رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان وبلوچستان ۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در حال تجهیز به سیستم‌های نوین آبیاری است.

تجهیز ۶هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سیستم های نوین آبیاریزورقی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان وبلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت:افزایش راندمان آبیاری و مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی توسعه‌ی طرح سیستم‌های نوین آبیاری را میطلبد.

 زورقی افزود: دولت نیز در این راستا به کمک بخش کشاورزی آمده وبرای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در سیستان وبلوچستان هیچ محدودیتی قائل نشده است.

او تصریح کرد: از سال ۷۴تا کنون با صرف اعتباری بالغ بر ۱۷۹۰میلیارد ریال ۳۴هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سیستم نوین آبیاری مجهز شده وکار مطالعه برای اجرای ۳۰هزار هکتار سیستم‌های نوین آبیاری نیز انجام گردیده است .

این مقام مسئول اذعان کرد از سال۱۳۷۴تا سال ۱۳۹۲حدود ۱۸هزار هکتار سیستم نوین آبیاری در مزارع و باغات استان اجرا شده یعنی بطور میانگین سالی ۹۵۰هکتار، ولی از سال ۱۳۹۲با نگاه ویژه دولت و مسئولان اجرای این طرح رونق چشمگیری داشته و میانگین سالانه اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در استان به ۲۵۰۰هکتار افزایش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت در حال حاضر ۳۰پیمانکار بومی وغیر بومی و۲۳مشاور حقیقی و حقوقی برای اجرای این سیستم‌ها در استان مشغول کار می‌باشند.

او افزود : در سال ۱۳۹۸ تاکنون برای تجهیز ۶هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری مبلغ ۶۶۰میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

زورقی با اشاره به اینکه ۷۰درصد اراضی زراعی و باغی استان قابلیت اجرای سیستم‌های نوین آبیاری رادارند گفت براین اساس تاکنون ۲۲درصد از اراضی کشاورزی در سیستان وبلوچستان به سیستم‌های آبیاری قطره‌ای وتیپ، بارانی وکم فشار مجهز شده اند که معادل متوسط کشوری است.
به گفته کارشناسان با اجرای ۳۴هزار هکتار سیستم نوین آبیاری در سیستان وبلوچستان سالیانه در مصرف بیش از ۳۸۷میلیون مترمکعب صرف جویی می‌شود.

انتهای پیام/گ

آبیاری نوین در سیستان وبلوچستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار