وقف نامه قنات سرچشمه در فهرست آثار ملی جای گرفت

مسئول امور موزه‌های استان زنجان گفت: وقف نامه قنات سرچشمه، بزرگترین و قدیمی‌ترین قنات زنجان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وقف نامه قنات سرچشمه در فهرست آثار ملی جای گرفتبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،پرستو قاسمی مسئول امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان گفت: وقف نامه خطی حاج عبدالحسین تاجر زنجانی بزرگ خاندان خطیبی‌های زنجان مربوط به قنات سرچشمه که قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین قنات زنجان در دوره قاجار است در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

او ادامه داد: این وقف نامه به سال ۱۲۹۴ ه ق نوشته شده و هم اکنون در اختیار بازماندگان او قرار دارد.

مسئول امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان در خصوص این قنات و وقف نامه آن اظهار کرد: این سند تاریخی با مرکب مشکی بر روی کاغذ کاهی رنگ در ابعاد ۳۳×۴۳ سانتی متر با خط شکسته نستعلیق به سال ۱۲۹۴ ه ق دوره حکومتی ناصرالدین شاه قاجاردر خصوص وقف نامه قنات سرچشمه که بزرگترین و مهمترین قنات زنجان است می‌باشد. این قنات دارای ۳۳ حلقه چاه دایر، ۱۴۱ حلقه چاه بایر خشکه، مبداء آن در اراضی قریه دیزج و مظهر آن در داخل شهر محله معروف به شکر الله میرزا بوده است.
 
او گفت:سند مزبور در ۳۶ سطر نوشته شده و ۲۶ نفر شاهد بر آن مهر زده اند. پشت سند هم مهر عبدالحسین که بانی و صاحب قنات بوده دیده می‌شود با توجه به وقف نامه موجود حاج عبدالحسین ششدانگ قنات مشهور به قنات سرچشمه را وقف بر مصارف معینه (عام) نموده است.

گفتنی است؛ آثار ثبت شده تحت حمایت قانونی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی در خصوص خدمات کارشناسی، اقدامات مرمتی وحفاظتی و برگزاری نمایشگاه‌های داخلی وخارجی قرار می‌گیرند.
 
انتهای پیام/ن
 
 

بزرگترین و قدیمی‌ترین قنات زنجان در فهرست آثار ملی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.