سبک‌های جدید برگزاری مراسم ختم/ از حلوابار تا دی جی موزیک‌های غمگین

بوی گلاب و حلوا و اسفند و صدای گریه و مویه و نوحه؛ این‌ها چیز‌هایی است که با شنیدن واژه خاک‌سپاری و ترحیم در ذهن تداعی می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اما حالا شاید لازم باشد تصویر ذهنی‌مان را نسبت به یک مراسم خاک‌سپاری و ترحیم تغییر بدهیم؛ چون مراسم ترحیم از شکل سنتی آن، این روز‌ها شکل متفاوت‌تری به خود گرفته است. در سنت ایرانی، بلافاصله بعد از مراسم تدفین، مراسم قرائت قرآن تا سه روز بعد برپاست و سومین و هفتمین روز فوت فرد را در خانه فرد یا مسجد برگزار می‌کنند. معمولا برای این فردی برای حاضران، روضه می‌خواند و از ویژگی‌های فرد فوت شده می‌گوید. خرما و حلوا هم به عنوان دو خوراکی بهشتی، از قدیم پای ثابت این مراسم هستند.

از حلوابار تا دی جی موزیک‌های غمگین، شیوه جدید برگزاری مراسم ختم

اما در دین مسیحیت و کشور‌های دیگر، این مراسم به کلی متفاوت است؛ در سنت آنها، مراسم خاک‌سپاری، دو تا یک هفته پس از مرگ انجام می‌شود. در مراسم خاک‌سپاری، بهترین لباس‌های فرد میت را به تنش می‌پوشانند و تابوت را در کلیسا یا محلی دیگر قرار می‌دهند تا اقوام و نزدیکان فرد، تک تک برای آخرین بار با او صحبت کنند؛ بعد از این، حاضران و اغلب نزدیکان فرد فوت شده، برای دیگران از خاطرات خود با او و ویژگی‌هایش صحبت می‌کنند. پس از این مراسم، میت را دفن می‌کنند.

تغییر در همه چیز، حتی ختم

در حالی که عده‌ای معتقدند که نوحه و روضه خوانی در مراسم ختم امری غیرضروری است و شنیدن حرف‌های فرد روضه خوان تاثیر منفی بیشتری روی داغ دیدگان می‌گذارد، عده دیگری هم معتقدند که این سنت که از سال‌ها قبل به ما ارث رسیده است، باعث می‎شود تا فرد با غم و اندوه خود روبه‌رو شده و احساسش را انکار نکند و درباره آن صحبت کند؛ از دید این عده، این یکی از حلقه‌های یک سوگواری سالم است.

با این حال، مراسم ترحیم در ایران، در برخی از خانواده‌ها از شکل سنتی آن در حال تغییر است. روضه خوان جای خودش را به فردی داده است که در مراسم حضور می‌یابد و موزیک غمگین پخش می‌کند و حاضران در مراسم هم مثل کشور‌های دیگر از خاطرات خود با مرحوم و درباره او صحبت می‌کنند. گاهی هم یکی از وسایل یا لباس‌های فرد فوت شده را به عنوان یادبود در مجلس می‌گذارند.

از طرف دیگری لوکس و اشرافی شدن، مراسم ترحیم را هم بی نصیب نگذاشته است و نحوه برگزاری آن را تغییر داده و موضوعاتی را به آن اضافه کرده که تا پیش از این کسی فکرش را هم نمی‌کرد جزیی از یک مراسم ترحیم باشند.

از حلوابار تا دی جی موزیک‌های غمگین، شیوه جدید برگزاری مراسم ختم

از حلوا بار تا دف و نی، چقدر هزینه دارد؟

تغییر شکل در نحوه برگزاری مراسم ترحیم و لوکس و اشرافی شدن آن، هزینه‌ها را هم دستخوش تغییر کرده است. بعید بود تا چند سال قبل وقتی حرف از هزینه‌ها برای یک مراسم ترحیم می‌شد، هزینه گل آرایی و شمع آرایی و دکوراسیون و ... جایی در لیست هزینه‌ها داشته باشد.

اما حالا اگر بخواهید این گزینه‌ها را هم در مراسم ترحیم لحاظ کنید، باید برای هر نفر چیزی در حدود ۱۲۰ هزار تومان به شرکت‌های تشریفات که انجام این مراسم را برعهده دارند، پرداخت کنید.

گل آرایی شمع آرایی در این مراسم، چه در خانه یا مسجد انجام شود، به طور میانگین هزینه‌ای بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان دارد. شخصی که به جای روضه خوان، موزیک غمگین پخش می‌کند برای یک روز تا ۲ میلیون دستمزد می‌گیرد؛ مراسم دف و نی هم که گاهی با خواندن اشعار عارفانه و روحانی انجام می‌شود، تا حدود ۲ میلیون تومان هزینه دارد.

از حلوابار تا دی جی موزیک‌های غمگین، شیوه جدید برگزاری مراسم ختم

در گوشه‌ای از خانه حلوابار (میز حلوا) با انواع و اقسام حلوا و خرما و شیرینی‌های مناسب مراسم ترحیم و چای و آب میوه قرار داده می‌شود که باید برای آن تا ۲ میلیون هزینه کرد. «دیزاین» محل برگزاری مجلس ترحیم با تور و پارچه مشکی هم موضوع دیگری است که با پرداخت یک تا ۲ میلیون انجام می‌شود. اما از طرفی تغییر دیگری که می‌توان به آن امیدوار بود، دادن هزینه تاج‌های گل به خیریه‌ها و ارسال بنر یا تاج گل مصنوعی (قابلیت چند بار استفاده را دارد) به جای آن است.

سنگ قبر هم از لوکس شدن در امان نمانده است و هزینه آن مثلا برای سنگ شفق اصفهان تا ۶۰ میلیون هم بالا می‌رود.

در نهایت، با وجود اینکه تغییر سنت‌ها در گذر زمان، اتفاقی انکارناپذیر است، مصرف‌گرایی و خودنمایی نامی است که برخی روی این وقایع می‌گذارند و معتقدند که خیلی افراد برای عقب نماندن از تجمل گرایی و چیزی که فکر می‌کنند تبدیل به عرف یا مد در جامعه شده است، دست به هر کاری می‌زنند. عده دیگری هم معتقدند که انسان‌ها آزادند تا هر طور مایلند عزیزان خود را روانه خانه ابدی کنند.

منبع: خبرآنلاین

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۹:۱۴ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
بنام خداوند جان و خرد :
اقشار محروم بی درآمد و کم درآمد زیر خط فقر مستضعفین تهی دست فقیران بینوایان جامعه توی این دنیا اومدن که فقط عکسهای زیبایهای دنیا رو از قاب تصویر صفحه کامپیوتر و تلوزیوناشون ببینن بعدشم بمیرن برن به دنیای باقی ای خدای جل جلاله شکرت که زنده ایم و زیباییهاتو فقط می بینیم و می شنویم . دنیا فقط مال ثروتمندان است آخرت هم مال ثروتمندان است چرا که کلی بیمارستان ساختن کلی مسجد ساختن کلی مدرسه ساختن کلی یتتیم خانه ساختن کلی زندانی آزاد کردن کلی عروسی گرفتن کلیها رو فرستادن زیارت و خیلی کارهای خوب دیگری توانستته اند با ثروتشان انجام دهند البته ثروتمندان خوب و مومن حقشان است که در هر دو دنیای فانی و باقی جایگاهشان خوب باشد ولی فقیران فقط دیدن و شنیدن و ستم کشیده اند از مصیبت عظیم فقر و نداری . والسلام و صلوات التماس دعا .
اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافِیَةَ وَ النَّصْرَ وَ اجْعَلْنا مِنْ خَیْرِ اَنْصارِهِ وَ اَعْوانِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ .
لبیک یا بقیه الله الاعظم عج .
Iran (Islamic Republic of)
Zarei
۱۹:۰۰ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
قدیمیها به ما میگفتن ،بیاد روزی که همه چیز برعکس بشه وزنها مثل مردها لباس بپوشند ومردها بزک کنند وازاین حرفها که آخرش هم میگفتن دنیا باید ازکفر .لبریز بشه تا منجی عج بیان وهمه چیز رو درست کنن !!حالا سوای روایت ظهور آقا عج که قدیمیها برمبنای گفته های بزرگانشون وتجاربشون بیان میکردن ،ولی خدائی خیلی اتفاقها داره میوفته که به گفته قدیمیها خیلی نزدیکه ،یکیش همین مجالس عروسی وترحیم لاکچری وبستنی باروکش طلا وآمارطلاقهای زیاد وفساد وفحشا وموادمخدر ودختروپسرای فراری واعمالی زشت توی مترو وآسانسور وبیمارستان وگروکشی میت واسه تسویه ودزدهای مسلمون نما وغیره ،،خدا بفریاد بچه هامون برسه .!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
گرفتاریهای روزمره کم بود از این به بعد باید برای مردنمون هم غصه بخوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
انتشار این اخبار سبب ترویج فساد می باشد
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۰۹:۱۰ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
در شهر ما ارسنجان الحمدالله هنوز این رسمها باب نشده اینها مال شهرهای بزرگ و مرفهین بی درد می باشد . ضمنا د ر ارسنجان مراسم ختم که بدر مسجد برگزار میشه و مردم استقبال می کنند ولی اصلا زسم نیست در این مراسمها دانه ای خرما نیز پخش کنن . در دهه های قبل خیلی خرج می کردند برای مراسم سوم و هفتم اما در این چند سال اخیر میشود کفت از سال 88 تا کنون این مراسمها برداشته شده . طبق تذکری که امام جمعه در مسجد اعلام کردند و همگی شهر اطاعت کردند
Iran (Islamic Republic of)
زارع
۰۹:۰۴ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
اعمال مادر این دنیا مهمه اینا همش مسخره بازییه وپول حیف ومیل کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
ولی درموقع دفن حتی یک فاتحه هم خوانده نمیشودخدابه دادمیت بدبخت برسد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
قیمت خود قطعه رو توی هبشت زهرا نزدید چرا باید یکسی قطعه ها توسط خود بهشت زهرا چند صد میلیون به فروش برسه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
قیمت خود قطعه رو توی هبشت زهرا نزدید چرا باید یکسی قطعه ها توسط خود بهشت زهرا چند صد میلیون به فروش برسه؟
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی حیدری
۰۱:۰۲ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
به نام خدا : ثروتمندان بهتر است مانند اشراف زادگان قدیم چند تا مستخدم و مستخدمه و انواع زیورآلات و انواع خوراکی‌های خوشمزه را همراه اموات خود دفن بنمایند!! اگر این کار را نکنند در حق اموات خود و مردم گنج یاب جفا و ظلم و ستم نموده اند !!