افشای نقش فرانسه در ترور قذافی

ایمیل‌های محرمانه ارسالی به هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا نشان می‌دهد که فرانسه برای حفظ سلطه مالی بر قاره آفریقا در قتل «معمر القذافی» رهبر سابق لیبی دست داشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رأی الیوم، شماری از ایمیل‌هایی که به تازگی از حالت محرمانه درآمده نشان می‌دهد سرهنگ معمر قذافی، رهبر سابق لیبی به سبب تمایل فرانسه برای حفظ سلطه مالی بر قاره آفریقا ترور شده است.

رأی الیوم به نقل از روزنامه «کیا آفریقا» نوشت فرانسه در ترور معمر قذافی، رهبر سابق لیبی با هدف خنثی کردن تلاش‌های وی برای صدور ارز آفریقایی از جنس طلا دست داشته است. طبق اعلام این روزنامه، این خبر پس از انتشار سه هزار ایمیل محرمانه برای نخستین بار فاش شده است.

به نوشته این روزنامه، وزارت خارجه آمریکا در آستانه سال جدید میلادی، سه هزار ایمیل را که حاوی شواهد محکمی از کمک ناتو برای سرنگونی معمر قذافی است، منتشر کرد.

یکی از ایمیل‌ها به تاریخ آوریل ۲۰۱۱ که به هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا ارسال شده، نمایانگر مقاصد عجیب و خطرناکی است.

همچنین این ایمیل‌ها نشانگر آن است که طرح نظامی ناتو به سرکردگی فرانسه در لیبی با تمایل دستیابی به میزان بیشتری از تولید نفت لیبی، در کنار تضعیف طولانی مدت قذافی برای جایگزینی قدرت او با فرانسه به عنوان نیروی غالب انجام شده است.

در این ایمیل‌ها از نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور پیشین فرانسه به عنوان فردی یاد شده که حمله به لیبی را با رعایت ۵ هدف مشخص هدایت کرد. این اهداف عبارتند از: دستیابی به نفت لیبی، تضمین نفوذ فرانسه در منطقه، افزایش شهرت داخلی سارکوزی، تأکید بر قدرت نظامی فرانسه و جلوگیری از تأثیر قذافی بر آنچه آفریقای فرانکفون (مناطق فرانسوی زبان آفریقا) نامیده می‌شود، انجام شد.

در تاریخ ۲۰ اوت ۲۰۱۱ لیبی از کشته شدن معمر قذافی، رهبر این کشور خبر داد و اعلام کرد قذافی با شماری از نگهبانان شخصی خود به لوله فاضلاب پناه برده بود، اما نیرو‌های شورای ملی انتقالی در آن زمان وی را پیدا کرده و بسوی وی آتش گشودند. در نتیجه این تیراندازی قذافی با گلوله جنگی که به پا و کمرش اصابت کرده بود، زخمی شد. این در حالی است در گزارش سازمان ملل در مارس ۲۰۱۲ روایتی متفاوت از لحظه بازداشت قذافی منتشر و گفته شد قذافی با ترکش بمبی دستی که یکی از نیروهایش آن را پرتاب کرده بود مصدوم شد. در نتیجه با حالت شوکه و در حالی که خونریزی داشت به روی زمین نشست و یکی از همراهانش پارچه‌ای سفید را به نشانه تسلیم بالا برد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار