امام‌جمعه رشت گفت: شفاف‌سازی باعث اعتماد مردم به مسؤولین بوده، شبهه افکنی به برخی مسؤولین پاک دست را از بین می‌برد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، آیت‌الله رسول فلاحتی در آیین خطبه‌های عبادی سیاسی این هفته نماز جمعه رشت با گرامیداشت رحلت پیامبر اکرم (ص) و امام حسن مجتبی (ع) گفت: مردم زمان امام مجتبی (ع) از بصیرت کافی برخوردار نبودند ازاین‌رو، شگفتی‌آور است مردمی که امام برخی از آن‌ها را به‌عنوان فرمانده نظامی تعیین می‌کرد، این فرد منتخب مورد تطمیع معاویه با پول قرار می‌گرفت.

او با بیان اینکه مردم این روزها، با زمان مردم امام حسن (ع) قابل‌مقایسه نبوده و مردمی بصیر و فهمیده‌اند، گفت: عدم قدرت تحلیل بحران‌ها و حوادث از موضوعاتی بود که ائمه معصومین در راستای هدایت مردم با مشکل مواجه بودند.

امام‌جمعه رشت با اشاره به افشاگری امام خمینی در رابطه با قانون کاپیتولاسیون افزود: قانون کاپیتولاسیون به معنای تحقیر ملت ایران بوده که رهبر کبیر انقلاب با این قانون ننگین مقابله کردند.

خطیب جمعه رشت با بیان اینکه برخی نمایندگان مجلس شورای ملی در آن زمان از چنین قانونی حمایت کرده و با مخالفت امام مواجه شد، گفت: در ایران امروز اگرچه نمایندگان مجلس ما مقتدر بوده و قابل‌مقایسه با هیچ جای دنیا نیستند، اما گاهی با وضع یک قانونی، داد مردم را بیرون می‌آورند.

او با تأکید بر لزوم بصیرت و قدرت تحلیل درست از بحران‌ها تصریح کرد: امروز به یک اشاره رهبری مردم بصیر و فهیم ایران اسلامی، به سر می‌دوند و تفسیر و تحلیل درست داشته و مردم پیشگام در جلوی صف‌ها در همه شرایط بحرانی ایستاده و خط دهی می‌کنند ازاین‌رو، ویژگی مردم ما در تراز یک جامعه اسلامی و قرآنی است.

فلاحتی عدم قدرت تجزیه تحلیل را عمده مشکل زمان ائمه دانست و بیان کرد: شایسته است مردم فهیم ایران اسلامی در همه حوادث مختلف، آگاهی خود را بالابرده و همواره با نگاهی بصیر در جامعه قدم بردارند.

خطیب جمعه رشت با اشاره به لزوم شفاف‌سازی مالی که مصوب مجلس برای مسؤولین نظام گفت: متأسفانه در همین نظام اسلامی برخی از مسؤولین و فرزندان آن‌ها از این مردم خوردند و بردند، لذا عدم تمکین برخی از مسؤولین در شفاف‌سازی دارایی، مسبب خوردن و بردن بیت‌المال شده است.

او با بیان اینکه قوه قضاییه به‌صورت جدی به این موضوع توجه دارد، خاطرنشان کرد: شفاف‌سازی باعث اعتماد مردم به مسؤولین بوده، شبهه افکنی به برخی مسؤولین پاک دست را از بین برده و با راستی آزمایی از دروغ‌گویی برخی مسؤولین جلوگیری می‌کند.

فلاحتی با بیان اینکه شفاف‌سازی کاهش نظارتی را به همراه دارد، تصریح کرد: حذف یارانه‌ها که اصل آن خوب بوده، اما در سازکار درست آن، تعلل صورت گرفت به‌طوری‌که برخی از افرادی که دارای حساب میلیاردی بوده هنوز منتظر ۴۵ تومانی هستند که باید به افراد کم‌بضاعت قرار بگیرد.

امام‌جمعه رشت با بیان اینکه با قطع یارانه افراد پردرآمد باید واریزی دهک پایین افزایش پیدا کند، افزود: باید از میهمان‌نوازی عراقی‌ها قدردانی کرد چراکه به‌طور شایسته از زائرین سید و الشهدا (ع) پذیرایی کردند.

وی با اشاره به اهمیت موعظه در نظام تربیتی اسلام خاطرنشان کرد: موعظه کنندگان خود باید به ویژگی‌ها و نکات موعظه آراسته بوده و با خلوص نیت فرد موردنظر ازجمله فرزندان را مورد موعظه قرار دهند.

خطیب جمعه رشت با بیان اینکه در موعظه، باید شرایط موعظه شونده و موعظه کننده در نظر گرفته شود، افزود: موعظه برای افراد سیاسی در عالم سیاست متفاوت است چراکه شیوه موعظه با افراد متفاوت، گوناگون است.

فلاحتی با تأکید بر اینکه موعظه نباید طولانی و خسته‌کننده باشد، گفت: موعظه باید سری و پنهانی باشد، زیرا موعظه درملأعام موجب تحقیر فرد موعظه شونده شده و اثر مثبت نخواهد داشت.

امام‌جمعه رشت با بیان اینکه برخی از موعظه شوندگان خیره‌سر بوده و موعظه را نمی‌پذیرند، تصریح کرد: این افراد زمینه موعظه شدن نداشته چراکه اگر بذری در زمینی که آماده کشت نبوده کاشته شود هرگز ثمر نمی‌دهد.

فلاحتی با اشاره به آیات و روایات درباره اهمیت موعظه افراد بیان کرد: کسانی که قلب مهرخورده و سیاهی دارند، کور و کر شده‌اند، حقیقت موعظه را نمی‌فهمند و موعظه را نمی‌پذیرند.

وی با ابراز تأسف از افرادی که موعظه را نپذیرفته و حقایق را وارونه به جامعه منتقل می‌کند، گفت: داشتن زمینه پذیرفتن موعظه، یکی از موضوعات مهمی است که برخی‌ها از نعمت داشتن زمینه پذیرش محرومند.

انتهای پیام/آ

خطبه های امروز نماز جمعه رشت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.