باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

اگر می‌خواهید همیشه لبخند روی لب کودکتان باشد، بخوانید/ ترفند‌هایی که از فرزندتان فردی شاد و موفق می‌سازد


شادی در کودکان از کلیدهای اصلی موفقیت افراد در زندگی است و با برخی ترفندها می توان کودکی شاد تربیت کرد.


به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، وقتی پدر و مادری صاحب فرزند می شوند و شیرینی طعم پدر و مادر شدن را می چشند، همه دنیای خود را فدای دنیای و آرزوهای کودکشان می کنند و چیزی جز شادی و موفقیت برای فرزندشان نمی خواهند، همه ساعات روز تلاش می کنند تا زندگی شاد و شیرینی برای فرزند دلبندشان رقم بزنند.

یکی از نکات مهم و موثر در زندگی افراد موفق داشتن زندگی شاد و کودکی پر از شادابی و نشاط است، کسانی که طعم شیرینی کودکی را چشیده اند و دوران طفولیت خود را با شادمانی سپری کرده اند، در آینده موفق تر هستند، ما به شما چند ترفند و نکته درباره شادی و نشاط کودکان آموزش می دهیم.

اگر می خواهید همیشه لبخند روی لب کودکتان باشد، بخوانید/ ترفندهایی که از فرزندتان فردی موفق و شاد می سازد/ا ترفند‌هایی برای تربیت فرزندی شاد و موفق

راز تربیت کودک شاد چیست؟

ابوالقاسم پیاده کوهسار عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به شادمانی کودکان به عنوان یکی از حوزه‌های سلامت روان اظهار کرد: تربیت کودکان شاد به معنی فراهم کردن انبوهی از امکانات و لذت‏ها و امور رفاهی نیست، بلکه حتی این ممکن است نتیجه عکس هم بدهد، تربیت فرزندان شاد به این معناست که کودکانی با سطح بالایی از مهارت ‏ها پرورش دهیم تا آن‌ها را مستعد بهرمندی از شادمانی پایداری در زندگی کند.

وی ادامه داد: برای رسیدن به این هدف لازم است والدین نکات و مسائلی را بدانند و این نکات را در سبک فرزندپروری خود مشتاقانه و به طور مداوم به کار بندند.

اگر می خواهید همیشه لبخند روی لب کودکتان باشد، بخوانید/ ترفندهایی که از فرزندتان فردی شاد و سرحال می سازد


بیشتر بخوانید: ده راز پرورش کودکی شاد


کلیدی برای شادی کودکان دلبندتان

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی برقراری ارتباط با کودکان را یکی از کلید‌های مهم شادی و رضایت دانست، گفت: داشتن روابط اجتماعی سالم و صمیمی، ‏کمک فراوانی به شکوفایی هوش هیجانی کودکان و تقویت مهارت‏های اجتماعی آنان و در نهایت داشتن احساس شایستگی، شادکامی‏ و خشنودی خواهد کرد.

وی افزود: تحقیقات نشان می‏ دهد کودکانی که روابط اجتماعی خوبی دارند از سطح سلامت جسمی ‏و روحی بالایی برخوردارند، عملکرد تحصیلی بهتری دارند و شادتر به نظر می‏ رسند. روابط یا حمایت‏ های اجتماعی برای ما، احساس شایستگی و عزت نفس را ایجاد می‏ کند، پس روابط خود با دیگران را حفظ کنید و توسعه دهید.

اگر می خواهید همیشه لبخند روی لب کودکتان باشد، بخوانید/ ترفندهایی که از فرزندتان فردی شاد و سرحال می سازد

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: همین حالا به این فکر کنید که در این سال‌ها با چند دوست و آشنا صرفا به خاطر کمبود وقت و گرفتاری‏ های زندگی قطع رابطه کرده اید؟ اکنون چند دوست صمیمی‏ خانوادگی دارید؟ با خویشاوندان خود چقدر رابطه دارید؟ یک تحقیق میدانی در آمریکا نشان می‏ دهد مردم در سال ۱۹۸۵ به طور متوسط ۳ دوست صمیمی‏ داشته‏ اند، ولی در سال ۲۰۰۴ این تعداد، به صفر رسیده است! این آمار وحشتناک با یک زندگی غربی به سراغ ما هم خواهد آمد.

کوهسار اظهار کرد: بسیاری از ما انسان‌ها با ازدواج کردن و بچه ‏دار شدن، دوستان مان را فراموش می‏ کنیم و روابط مان را کنار می ‏گذاریم. ما فکر می ‏کنیم ازدواج و داشتن بچه، کافی است؛ ولی این تصور غلطی ا‏ست؛ ما بدون دوستان و خویشاوندان و شبکه ‏های ارتباط اجتماعی دیگر، نمی‏ توانیم به ‏اندازه کافی شاد و موفق باشیم چرا که ارتباط با دوستان و خویشاوندان، علاوه بر افزایش سطح شادی و رضایت ما، امکان و فرصت‏ های خوبی را نیز برای شکل گیری روابط اجتماعی فرزندان‏مان فراهم می‏ آورد.

وی ادامه داد: بچه ‏ها در جریان ارتباطات ما ارتباط برقرار کردن را می‌بینند و یاد می‏ گیرند و با آدم‏های جدید دوست می ‏شوند. به ویژه اگر دوستان شما هم صاحب همسر و فرزند باشند. تعامل با دیگران، تبادل احساسات و هیجانات، هماهنگی و همکاری با دیگران، مدیریت تنش‏ ها و تعارض‏ ها، نه گفتن و مقاومت کردن در برابر بعضی از خواسته‏ ها و پیشنهادها، لذت بردن از کار گروهی و موفقیت و بسیاری از محاسن دیگر از دستاورد‌های داشتن روابط اجتماعی است که سرانجام به تبدیل شدن کودک شما به انسانی شاد و خوش بین کمک خواهد کرد.

اگر می خواهید همیشه لبخند روی لب کودکتان باشد، بخوانید/ ترفندهایی که از فرزندتان فردی شاد و سرحال می سازد

عادت هایی که شادی را به زندگی کودک تزریق می کنند

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سعی کنید، در فرزندان‏تان عادت ‏های شادمانی ایجاد کنید، گفت: شادی می‏ تواند یک عادت شود. همانطور که سبک غذاخوردن و غذا‌هایی که یک فرد می‏ خورد، متاثر از تربیت و محیط خانواده و عادت‏ هایی است که در او ایجاد شده است، رفتار‌های شاد و شادی‏ آفرین هم می‏ توانند آموخته شوند و در تمامی ‏طول عمر یک فرد تکرار شوند. ما می ‏توانیم با ایجاد عادت ‏های شاد در فرزندان‏مان، آن‌ها را برای تجربه یک زندگی شاد در ادامه مسیرشان آماده کنیم.

وی ادامه داد: یک راه خوب برای نیل به چنین منظوری، برگزاری جشن‏ های خانوادگی است. نیاز نیست شلوغ بازی کنید و کل فامیل را دعوت کنید و متحمل هزینه‏ های زیادی شوید. هر کسی که حضورش خوشحال‏ شما را خوب می ‏کند، کفایت می ‏کند، این جشن‏ ها می‏ توانند به خاطر چیز‌های کوچک و بزرگ باشند.

اگر می خواهید همیشه لبخند روی لب کودکتان باشد، بخوانید/ ترفندهایی که از فرزندتان فردی شاد و سرحال می سازد

کوهسار افزود: پایان یک هفته پرمشغله، اولین روز مدرسه، ارتقاء شغلی، نمره‏ های خوب، مناسبت‏ ها و خاطرات و هر بهانه‌ دیگری که به خاطر آن می‌شود جشن گرفت، به شادمانی کودک کمک می‌کند، این جشن گرفتن ‏ها می ‏تواند به سادگی یک بیرون رفتن ساده، دعوت به رستوران برای شام و یا حتی یک غافلگیری مفصل باشند، فضای این دورهمی ‏ها و خاطره خوش آن‌ها چنان در ذهن کودکان شما می‏ ماند که به یک عادت همیشگی تبدیل خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه یک عادت بسیار خوب دیگر که می‏ت وانیم به کودکان یاد بدهیم، کمک به دیگران است، گفت: هم تجربه‏ های شخصی و هم تحقیقات متعدد علمی، ‏نشان دهنده ارتباط بین نوع‏دوستی و شادکامی ‏هستند. مهربان بودن با دیگران، کودکان را شادتر می ‏کند و شادی، بچه‏ ها را مهربان‌تر خواهد کرد.

اگر می خواهید همیشه لبخند روی لب کودکتان باشد، بخوانید/ ترفندهایی که از فرزندتان فردی شاد و سرحال می سازد


بیشتر بخوانید: میان‌وعده‌ای فوق العاده خوش طعم که بمب نشاط است +۶ دمنوش شادی‌آور


نوع دوستی و خیرخواهی زندگی کودکتان را شاد می کند

وی ادامه داد: یک تحقیق منتشر شده در مجله‌ی روانشناسی اجتماعی در سال ۲۰۱۰ روی سه گروه از افراد صورت گرفت و از گروه ۱ خواسته شد هر روز یک کار انسان ‏دوستانه انجام دهند؛ از گروه ۲ خواسته شد هر روز یک کار جدید انجام دهند و به گروه ۳ هیچ برنامه‌ای داد نشد. بررسی نتایج نشان داد که تنها بعد از ده روز از شروع تحقیق، دو گروه اول، میزان بسیار بالایی از شادمانی و رضایت را گزارش کرده ‏اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به روش‌های ایجاد عادت نوع‏ دوستی در کودکان گفت: می‏ توانید از همه اعضای خانواده بخواهید که هر روز یک کار انسان دوستانه انجام دهند و سر شام یا صبحانه درباره تجربه ‏خود حرف بزنند، یا این که با خانواده‌ی خود در یک سازمان خیریه عضو شوید و هر سال به آن کمک کنید و ساعاتی را در طول هفته به صورت داوطلبانه با آنها همکاری کنید.

وی ادامه داد: با مشورت با فرزندتان از او بخواهید که مقداری از پول توجیبی‏ خود را کنار بگذارد و هر وقت که به میزان مشخصی رسید به انتخاب خودش آن پول را به یک نیازمند بدهد. در برنامه ‏های فرهنگی مذهبی یا ملی که برنامه ‏های خیرخواهانه دارند و در جهت کمک به نیازمندان هستند، شرکت فعال داشته باشید و ده‏ ها راه دیگر که به ذهن خودتان می‏ رسد؛ چرا که شما نوع دوستی را می ‏شناسید.

اگر می خواهید همیشه لبخند روی لب کودکتان باشد، بخوانید/ ترفندهایی که از فرزندتان فردی شاد و سرحال می سازد

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
بسیار مفید وعالی بود لطفا بازهم این گونه مطالب رو بذارید من تازه 6 ماهه پدر شدم و واقعاً این موضوعات برام مهمه. با تشکر ازباشگاه خبرنگاران جوان
آخرین اخبار