در تیتر امشب بررسی شد؛

چالش‌های مبارزه با قاچاق کالا/ تاخیر در ارسال اطلاعات به سامانه جامع تجارت

سامانه جامع تجارت به منظور کنترل ورود و خروج کالاها و جلوگیری از قاچاق ایجاد شده اما هنوز ارسال اطلاعات به این سامانه مشکل دارد.

چالش‌های مبارزه با قاچاق کالا/ تاخیر در ارسال اطلاعات به سامانه جامع تجارتبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بعیدی معاون برنامه ریزی و امور بین الملل گمرک در برنامه تیتر امشب شبکه خبر تصریح کرد: گمرک در جنگ اقتصادی در خط مقدم است و باید اطلاعات کافی داشته باشد برای این منظور باید از تمامی نهادها و سازمان ها مانند سازمان مالیاتی، پشتیبانی اطلاعاتی شود.

او افزود: باید مدلی طراحی کنیم تا ناظر، قانون گذار و مجری در یک جا جمع شوند و هماهنگی لازم بین دستگاه ها به وجود آید.

بعیدی گفت: در برخی اقداماتی که گمرک از سال ۹۱ و ۹۲ بعنوان پیشتاز در حوزه پنجره واحد فرامرزی و تبادل اطلاعات با سایر سازمان‌ها انجام داده، توافقاتی بوده که گفته می‌شود گمرک تبادل داده ندارد.

او افزود: حدود ۷۰ درصد حجم تجارت فرامرزی را گمرک در زنجیره تامین تجارت را با ایجاد دیتا و تبادل با سازمان‌ها انجام داده است درحالی که سایر سازمان‌ها ۲۵ درصد تبادل اطلاعات را به خود اختصاص داده اند. ۱۲۱ گیگابایت اطلاعات ارسالی به سازمان‌ها در شهریور و مهر ماه داشته ایم و ۲۱ گیگابایت هم اطلاعات گرفته ایم. همچنین گمرک ۳ میلیون و ۲۱۷ هزار تراکنش در دوماه اخیر داشته است.

بعیدی با انتقاد از عملکرد وزارت صمت و سامانه جامع تجارت برای ارائه اطلاعات لازم به گمرک گفت: ما هنوز اطلاعات ثبت سفارش را از سامانه جامع تجارت نمی‌گیریم و از یکی از  زیر مجموعه وزارت صمت دریافت می کنیم.

او افزود: به ما الزام کردند کلیه‌ها سامانه‌های اطلاعاتی گمرک که چندین سال برای طراحی و اجرای آن زحمت کشیده شد جمع شود و اطلاعات را از منبع دیگر دریافت کنیم.

در ادامه دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: اگر دستگاه ها وظیفه خود را به خوبی انجام دهند قاچاق رشد نمی‌کند. ایجاد سامانه‌ها ما را به نقطه مطلوب نزدیک می‌کند.


بیشتر بخوانید: صرفه اقتصادی مانع کنترل قاچاق مسافری است/همکاری خطرناک قاچاقچی‌ها و دفاتر فروش سیم کارت


او افزود: ۲۵۰ ساعت کار کارشناسی برای نحوه تبادل اطلاعات انجام شده است. ما تاخیر در ارسال اطلاعات داریم. تبادل اطلاعات طبق قانون باید از طریق سامانه تجارت صورت گیرد .

دهقانی نیا درباره تناقض آماری اعلام شده از قاچاق کالا و ارز گفت: براساس ماده ۱۶ قانون مبارزه با قاچاق کالاو ارز، تنها مرجع رسمی برای ارائه آمار ستاد مرکزیمبارزه با قاچاق کالا و ارز است که ۱۲ و نیم میلیارد دلار را برای قاچاق کالا تایید کرده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا اظهار کرد: مشکلی که وجود دارد عدم هماهنگی زیر مجموعه‌های وزارت صمت است.

دهقانی نیا درباره عقب ماندگی گمرک در برخی حوزه ها نیز گفت: پس از جلسه ۲۹ مهر اعلام شد که گمرک عقب ماندگی دارد در واقع به این معنی است که سامانه ها ایجاد شده اما عقب ماندگی مربوط به زمانبندی ها برای اجرای توافق است که یا ناقص بیان شده یا سرویس پایداری نداشته است. 

او افزود: در قاچاق کالا و ارز با پدیده پنهانی روبرو هستیم و اگر دستگاه ها وظایف خود را به خوبی انجام می دادند شاید با این پدیده به این گستردگی روبرو نبودیم. 

در ادامه رهبری رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت گفت: در قانون مبارزه با قاچاق سامانه‌های مختلفی در نظر گرفته شده که گمرک یکی از ۵ سامانه اصلی (کارت بازرگانی، مجوز‌های تجاری، تامین ارز، حمل و نقل بین الملل و تشریفات گمرکی) است.

او افزود: سامانه‌ها شکل گرفته اند و دستگاه‌ها در حال تبادل اطلاعات هستند و مجوز‌ها نیز به صورت الکترونیکی صادر می‌شود بنابراین دستگاه‌ها باید وظایف خود را در الکترونیک کردن و تبادل اطلاعات انجام دهد که گمرک در تبادل اطلاعات کوتاهی کرده و خوب عمل نکرده است.

رهبری تصریح کرد: گمرک اطلاعات ثبت سفارش را به صورت برخط دریافت می‌کند، اما اطلاعات پس از گمرک که نشان دهنده ترخیص کالاست را وزارت صمت، بانک مرکزی و وزارت راهداری نیاز دارند و گمرک در سال ۹۸ وب سرویس‌ها را برای تهیه اطلاعات تهیه کرده و بر اساس گزارش دستگاه‌های مختلف ذکر شده که گمرک در این زمینه کار خود را به خوبی انجام نداده است چرا که ۲۹ درصد اظهارنامه‌های واردات، ۲۵ درصد اطلاعات صادرات و ۹۷ درصد اطلاعات ترانزیت نیز صادر نشده که نشان دهنده کوتاهی گمرک است.

تاجگردون مدیرکل فناوری سازمان بنادر در ارتباط تلفنی گفت: اهمیت سازمان بنادر دریانوردی در قاچاق کالا و ارز از این جهت است که ۸۵ درصد تجارت از طریق حمل کالا به صورت دریایی انجام می‌شود.

او افزود: از پایان سال ۹۶ سرویس‌های تبادل اطلاعات ما که در اختیار ستاد قرار گرفته فعال است که شامل اطلاعات مانیفست کشتی و اطلاعات دیگر است که در اختیار بوده و امکان فراخوانی نیز دارد.

تاجگردون تصریح کرد: علاوه بر سرویس‌های قبض انبار سرویس‌های دیگر نیز در اختیار قرار گرفته  و آخرین گزارش این است که تا هفته گذشته  الزامات فنی هم چک شده است . امکان تبادل اطلاعات برای وزارت صمت نیز فراهم است و مشکل فنی در تبادل اطلاعات نداریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار