رئیس کل بانک مرکزی مطرح کرد؛

تامین بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارز برای کالای اساسی/بازگشت ۷۱ درصد از ارز‌های صادراتی به کشور

همتی گفت: ظرف مدت ۷ ماه بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارز برای واردات کالای اساسی تامین شد.

بیش از ۲۰میلیارد‌ دلار‌تامین کالای اساسی در ۷ ماه امسالبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در جمع فعالان اقتصادی اظهار کرد: ظرف مدت ۷ ماه بیش ۲۰ میلیارد دلار، تامین کالای اساسی داشتیم.

وی گفت: در تلاشیم تا تجربیات تلخ گذشته را تکرار نکنیم و با بهره گیری از علوم و فنون صحیح اقتصادی بازار ارز و سایر بازار ها را مدیریت کنیم.

بیشتر بخوانید: تلاش برای صادرات غیرنفتی و ثبات اقتصاد/عبور از دوره سخت با همت صادرکنندگان و تمهیدات واردات

همتی با تاکید بر اینکه هم اکنون در شرایط ثبات نسبی بازار ارز قرار داریم، تصریح کرد: برخی از تصمیمات اقتصادی و پولی به جایی مربوط می شود که در اختیار بانک مرکزی نیست.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در قضیه صادرات اگر بخش خصوصی نبود امکان مدیریت این وضعیت هم وجود نداشت از این رو ما این امکان را در اختیار همه دوستان قرار دادیم که هر جور ارز را دوست دارند ارائه دهند و خریداری کنند.

همتی با بیان اینکه واردکنندگان باید برای دریافت ارز به بانک مرکزی فرصت دهند، افزود: نقش  صادرکنندگان در تحویل ارز ملاک مهمی است اما در شرایط ثبات بازار ارز نباید از توطئه دشمنان غافل شویم چرا که تحریم‌ها به قوت خود باقیست و  ذره ای از فشارها کاهش پیدا نکرده است.

همتی با بیان اینکه ما از وضعیت خطر عبور کردیم، گفت: بنده سیاستگذارم و نمی‌توان براساس منافع یک فرد یا یک گروه تصمیم  گرفت از این رو اینکه برخی می‌گویند نرخ ارز افزایش یابد یا ارز ۴۲۰۰ تومانی برداشته شود قابل پذیرش نیست.

وی  افزود:  معتقدم نباید به صنعت خودرو نقدینگی دهیم اما برای اثبات حسن نیت خود ۸۴۰ میلیون یورو به این بخش اختصاص دادیم اما مدیران این بخش ریسک این کار را قبول نکردند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه چرا بنده باید پاسخگوی مدیریت فشل خودروسازان باشم، تصریح کرد:  کسانی که در خارج از کشور ارز دارند و خواهان ثبت سفارش بدون انتقال ارز هستند  باید بدانند این رویه قابل قبول نیست.

همتی با اشاره به اینکه سرکوب کردن انتقال ارز از کشور و سفته‌بازی رویکردی قابل قبول بوده، گفت: بدنه بانک مرکزی و شخص اینجانب در خصوص اشتباهاتمان انتقاد پذیر هستم، منافع 83 میلیون نفر از هموطنانم را به منافع چند نفر خاص نمی فروشم.

وی با بیان اینکه ما در حال مدیریت وضعیت بانک‌ها هستیم، تاکید کرد: صادر کنندگان ما در وضعیت فعلی کمک شایانی به ما کردند و تا ۳۱ اردیبهشت امسال ۲۵ میلیارد یورو ارز به کشور وارد کردند.
 
رئیس کل بانک مرکزی افزود: هم اکنون، ۷۱ درصد از ارز صادراتی به کشور بازگشته که این روند سبب ایجاد ثبات اقتصادی در کشور شده است.

آرزو دارم نرخ سود‌های بانکی ۲ درصد شود

وی با اشاره به اینکه من معتقدم جنگ اقتصادی هنوز تموم نشده است، گفت: ما معتقدیم قاچاق کالا در حاضر کاهش پیدا کرده، اما درباره ثبت سفارش وزارت صمت باید پاسخگو باشد از این رو ما نمی‌توانیم درباره قاچاق اظهار نظری ارائه دهیم.

همتی با بیان اینکه طرحی را با عنوان گامی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور و حل مشکل نقدینگی طراحی کردیم، گفت: این موضوع به زودی در جلسه شورای عالی پول بررسی می‌شود.

وی اظهار کرد: من آرزوی نرخ ۲ درصد برای سپرده های بانکی دارم، ولی با تورم ۳۰ درصدی این موضوع امکانپذیر نیست و مشکل این قضیه بانک‌ها نیستند و این رویه به اصلاح ساختار اقتصادی کشور نیازمند است.

انتهای پیام/
 

بازگشت ۲۵ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۱۸:۱۳ ۰۱ آبان ۱۳۹۸
وقتی همه چیزگرون میشه نرخ سود2درصدنمیشه؟آردنان.قیمت نان.قیمت قبوض افزایش داشته بانک هاهم کم نان خوروکارمندوشعبه ندارندبه همین یک علت پول گرون نمیشه.هزارعلت دیگه هم هست مثل مالیات9درصدی وغیره.یعنی پول توایران به توان صدمیرسه ولی دست یک عده خاص هست
آخرین اخبار