سرپرست اداره کل تسهیلات تبصره‌ای بانک مسکن مطرح کرد؛

۱۱۴ میلیارد تسهیلات بانک مسکن به بافت فرسوده اختصاص یافت/ پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات مشارکت مدنی

صالحی‌شهرابی گفت: تا ۲۰ مهرماه امسال، رقمی معادل ۱۱۴ میلیارد و ۸۸۷ میلیون تومان به متقاضیان پرداخت شده است.

۱۱۴ میلیارد تسهیلات بانک مسکن برای بافت فرسوده/ جزئیاتی از تسهیلات مشارکت مدنی به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت راه و شهرسازی، رضا صالحی‌شهرابی سرپرست اداره کل تسهیلات تبصره‌ای بانک مسکن با بیان اینکه از ابتدای سال تا ۲۰ مهرماه امسال، ۵ هزار و ۵۵۴ واحد مسکونی در بافت فرسوده برای دریافت تسهیلات مشارکت مدنی به شعب بانک مسکن در سراسر کشور معرفی شده‌اند، گفت: از مجموع واحدهای معرفی شده تاکنون، ۴ هزار و ۵۲۹ واحد به مرحله انعقاد قرارداد رسیده‌اند.

او ادامه داد: ارزش ریالی تسهیلات منعقد شده برای واحدهای مسکونی واقع در محدوده بافت فرسوده معادل ۲۵۶ میلیارد و ۷۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده که از این رقم تا ۲۰ مهرماه امسال، رقمی معادل ۱۱۴ میلیارد و ۸۸۷ میلیون تومان به متقاضیان پرداخت شده است.

صالحی با تاکید بر آنکه یکی از مهم ترین سیاست های اعتباری بانک مسکن در سال جاری حمایت از تولید و عرضه مسکن ارزان در بافت­های فرسوده درون شهرها با هدف کمک به جریان نوسازی و بازآفرینی شهری در قالب اجرای طرح اقدام تولید ملی مسکن است، اظهار کرد: با این وجود در سال جاری سه دلیل عمده منجر به کاهش تمایل متقاضیان بافت فرسوده برای دریافت تسهیلات شده است. دلیل نخست عدم پرداخت یارانه نرخ سود تسهیلات پرداخت شده طی سال های ۹۴ تا ۹۷ از سوی دولت بوده است. به طوریکه طی سال های گذشته تسهیلات پرداخت شده به متقاضیان ساخت و ساز در بافت فرسوده با نرخ سود ۱۸ درصد بوده که بنا بود نیمی از نرخ سود در قالب یارانه از سوی دولت به سازندگان اعطا شود. اما تاکنون یارانه نرخ سود تسهیلات بافت فرسوده که در سال های ۹۴ تا ۹۷ پرداخت شده، به متقاضیان داده نشده است.


بیشتر بخوانید: اجاره یک واحد تجاری و اداری در مناطق مختلف تهران چقدر آب می خورد؟ + جدول


او گفت: همین موضوع منجر به عدم استقبال بخشی از متقاضیان به دریافت این نوع تسهیلات شده است. در حقیقت، ‌ خواسته سازنده ­ها و تولیدکنندگان مسکن در بافت ­های فرسوده طی سنوات گذشته، اجرای مصوبه دولت مبنی بر پرداخت یارانه نرخ سود تسهیلات برای تبدیل شدن تسهیلات نوسازی به تسهیلات با نرخ سود تک رقمی بوده و چون این اتفاق در سال­های اخیر رخ نداد، از انگیزه تولیدکنندگان مسکن کم شد.

سرپرست اداره کل تسهیلات تبصره ای بانک مسکن با بیان اینکه در مدل های جدید پرداختی احتمالا وابستگی تسهیلات به یارانه دولت حذف می شود، تصریح کرد: مذاکراتی با بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت تسهیلات مشارکت مدنی در بافت فرسوده در حال انجام است تا بتوان از این پس پرداخت تسهیلات بدون نیاز به پرداخت یارانه از سوی دولت انجام شود.

صالحی عامل دیگر کاهش استقبال متقاضیان بافت فرسوده به دریافت تسهیلات مشارکت مدنی را سقف تسهیلات دانست و به پایگاه خبری بانک مسکن، گفت: با توجه به افزایش هزینه های ساخت وساز به ویژه طی یکسال گذشته، سقف تسهیلات مشارکت مدنی ویژه بافت فرسوده تفاوتی با هزینه ساخت یک واحد مسکونی پیدا کرده و همین امر موجب شده تا بخشی از متقاضیان به دریافت این تسهیلات نسبت به سال های گذشته استقبال زیادی نشان ندهند.

سرپرست اداره کل تسهیلات تبصره ای بانک مسکن همچنین افزود: با توجه به افزایش هزینه های ساخت وساز و توجه ویژه دولت و بانک مسکن برای حمایت از تولید و عرضه مسکن در بافت فرسوده، مذاکرات اولیه ای با بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی برای افزایش سقف تسهیلات مشارکت مدنی در بافت فرسوده انجام شده است.

به گفته وی سومین عامل به مشکلات برخی از متقاضیان برای انعقاد قرارداد با بانک مسکن جهت اخذ تسهیلات باز می‌گردد.

او در این باره توضیح داد: برخی از متقاضیان برای دریافت تسهیلات علاوه بر مشکلاتی همچون بدهی معوق بانکی و... قبل از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی پروژه، برای انعقاد قرارداد به شعب بانک مراجعه می­ کنند این در حالی است که پروژه های ساختمانی برای دریافت تسهیلات مشارکت مدنی باید حداقل به مرحله ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده باشند. در عین حال، از آنجاکه بخش عمده پروژه های ساختمانی محدوده بافت فرسوده، از طریق تجمیع چند پلاک انجام می شوند، به دلیل زمان بر بودن پروسه تجمیع پلاک ها، به طور معمول زمان اخذ تسهیلات مشارکت مدنی از بانک طولانی می شود.

انتهای پیام/

جزئیات اختصاص تسهیلات بانک مسکن به بافت‌های‌فرسوده

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار