پاکیزگی که به قیمت جانتان تمام می‌شود

استفاده از سفید کننده‌های شیمیایی می‌تواند باعث ایجاد آلودگی هوا در داخل خانه شود.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سال هاست که مردم برای تمیز و ضدعفونی کردن خانه‌ها از سفید کننده‌های کلردار استفاده می‌کنند. محققان کشف کرده اند که بخار سفید کننده‌های شیمیایی در ترکیب با نور می‌تواند ذراتی در هوا تشکیل دهد که ممکن است برای انسان‌ها و حیوانات مضر باشند.

شوینده‌ها ترکیبات حاوی کلر مانند هیپوکلرواسید (HOCl) و گاز کلر (Cl۲) آزاد می‌کنند که این ترکیبات می‌توانند در محیط‌های داخلی که تهویه مناسبی ندارند، به میزان نسبتا بالایی تجمع یابند.

این گاز‌ها می‌توانند با سایر مواد شیمیایی مانند لیمونین (یک ترکیب با رایحه لیمو یا پرتقال که برای بسیاری از محصولات مراقبت شخصی، پاک کننده‌ها و خوشبوکننده‌ها استفاده می‌شود) که در خانه‌ها هستند، واکنش دهند.

علاوه بر این، نور داخل خانه یا نور آفتابی که از طریق پنجره‌ها وارد خانه می‌شود ممکن است HOCl و Cl۲ را به رادیکال هیدروکسیل و یک اتم کلر بشکند. این اتم‌ها با ترکیبات دیگر واکنش داده و ذراتی در هوا به نام ذرات معلق آلی ثانویه (SOA) تشکیل می‌دهند.


بیشتر بخوانید: درمان خانگی سرماخوردگی با چند ترفند ساده +فرمول پیشگیری از آنفلوانزا در پاییز


برای بررسی درستی این فرضیه محققان، لیمونین، HOCl و Cl۲ را به هوای یک اتاق وارد کردند و محصولات حاصل از آن را با استفاده از طیف سنجی جرمی اندازه گیری کردند. در تاریکی، لیمونین، HOCl و Cl۲ به سرعت با هم واکنش داده و انواع ترکیبات فرار را تولید کردند.

هنگامی که محققان چراغ‌های فلوئورسنت را در اتاق روشن کردند یا آن‌ها را در معرض نور خورشید قرار دادند، این ترکیبات فرار با رادیکال‌های هیدروکسیل و اتم‌های کلر ایجاد شده بوسیله نور واکنش داده و ذرات معلق آلی ثانویه را ایجاد کردند.

محققان معتقدند اگرچه تاثیرات احتمالی این ترکیبات بر سلامت انسان باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد، اما این موضوع می‌تواند از مخاطرات شغلی افرادی باشد که برای نظافت با این مواد سروکار دارند.

انتهای پیام/ 

 سفیدکننده‌های شیمیایی چه اثرات مضری دارند؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار