رئیس اتاق بازرگانی ایران:

هزینه ادغام موسسات نباید از جیب مردم پرداخت شود

شافعی گفت: هزینه ادغام موسسات نباید از درآمد‌های مردمی پرداخت شود.

هزینه ادغام موسسات نباید از جیب مردم پرداخت شودبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در نهمین نشست هیات اتاق بازرگانی،  اظهار کرد: هزینه ادغام موسسات نباید از جیب مردم پرداخت شود. نگاه بخش خصوصی برای رسیدن به توسعه بسیار نیاز است.

او بیان کرد: در اقتصاد بانک محور، بانک ها قلب تپنده توسعه و شریان اصلی حرکت اقتصاد است، این بانک ها هستند که جریان اقتصاد را روان می کنند.
 
رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: نظام‌های اقتصادی توسعه‌مند بانک‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند از این رو باید رویه بانک‌ها با جدیت بیشتری پیگیری شود.

وی افزود: کشورهایی که نتوانستند در نظام بانکی جایگاه خوبی پیدا کنند با مشکلات بسیاری روبه رو هستند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: وضعیت فعلی نظام بانکی کشور سبب گسترش فساد و رانت‌خواری شده و این ارثی است که در مدت‌های مدید نصیب کشورمان شده است.

شافعی افزود: در شرایط فعلی وضعیت ایجاب می‌کند تا تخصیص‌ها با رویکرد بهتری انجام شود از این رو سوالی که مطرح است این بوده که چرا نهادهای نظارتی و دولتی توجهی به بانک‌های خصوصی ندارند.

وی با تقدیر از رویکرد همتی در ادغام بانک‌ها تاکید کرد: امیدواریم این رویکردها سبب هزینه از جیب مردم نشود از این رو اگر می‌خواهیم بنگاه‌های خصوصی را گسترش دهیم این نهادها به ارائه تسهیلات با نرخ سود مشخص نیازمند هستند.

رئیس اتاق بازرگانی بیان کرد: اگر بانک مرکزی مستقل نیست حداقل شما استقلال رای خود را حفظ کنید و از دیدگاه‌های کارشناسی خود دفاع کنید چرا که بانک مرکزی ابزار سیاستگذاری پولی را در اختیار دارد از این رو با استفاده از ابزار پولی باید بستر مناسبی در نظام بانکی کشور ایجاد شود.

شافعی با بیان اینکه رشد پولی تبدیل به تورم نمی‌شود یادآوری کرد: کلیت سیستم بانکی کشور باید پشت سر بانک مرکزی باشد نه بخشی از نظام بانکی از این رو ابزارها باید در هم پوشانی هم شکل گیرد تا ما شاهد شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی باشیم.

وی در ادامه بیان کرد: بخشی از بدهی‌های معوق به واسطه رویکردهای خاص در بخش ارائه تسهیلات است که لازم است در این راستا بانک‌ مرکزی رویکردهای مناسبی را اتخاذ کرد.

رئیس اتاق بازرگانی در ادامه گفت: فعالان اقتصادی و تجار در یکسال گذشته شرایط سختی را پشت سر گذاشتند اما حضور رئیس بانک مرکزی شرایط بهتری را برای بخش خصوصی فراهم کرده است اما بدون شک باید برای کمک به رزمندگان جبهه جنگ اقتصادی تدبیر بیشتری اتخاذ شود.

 بانک‌ها نتوانستند خود را با نظام بانکی جهانی تطبیق دهند

در ادامه محمدرصا انصادی رئیس کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران با تشکر از اداره درست سیاست‌های ارزی از سوی رئیس بانک مرکزی اظهار کرد: تعداد بسیاری از بانک‌های ما نتوانستند خود را با نظام بانکی جهانی تطبیق ندادند.

وی افزود: اتاق بازرگانی از زمان تشکیل سامانه ارزی در این حیطه به بررسی‌های دقیقی دست زد و این امر نشان می‌دهد که اتاق می‌تواند همکار خوبی برای بانک مرکزی باشد.

رئیس کمیته ارزی اتاق بازرگانی تصریح کرد: ستاد تسهیل قانون است و بانک‌ها باید از این موضوع تبعیت کنید از این رو بانک مرکزی باید این رویه را پیگیری کند.

انصاری گفت: طبق ماده ۴۶ رفع موانع تولید برخی از شرکت‌ها به دلیل مشکلات بهش تولیدی با موانعی روبه رو بودند از این رو بنده از طرف صادرکنندگان بخش خدمات فنی و مهندسی خواستار رفعه این موضوع هستیم.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار