چگونه با اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی مقابله کنیم؟


استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی زندگی بسیاری از مردم را مختل کرده است، با انجام چند راه‌کار عملی، زمان استفاده خود از این فضا را کاهش دهید.


به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در ابتدای هفته بود که طی گزارشی، به اثرات مخرب شبکه‌های اجتماعی اشاره کردیم، اثرات مخربی که به آرامی رفتار انسان‌ها را تغییر می‌دهد و زندگی آن‌ها را نابود می‌کند. شبکه‌های اجتماعی مانند دو روی یک سکه هستند، می‌توان استفاده درست و مفیدی از آن داشت و با مراقبت از خود، حتی به رشد و تعالی رسید. اما از طرف دیگر با استفاده ناصحیح و عدم توجه به رفتار‌های خود در این فضا، به راحتی آسیب‌های این محیط در ما رخنه کرده و در یک چشم برهم زدن، خلق و خوی ما را تغییر می‌دهد. در گزارش قبلی گفتیم که اگر فکر می‌کنید دست کشیدن از شبکه‌های مجازی کاری غیر ممکن است، یعنی به این محیط وابسطه شده‌اید و در معرض خطر قرار دارید، یعنی بهتر است فکری کنید و نوع استفاده خود از شبکه‌های مجازی را تغییر دهید. در این گزارش، ما به دنبال همین موضوع هستیم، می‌خواهیم راه‌هایی را معرفی کنیم که با انجام آن‌ها، مدیریت استفاده شبکه‌های اجتماعی به دست خود ما بیفتد نه این که ما اسیر شبکه‌های مجازی باشیم.


بیشتر بخوانید: شبکه‌های اجتماعی چگونه زندگی انسان‌ها را نابود می‌کنند؟


بهترین راه برای مدیریت استفاده از شبکه‌های مجازی، استفاده مفید و مختصر از آن است، یعنی در مدت زمان کوتاهی مانند روزی ۳۰ دقیقه تا یک ساعت، به کانال‌ها یا صفحات مفید و با ارزش سر زده و مطالب جدید آن‌ها را مطالعه کنیم، اما رسیدن به این نقطه برای کسانی که در طول روز ساعت‌ها در شبکه‌های مجازی هستند و به انواع کانال‌ها و صفحات مختلف سر می‌زنند، کار دشواری است. به همین منظور با انجام روش‌های ذکر شده، می‌توان به آرامی و به مرور زمان، استفاده خود از شبکه‌های مجازی را به کمترین زمان مورد نیاز کاهش داده و همزمان، کیفیت استفاده از شبکه‌های مجازی را افزایش دهیم. شما هم اگر فکر می‌کنید به روش نادرستی از فضای مجازی استفاده می‌کنید، با ادامه گزارش و راه‌کار‌های اعلام شده، همراه ما باشید:

راه‌کارهای عملی برای کاهش زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی

یک روز بدون شبکه‌های اجتماعی

همانند کار و تحصیل که تعطیلی دارند، برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیز روز تعطیل در نظر بگیرید. اگر وابستگی زیادی به فضای مجازی دارید در ابتدا دو هفته یک روز و در ادامه هفته‌ای یک روز شبکه‌های اجتماعی را تعطیل کنید و ۲۴ ساعت به سراغشان نروید. این یک عادت بسیار خوب است که به مرور زمان می‌توان تعداد روز‌های آن را اضافه کرد. قطعا اگر یک روز به سراغ شبکه‌های اجتماعی خود نروید احساس خواهید کرد که چقدر آرامش بیشتری دارید، حتما در پایان این روز‌ها احساس رضایت خواهید داشت. در طول روز نیز خود را با تفریح‌های سالم مشغول کنید، با خانواده جمع شوید، بیرون بروید و سعی کنید دنیای واقعی را بیشتر دریابید. کار‌هایی مانند کتاب خواندن، رسیدن به کار‌های عقب افتاده و از این دست موارد نیز بسیار کمک می‌کند تا متوجه شوید شبکه‌های مجازی چقدر موجب عقب افتادن شما از کار‌های روزمره و مفید می‌شوند.

راه‌کارهای عملی برای کاهش زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی

زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی را محاسبه کنید

یکی از مواردی که موجب می‌شود مدیریت زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای کاربران دشوار شود، ندانستن زمانی است که برای استفاده از این نوع نرم افزار‌های صرف می‌کنند. برنامه‌های مختلفی برای سیستم عامل اندروید و iOS وجود دارد که زمان استفاده کاربر از هر برنامه را نشان می‌دهد، در این حالت کاربر متوجه خواهد شد که چه زمان زیادی را در طول روز به پای شبکه‌های اجتماعی می‌گذارد. معمولا استفاده از شبکه‌های اجتماعی به صورت زمان‌های یک ربع و بیست دقیقه‌ای است که در طول روز چندین مرتبه تکرار می‌شود، به همین جهت زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی در طول روز تقسیم شده و مقدار واقعی صرف شده برای این نرم افزارها نامشخص می‌ماند. اما دانستن زمان واقعی صرف شده برای هر شبکه اجتماعی، مانند یک تلنگر است. فرض کنید در پایان روز متوجه شوید که سه ساعت از اینستاگرام، دو ساعت از توییتر و دو ساعت از یک پیام‌رسان استفاده کرده‌اید، در این حالت ۷ ساعت از زمان آن روز شما صرف شبکه‌های اجتماعی شده است، دانستن این موضوع خود موجب می‌شود تا به صورت ناخودآگاه استفاده از این فضا را کاهش دهیم.

راه‌کارهای عملی برای کاهش زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی

به دنبال محتوای واقعی، مختصر و مفید باشید

آیا دنبال کردن چند ده و یا حتی چند صد صفحه مختلف در اینستاگرام یا ده‌ها نفر در توییتر خسته کننده نیست؟ چه لزومی دارد صفحه شخصی همه بازیگران و ورزشکاران را دنبال کنید؟ برای مدیریت مفیدتر شبکه‌های اجتماعی به دنبال صفحات و کانال‌هایی باشد که اطلاعاتی جامع، مفید و مختصر را منتشر می‌کنند. از دنبال کردن صفحات و کانال‌های متعدد خودداری کنید. سعی کنید صفحات علمی و دانستنی‌های مفید و البته با منبع موثق را پی‌گیری کنید. دنبال کردن صفحه شخصی یک مدل خارجی، هیچ ارزشی برای ما ندارد، به دنبال آن باشید تا صفحات شخصی افراد برجسته در حوزه علوم‌های مختلف از جمله حوزه‌های دینی را مطالعه کنید. به دنبال چیزی باشید که واقعا مفید و کارآمد است.

همچنین از شبکه‌های مجازی می‌توان برای ارتقاء سطح علمی در کاری که تخصص آن را داریم استفاده کرد، شغل شما مهم نیست، آشپز، برنامه نویس، تعمیرکار، طراح گرافیکی یا هر چیز دیگر، بسیاری از کانال‌ها و صفحات در شبکه‌های مجازی هر روزه مطالب مفیدی در جهت افزایش مهارت یا تخصص شما منتشر می‌کنند که پی‌گیری این گونه مطالب می‌تواند به شدت بر روی دانش و آینده شغلی هر ردی تاثیر بگذارد.

راه‌کارهای عملی برای کاهش زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی

ارتباطات خانوادگی را افزایش دهید

یکی دیگر از راه‌های استفاده مفید از شبکه‌های اجتماعی، افزایش روابط خانوادگی است. لازم نیست حتما در شبکه‌های اجتماعی سلبریتی‌ها یا چهره‌ها را دنبال کنید. صفحات شخصی دوستان و آشنایان خود را پی‌گیری کنید و با آن‌ها در ارتباط باشید. همچنین ایجاد کانال‌های خانوادگی نیز می‌تواند به صمیمیت افراد کمک کند، هرچند هیچ چیزی جای گفت‌و‌گوی رو در رو را نمی‌گیرد، اما وقت گذراندن با افراد خانواده و دوستان در فضای مجازی بهتر از دنبال کردن ده‌ها صفحه یا کانال بی‌ارزش است. هم صحبت شدن با افراد خانواده و دوستان، ارسال اخبار مهم روز، ارسال مطالب طنز، به اشتراک گذاشتن تصاویر گردش‌های خانوادگی و مواردی از این دست، به استحکام روابط خانوادگی در دنیای واقعی نیز کمک شایانی می‌کند.

راه‌کارهای عملی برای کاهش زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی

مراقب محتوای ارسال خود باشید، به تعداد فالور‌ها و لایک‌ها توجهی نکنید

شاید بخواهید در کنار استفاده از محتوا تولیدی دیگران، خود نیز یک صفحه یا کانال جذاب را مدیریت کنید. برای این کار به یک نکته بسیار مهم توجه کنید، اگر به تعداد فالوور‌های خود و لایک‌هایی که دریافت می‌کنید، اهمیتی ندهید، محتوای ارسالی شما بسیار مفیدتر خواهد بود. در واقع یک از عوامل ایجاد محتوای نامناسب و زننده، داشتن فالوور و دریافت لایک بیشتر است، عدم توجه به این دو مورد باعث می‌شود خود را برای ایجاد محتوای به اصطلاح لایک‌خور به زحمت نیندازید. ضمن این که در هیچ فرهنگ، کشور و جامعه‌ای، شاخ مجازی بودن یک ارزش نیست، شما برای اثبات خودتان نیازی به بزرگ بودن در دنیای مجازی ندارید، تمرکز خود را بر روی دنیای واقعی بگذارید. اکثر افرادی که در دنیای مجازی مثلا به شاخ اینستاگرام معروف‌اند، آدم‌های کم سواد، بی‌کار و سطح پایینی هستند که به جز ارسال چند عکس و ویدئو و انجام کارهای مضحک و ناشایست، چیز دیگری نمی‌دانند. ما باید سعی کنیم جلوی افزوده شدن به تعداد این گونه انسان‌ها را بگیریم، در وهله اول خود نباید اینگونه باشیم و در مرحله دوم نباید آن‌ها را دنبال کرده و مطالبشان را با دیگران به اشتراک بگذاریم.

گزارش از عبدالله مطیع

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار