شده‌اند.

او افزود: ۳۴ هزار و ۱۹۵ نفر هم از مرز شلمچه وارد کشور شده و یک هزار ۵۲۵ نفر خارج شده‌اند, همچنین ۱۴ هزار و ۸۶۵ نفر از مرز چذابه وارد و ۹۰۸ نفر خارج شده‌اند. از مرز خسروی هم ۶ هزار و ۲۲۲ نفر وارد و ۷۳۱ نفر خارج شده‌اند.

کاهش ۹ درصدی میزان تاخیرات در پرواز‌های اربعین

علی رستمی مدیر کل فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان این که میانگین تاخیرها در پرواز‌های اربعین در مقایسه با سال گذشته بسیار کاهش یافته است, گفت: میزان تاخیرها در پرواز‌های امسال ۹ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

رستمی با بیان اینکه امسال از ۹ ایرلاین پرواز به مقصد نجف و بغداد داشته ایم, افزود: امسال یک‌ایرلاین خارجی هم به ناوگان ویژه اربعین اضافه شد که پرواز آن از ترمینال سلام انجام می‌شود.

او یاد آور شد: تمامی پرواز‌ها امسال از ترمینال یک فرودگاه امام خمینی(ره) انجام می‌شود.
 
رستمی به آمار تجمیعی پرواز‌های به مقصد عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی (ع) اشاره کرد گفت: از ۱۷  تا ۲۵ مهر تعداد پروازها  ۶۸۷ فروند بوده است.

او بیان کرد: تعدادپرواز‌های خروجی در این بازه زمانی ۳۴۶ فروند و تعداد پرواز ورودی ۳۴۱ فروند بوده است.

او با بیان اینکه ۱۱۹ هزار و۹۸۰ مسافر تاکنون برای اربعین جابه جا شده اند, افزود: تعداد مسافر خروجی ۶۶هزار ۵۹ نفر بوده و تعداد مسافر ورودی ۵۳ هزار ۹۲۱ نفر است.

صدور ۱۴۸۰ مجوز پرواز فوق العاده برای اربعین

همچنین روز گذشته رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری  با بیان اینکه نظارت‌ها بر روند فروش تمامی بلیت پرواز‌های اربعین از سوی سازمان هواپیمایی کشوری بسیار دقیق است, گفت: خوشبختانه تا به امروز آماری از تخلفات شرکت‌های هواپیمایی به ما اعلام نشده و در مقایسه با سال‌های گذشته میزان تخلفات بسیار پایین است.

او افزود: نیمی از پرواز‌های رفت اربعین تا به امروز انجام شده و اوج ترافیک در پرواز‌های رفت بین تاریخ ۲۰ تا ۲۳ مهر بود که شاهد ترافیک بالایی در پرواز‌ها بودیم.

جعفرزاده تصریح کرد: ترافیک در پرواز‌های برگشت ایام مربوط به بازه زمانی ۲۸ تا ۳۰ مهر است که در این ایام شاهد ترافیک بسیار بالایی در پرواز‌های اربعین خواهیم بود.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه تلاش کرده‌ایم مجوز پرواز‌های فوق العاده‌ای برای جا به جایی زائران صادر کنیم, گفت: به دلیل آن که میزان استقبال زائران در ایام اربعین بسیار بالا بود بنابراین سازمان هواپیمایی تا به امروز یک هزار و ۴۸۰ مجوز پرواز‌های فوق العاده برای اربعین صادر کرده است.

امسال حضور زائران در مقایسه با سال گذشته بسیار چشم گیر‌تر شده و همین موضوع باعث ایجاد کاستی‌های در بخش‌های مختلف از جمله جاده‌ای شده است، اما با توجه به آغاز موج بازگشت زائران امیداریم زائران با برنامه ریزی دقیق و مدیریت زمان بازگشت خود, بتوانند کمکی جهت کاهش ترافیک در جاده‌های کشور کنند.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار