اعطا هشدار داد؛

خرج شدن درآمد پایتخت در شهرهای دیگر با تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده گفت: تهران علاوه بر شهر بودن به عنوان پایتخت نیز هزینه‌هایی دارد.

خرج شدن درآمد پایتخت در شهرهای دیگر با تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزودهبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به بررسی طرح لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی گفت: تا ماده ۲۷ این لایحه در صحن مجلس بررسی شده و با توجه به وجود برخی از اختلاف نظر‌ها به کمیسیون اقتصادی بازگردانده شده است.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه نسبت به این لایحه در آینده ۳ مطالبه اصلی داریم، تصریح کرد: مجموعه شورا‌ها انتظار دارند که اختیار وضع عوارض از شورا‌ها گرفته نشود.

اعطا با اشاره به اینکه اختیارات شورا‌ها در قانون اساسی ذکر شده است، گفت: وقتی این اختیار از شوراها سلب شود، کارکرد شورا ساقط می‌شود و این شایسته نظامی نیست که از ابتدا بر روی سیستم شورایی سرمایه گذاری کرده است.


بیشتر بخوانید: نمایندگان به لایحه مالیات بر ارزش افزوده رای ندهند


وی افزود: با تصویب این لایحه، مالیاتی که در تهران اخذ می‌شود، در آینده در پایتخت هزینه نمی‌شود و در شهر‌های دیگر هزینه می‌شود، ضمن اینکه تهران هم به عنوان یک شهر و پایتخت هزینه‌هایی دارد.

سخنگوی شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: تعیین نوع معافیت‌ها در لایحه مالیات بر ارزش افزوده تهران اگر به همین شکل ادامه یابد، حوزه مدیریت شهری را با مشکل رو به رو می‌کند.

وی با تشکر از الزامات معاونت خدمات شهری به زائران اربعین حسینی ادامه داد: در طرح تفصیلی منطقه ۲۲ بعد از اینکه موضوع در کمیته‌های شورای عالی شهرسازی مطرح شد، ما در شورا به این نکته اشاره کردیم که بر اساس بند ۳۴ ماده ۸۰ قانون شورا‌ها طرح‌های تفصیلی قبل از تصویب در مرجع نهایی باید به تأیید شورای شهر برسند، لذا مقرر شد که این کار با کسب نقطه نظرات کمیسیون‌های شورا انجام شود.

وی با اشاره به جلسه‌ای که امروز در کمیسیون معماری و شهرسازی تشکیل خواهد شد، گفت: معتقد بودیم به موضوع TOD در آنچه برای منطقه ۲۲ در نظر گرفته شده توجه نشده است، زیرا طرح توسعه منطقه ۲۲ باید بر مبنای توسعه حمل و نقل عمومی باشد.

اعطا با اشاره به جلسه کمیسیون تلفیق ادامه داد: یک مصوبه‌ای در این جلسه داشتیم که مقرر شد ظرف سه هفته آینده کمیسیون تلفیق جلسات فشرده داشته باشد و هر کمیسیون ۳ اولویت اصلی را معین کند و سازمان اجرایی آن‌ها هم تعیین شود.

وی با اشاره به جایگزینی طرح خانه باغ در شورای پنجم به جای برج باغ گفت: این موضوع از هفته آینده به جریان می‌افتد و زیرساخت‌های آن را اداره کل ضوابط شهرسازی تعیین کرده که مالکین باغ‌ها می‌توانند بر اساس فهرست فعالیت‌ها در آنجا خدمات ارائه دهند.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به خروجی تماس‌های مردمی با سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸  گفت: در این رابطه آمار قابل ملاحظه‌ای از نارضایتی نداریم.

وی ادامه داد: بیشترین آمار مربوط به خدمات شهری است و کمترین مربوط به مواردی است که به آن‌ها عمل نشده است.

اعطا با اشاره به موضوع واگذاری غیرقانونی ۲ مرکز بهاران از سوی شهرداری تهران به بهزیستی گفت: در قانون برنامه ششم توسعه بخشی از موضوع به شهرداری واگذار شده که آن بخش مربوط به تأمین تجهیزات است.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه ما با اصل این واگذاری نه اعلام موافقت و نه اعلام مخالفت کرده‌ایم، گفت: اگرچه برخی از همکاران اعلام نظر کرده‌اند، اما موضوع اصلی ما این است که این کار یک فرآیند و تشریفات قانونی دارد.

وی با اشاره به اینکه به استانداری هم گفتیم که هنوز شهرداری لایحه‌ای ارسال نکرده است، گفت: مدتی پیش لایحه‌ای از شهرداری به کمیسیون فرهنگی ارسال شده که هنوز به صحن شورا نیامده است.

اعطا با بیان اینکه موارد دیگری از واگذاری بدون مصوبه شورا وجود دارد، تصریح کرد: این اقدامات یعنی تشریفات قانونی طی نشده و این کار‌ها باید با مصوبه شورا انجام شود.

سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص نحوه برخورد با مدیری که مرکز بهاران را غیر قانونی واگذار کرد، گفت: در این مورد بحثی نداشتیم.

وی با اشاره به بحث انتصاب امرودی به عنوان رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران گفت: این سازمان یک هیئت امنای ۱۱ نفره دارد که شهردار تهران تنها یک نفر از آن‌هاست، البته شهردار تهران می‌تواند پیشنهاد خود را برای ریاست معرفی کند.

سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه هنوز حکم امرودی صادر نشده است، گفت: تعداد قابل توجهی از اعضای شورا به دلایل مختلفی با این انتصاب مخالف هستند، اما آقای حناچی هم گفته که موضوع تمام شده نیست و این پیگیری را انجام می‌دهد.

اعطا خاطر نشان کرد: شخصی که در رأس این سازمان قرار می‌گیرد باید از طرف بخش‌های مختلف حاکمیتی مورد تأیید باشد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد مشوق‌هایی که برای خانه‌باغ‌ها در نظر گرفته شده است، گفت: تراکمی که به خانه باغ تعلق می‌گیرد، پایین‌تر از حد تراکم مالی عوارض است، لذا برای آن مالک تخریب و نوسازی سودآور نیست و ارزش افزوده زیادی ایجاد نمی‌کند، به همین دلیل با میزان تراکم مثبت بنای قدیمی با یک مکانیزم تشویقی تحقق پیدا می‌کند.

سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص مجادلاتی که در میان اعضای شورا انجام می‌شود، افزود: ما یک مجموعه ۲۱ نفره هستیم که به صورت طبیعی اختلاف نظر‌هایی هم داریم و در هر سیستم پارلمانی ممکن است اختلاف نظر رخ دهد و نباید به این موارد حساسیت نشان داد.

اعطا در ادامه به موضوع مجسمه‌های شهری پرداخت و تصریح کرد: در حال مطالعه بر روی حریم آثار هنری هستیم، اما تا کنون بحثی در مورد امنیت آن‌ها مطرح نبوده است.

وی افزود: حریم آثار هنری به حریم فیزیکی اشاره دارد که بعد از سرقت مجسمه قیصر گفتیم می‌توانیم پیرامون این آثار کنترل نامحسوسی را توسط ابزار‌های هوشمند ایجاد کنیم، لذا این کار ممکن است به سرعت انجام شود.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به موضوع فساد در شهرداری گفت: نمی‌توان فساد را نفی کرد، اگرچه گاهی اوقات مدیران ارشد این مسائل را در حوزه خودشان نفی می‌کنند، اما در مدیریت شهری جدید هیچ موردی درخصوص فساد مالی نداشتیم و این موضوع بیشتر در مورد لایحه‌های زیرین شهرداری است که در سازمان‌های مختلف وجود دارد و شهرداری هم مستثنی نیست.

وی با بیان اینکه میزان مواجه شدن مأموران شهرداری با مردم بیشتر از خیلی از سازمان‌ها و نهادهاست، گفت: ممکن است در این شرایط میزان فساد هم بیشتر باشد که سه موضوع کلی را می‌توانیم در این خصوص مطرح کنیم که در مرحله اول باید ضوابط و مقررات را شفاف کنیم، زیرا که شفافیت سبب کاهش حوادثی می‌شود که پیرامون یک موضوع رخ می‌دهد.

اعطا افزود: شورا‌های معماری و مناطق یکی از محل‌های سوءجریانات بود که حدود اختیارات آن‌ها معلوم نبود و اگر در مورد آن‌ها کسی ارتباطات خاصی داشت می‌توانست کار خود را پیش برد و ماهم گفتیم این ضوابط باید شفاف شود.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه سالی ۱۰ هزار پرونده از این شورا‌ها می‌گذرد، تصریح کرد: یک بحث ما مربوط به شفاف‌سازی مقررات و دیگری هم مربوط به اقداماتی است که در بحث باغات انجام شد؛ دیدیم در بسیاری از موارد عدم شفافیت سبب شد در بعضی از اماکن برج‌های بلند ثبت شود، لذا شورای پنجم در مورد فساد مالی با هیچکس تسامح ندارد و اگر مسئله از طرف بازرسی‌ها حل نشد، می‌توان آن را به شورا اطلاع داد.

اعطا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا پل تقاطع غیر همسطح چمران-ولنجک در برخی ساعات بسته می‌شود؟ گفت: ساخت این پل جزء مجموعه‌ای از پل‌هاست که قرار است به لحاظ ترافیکی با هم کار کنند، لذا مصوبه شبکه معابر مجموعه‌ای از پل‌ها در آن منطقه است و اکنون اولین پل از این مجموعه به بهره‌برداری رسیده و پلیس هم باید آن را به لحاظ ساعت مدیریت کند، چنانچه برخی از بزرگراه ها در ساعاتی از شبانه‌روز بسته می‌شوند.

وی در خصوص نقص اطلاعات گزارش درآمد و هزینه شهرداری که توسط رسولی در صحن شورا قرائت شد، گفت: ما همین موضوع را از خزانه‌دار شورا سوال کردیم و مشخص شد تنها تا این میزان از اطلاعات در اختیار شورا قرار گرفته بود و شهرداری هنوز گزارشات کامل‌تر را ارائه نکرده است.

اعطا در ادامه به موضوع جدایی شهرری از تهران پرداخت و گفت: برخی از نمایندگان مجلس پیشنهاد جدایی شهرری از تهران را مطرح کرده‌اند که این موضوع در اختیار شورای شهر نیست و باید توسط مجلس تعیین تکلیف شود.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه در شهرری ذی‌نفعان زیادی هستند که نسبت به این موضوع بحث دارند، گفت: اگر مجلس تصمیم بگیرد که این کار انجام شود، این اتفاق رخ می‌دهد و اگر هم چنین تصمیمی نگیرد این کار انجام نخواهد شد.

وی افزود: در قانون شورا‌ها این عبارت را داریم که تهران، ری و شمیرانات باید یک شورا داشته باشند، اما کسانی که مخالف هستند بحث‌شان از منظر مدیریت شهری تهران است که می‌گویند شهرری باید از تهران جدا شود.

اعطا با اشاره به تازه‌ترین نتایج موضوع حذف واژه شهید از تابلو‌های معابر، گفت: در این رابطه از منابع مختلف کسب اطلاع کردیم که این منابع شامل شهرداری‌های مناطق و رسانه‌هایی بودند که در این رابطه اخباری را منتشر کردند.

سخنگوی شورای شهر تهران افزود: با سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که در این رابطه نظر داده بودند مکاتبه کردیم و خواستیم اگر مستنداتی دارند برای ما ارسال کنند.

وی خاطر نشان کرد: اکنون در مرحله‌ای هستیم که با کمک فابا بررسی می‌کنیم که عکسبرداری‌های انجام شده از معابر مربوط به چه زمانی هستند و پیمانکار و ناظر آن‌ها چه کسانی بودند.

انتهای پیام/

توضیحات اعطا درباره تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده شهر تهران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار