گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از دستاورد‌های بومی پهپادی/ ۳

پهپاد سیمرغ؛ رویایی که به واقعیت تبدیل شد + فیلم و تصاویر

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پرنده هدایت‌پذیر از دور (پَهپاد) که به آن هواپیمای بدون سرنشین نیز می‌گویند؛ امروزه به قدری گسترش یافته‌اند که به طور گسترده در زمینه‌های مخابرات، ناوبری جهانی، تحقیقات هواشناسی، جغرافیایی و جاسوسی به کار گرفته می‌شوند.

در حال حاضر ۳۲ کشور در حال ساخت و گسترش ۲۵۰ مدل از پهپاد‌های اکتشافی هستند.

پهپاد‌ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از پهپاد‌های بسیار کوچک که حتی در حد چند گرم وزن دارند MAV، پهپاد‌های مینیاتوری که کمتر از ۲۵ کیلوگرم وزن دارند و پهپاد‌های سنگین، البته این سه نوع در دو دسته کلی بال متحرک و بال ثابت تقسیم‌بندی می‌شوند.

پهپاد سیمرغ؛ رویایی که به واقعیت تبدیل شد + تصاویر

کاربرد‌های گوناگون هم از دیگر شاخصه‌های تقسیم بندی پهپاد‌ها هستند که پهپاد‌های نظامی با امکان حمله به اهداف زمینی یا هوایی، پهپاد‌های تجسسی و جاسوسی، پهپاد‌های پشتیبانی و لجستیکی، پهپاد‌های غیرنظامی و تجاری چهار شاخه اصلی در این تقسیم بندی به شمار می‌رود.

نخستین بار که از این محصول استراتژیک در جهان استفاده شد در سال ۱۸۴۹ میلادی در اتریش بود که با گذشت زمان به تدریج پیشرفت کرده و به نقطه کنونی رسیده است.

ساخت پهپاد در ایران

ایده ساخت پهپاد در کشورمان به سال‌های پیش از انقلاب بازمی‌گردد، اما این ایده با وقوع انقلاب اسلامی به اجرا نزدیک و نزدیک‌تر شده تا در سال ۶۴ به واقعیت تبدیل و پهپاد مهاجر طراحی و ساخته شد.

ایده طراحی و ساخت مهاجر منجر به تشکیل صنایع هوایی قدس در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد که بعد‌ها به مرکزی برای ساخت پهپاد‌های پیشرفته در کشورمان تبدیل شد. البته صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) هم بعد‌ها به سوی ساخت پهپاد‌ها رفت و روند توسعه‌ای را در پیش گرفت.

پهپاد سیمرغ؛ رویایی که به واقعیت تبدیل شد + تصاویر

رزمایش اخیر پهپادی سپاه هم سال گذشته با نام «الی بیت المقدس ۱» با حضور پهپاد‌های تهاجمی - رزمی در منطقه عمومی هرمزگان و خلیج فارس با حضور جمعی از فرماندهان عالی رتبه سپاه اجرا و مجموعه متنوعی از پهپاد‌های نیروی هوافضای سپاه در این رزمایش شرکت داشتند.

این رزمایش تنها گوشه‌ای از توان و قدرت پهپادی سپاه پاسداران بود که همه رسانه‌های جهان از آن با عنوان قدرت پهپادی سپاه یاد کردند. در جریان برگزاری این رزمایش، شرکت همزمان ۵۰ فروند پهپاد تهاجمی ۱۷۰ RQ ایرانی همراه با تعدادی دیگر از پهپاد‌های تهاجمی و رزمی برای نخستین بار در منطقه بود که به طور همزمان عملیات تهاجمی انجام دادند.

این رزمایش و همچنین نمایشگاه شکار کرکس‌ها که در هفته دفاع مقدس سال جاری برگزارشد نیز بر اهمیت این موضوع تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان هم قصد دارد تا مجموعه گزارش‌هایی دستاورد‌های حوزه پهپادی کشور را که به صورت بومی طراحی و ساخته شده‌اند را بررسی و تحلیل کند.

در نخستین گزارش از این مجموعه به بررسی پهپاد شاهد ۱۲۹ پرداختیم، این پهپاد ساخت صنایع هوایی قدس است، زیرمجموعه نیروی هوافضای سپاه پاسداران که در سال ۹۱ با حضور سرلشکر جعفری و سردار حاجی زاده رونمایی شد. طول این پهپاد ۸ متر و فاصله دو سر بال ۱۶ متر و قطر بدنه شاهد ۱۲۹، ۶۵ الی ۷۵ سانتیمتر تخمین زده می‌شود. این پهپاد در دو نوع تولید انبوه و ارتباط ماهواره‌ای در نیروی هوافضای سپاه به کار گرفته می‌شود. 

پهپاد سیمرغ؛ رویایی که به واقعیت تبدیل شد + تصاویر

بدنه پهپاد شاهد ۱۲۹ از جنس کامپوزیتی بوده و از یک پیشرانه پیشرفته چهار سیلندر پیستونی با نام روتاکس ۹۱۴ (Rotax ۹۱۴) بهره می‌برد که توانایی حمل ۴ موشک هوشمند سدید با وزنی در مجموع ۴۰۰ کیلوگرم را دارد. 

دومین گزارش هم به بررسی خانواده پهپاد مهاجر پرداخت که اولین پهپاد شناسایی ایران است که تاریخچه ساخت این پرنده به جنگ تحمیلی باز می‌گردد. در سال ۱۳۶۴ که صنایع هوایی قدس تشکیل شد، این پهپاد برای انجام مأموریت تصویربرداری از منطقه شلمچه به سپاه پاسداران تحویل داده شد تا فشار بر روی هواپیما‌های شناسایی ارتش کم شود. جنس بدنه آن از کامپوزیت و وزن آن هم در حدود ۸۵ کیلوگرم است و قادر است تا با سرعتی بالغ بر ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، مداومت پرواز ۹۰ دقیقه‌ای و ارتفاع پرواز ۱۱ هزار پایی انواع موشک را حمل کند.

پهپاد سیمرغ؛ رویایی که به واقعیت تبدیل شد + تصاویر

گزارش سوم به بررسی پهپاد سیمرغ اختصاص دارد که در ادامه متن حاصل از آن را مطالعه می‌کنید.

پهپاد سیمرغ

یکشنبه ۱۳ آذرماه سال  ۹۰ بود که مقامات نظامی کشورمان مدعی شدند که یک فروند پهپاد شناسایی RQ-۱۷۰ آمریکایی مشهور به جانور قندهار را ردیابی و توانستند تا با هک سیستم‌های راداری و کنترلی این پهپاد که در داخل مرز‌های کشورمان به پرواز درآمده بود را در محلی در نزدیکی مشهد به زمین بنشانند. باید به این نکته اشاره کرد که این پهپاد در اختیار پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) نبود بلکه عملیات‌های خاصی را برای CIA (سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا) انجام می‌داد.

پهپاد سیمرغ؛ رویایی که به واقعیت تبدیل شد + تصاویر

نحوه این کار بدین شکل بود که یک فروند RQ-۱۷۰ از پایگاه هوایی آمریکا در قندهار افغانستان به پرواز درآمد و پس از عبور از شهر شیندند افغانستان از مرز‌های شرقی وارد کشور شد و در نزدیکی بردسکن واقع در استان خراسان رضوی در اختیار پدافند هوافضای سپاه قرارگرفت و به زمین نشانده شد. ابتدا مقامات آمریکایی سخنان مقامات ایرانی درباره این پهپاد را نادیده می‌گرفتند، اما با نمایش تصویری از RQ-۱۷۰ مسئولیت آن را برعهده گرفتند. البته آن‌ها به دلیل اینکه این پهپاد از تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای بهره می‌برد دستیابی به آن توسط ایرانی‌ها را غیرممکن می‌دانستند.

پهپاد سیمرغ؛ رویایی که به واقعیت تبدیل شد + تصاویر

متخصصان دفاعی کشورمان که در طول سال‌های متمادی از ابتدای انقلاب با دانش خود با تحریم‌های مختلف مقابله کرده‌اند از طریق مهندسی معکوس قطعات این پهپاد را از یکدیگر جداسازی کرده و توانستند تا تمامی قطعات آن را بومی سازی و با کنار هم قراردادن این قطعات پهپاد بومی سیمرغ در دو نوع شناسایی و نوع رزمی را هم با نام صاعقه طراحی و تولید کنند.

پهپاد سیمرغ؛ رویایی که به واقعیت تبدیل شد + تصاویر

پهپاد سیمرغ؛ رویایی که به واقعیت تبدیل شد + فیلم و تصاویر

مشخصات فنی

با این که به دلایل امنیتی اطلاعات دقیقی از سوی نیروی هوافضای سپاه درباره این پهپاد اعلام نشده، اما به خاطر اینکه این پهپاد از طریق مهندسی معکوس ساخته شده در این بخش برخی از مشخصات آن را برای شما ذکر می‌کنیم که از طریق مهندسی معکوس با قطعات مشابه جایگزین و ساخته شد. نوع مهندسی معکوس شده این پهپاد در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۹۳ از سوی نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد و در آبان ماه همان سال نیز فیلمی از پرواز آن به نمایش درآمد.

پهپاد سیمرغ؛ رویایی که به واقعیت تبدیل شد + تصاویر

نیروی پیشران این پهپاد از موتور «تی‌اف۳۴» جنرال الکتریک است. ارتفاع این پهپاد ۳ متر، طول بال‌ها ۱۳ متر، سرعت ۸۰۰ تا ۹۷۰ کیلومتر در ساعت و ارتفاع پروازی ۱۵ هزار متری است. در واقع این پهپاد یک پهپاد «تاکتیکی عملیاتی» و نه یک هواپیمای «ویژه جاسوسی» است کاربرد اصلی این پهپاد در شنود سیستم‌های مخابراتی (موبایل، بی‌سیم رادیویی) و عکس برداری از مناطق نظامی و استراتژیک است. این  پهپاد  می‌تواند چهار بمب هدایت شونده را حمل کند.

سنسور‌های بسیار دقیق و حساس در این پهپاد برای اندازه گیری حرارت، حرکت، تشعشع‌های رادیو اکتیو و سایر کمیت‌ها به کار گرفته شده است. همچنین، دوربین‌های قدرتمند و سیستم ناوبری هوشمند از دیگر ویژگی‌های خاص این پهپاد است.  

پهپاد سیمرغ؛ رویایی که به واقعیت تبدیل شد + تصاویر

پهپاد سیمرغ؛ رویایی که به واقعیت تبدیل شد + تصاویر

رونمایی در بازدید فرمانده معظم کل قوا

این پهپاد در جریان بازدید فرمانده معظم کل قوا در آبان ماه سال ۹۳ از نمایشگاه دستاورد‌های نیروی هوافضای سپاه، به عنوان نخستین نمونه ایرانی از پهپاد غنیمت گرفته شده RQ-۱۷۰ آمریکا رونمایی و چندی بعد نیز فیلم‌هایی از پرواز این پهپاد به نمایش گذاشته شد. بعدها و در جریات بازدید دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی از نمایشگاه دستاوردهای پهپادی نیروی هوافضای سپاه در سال ۹۵ دو نوع از این خانواده رونمایی شد که که مجهز به پیشرانه‌های جت و ملخی (احتمالا توربوپراپ) بودند.
 
پهپاد سیمرغ؛ رویایی که به واقعیت تبدیل شد + فیلم و تصاویر

سیمرغ در رسانه های خارجی

پایگاه خبری تحلیلی JANES آمریکا در گزارشی به بررسی و تحلیل پهپاد ایرانی سیمرغ پرداخته است.

پایگاه تحلیلی BELLING CAT هم در گزارش خود از رونمایی این پهپاد خبر داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۰۷ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
درود بر شما خداشماروحفظ بفرماید
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۲۱:۵۱ ۲۲ شهريور ۱۳۹۹
خدا قوت به متخصصین هوا فضای سپاه. امید وارم وارد عرصه کمک به صنعت خودرو شده و به تولیدات بی کیفیت و شرم آور آنان خاتمه داده شود
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۵۹ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند ...
Iran (Islamic Republic of)
طالب آل علی
۰۹:۵۳ ۰۸ آبان ۱۳۹۸
نیروی نظامی مایه افتخار شهیدان هستند
Iran (Islamic Republic of)
و
۰۴:۰۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۸
با مهندسی معکوس
Iran (Islamic Republic of)
ظفری
۱۳:۱۴ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
چو ایران مباشد تن من مباد
Iran (Islamic Republic of)
کاظم
۰۰:۱۵ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
با سلام.
رسول اکرم (ص)فرموده اند اگر علم در ثریا باشد مردمانی از ایران زمین به آن دست خواهند یافت.درود بر غیرت قهرمانان سپاهی که تحت فرماندهی رهبر عظیم الشان و در سایه پرچم ایران زمین هر روز آقا امام زمان (عج) را دلشاد و دشمنان اسلام را خوار و ذلیل میکنند.ای کاش میشد خداوند عمر دوباره ای عطا میکرد تا افتخار برتن کردن لباس مقدس سپاه را پیدا میکردم.
Iran (Islamic Republic of)
کریم طوافی
۲۳:۵۲ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
بعد از قرنها تاریخ استعمارگری امروز به لطف خدا و سربازان راستین امام زمان انچنان تو دهنیهایی رو نصب این استعمارگران کردین که تلخی اون تاریخ قرون قبل تبدیل به شیرینی زایدالوصفی شده.سلامتی همتون صلوات
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۷:۵۶ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
افتخار میکنم که ایرانیم ودرودمیفرستم به برادران بی ادعای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که دراین شرایط سخت همواره باعث دلگرمی ما مردم ایران هستند
Iran (Islamic Republic of)
غلامرضا ساجدی
۰۶:۱۰ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
درود‌به‌غیرتتان‌امیدوارم‌انقدر‌اقتدار‌وتوانایی‌خدابه‌شما بدهد‌‌که‌دنیا‌خواهان‌حکومت‌اسلامی‌ایرانی‌شود انشاالله‌انشاالله‌
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۰:۳۴ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
سلام ودرودبرشماغیورمردان دلاورایران اسلامی ماشاا...خداقوت افتخارکشوریدیاعلی مدد
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۰۰:۱۹ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
با سلام این همه پیشرفت در کشور چه از نظر نظامی و غیرنظامی همه از برکات وجود رهبر معظم انقلاب می‌باشد. دانشمندی آگاه به تمام مسائل زمانه از هر نظر خدایا طول عمر رهبر مان را خواستاریم تا عزت کشورمان ایران جاودانه گردد امین .........
Iran (Islamic Republic of)
آرش همتی
۲۳:۲۰ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
دورو بر شما بزرگمردان ومحافظان این مرزو بوم، دست مریضا
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۱۹:۳۹ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
درود بر سپاه و بچه های هوافضای سپاه . ماشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ربیع
۱۹:۳۵ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
خواستن توانستن است .ان تنصرالله ینصرکم ویثبت اقدامکم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی‌نوریان
۱۹:۳۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
عدو‌شود‌سبب‌خیر‌اگر‌خدا‌خواهد با خدا باش‌پادشاهی‌کن‌ با‌دیگران‌باش‌هر‌چه‌خواهی‌ کن‌‌ احسنت‌بر‌سربازان‌وطن‌جانم‌فدای‌شما‌و وطن
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۳۰ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
دمتان گرم مردان غیور ایران زمین
Canada
ناشناس
۱۹:۲۹ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
رحمت خداوند بر تمامی کسانی که در امنیت جمهوری اسلامی ایران و شیعیان و مسلمین کوشا هستند .
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۹:۲۹ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
چه.کیفی.داره.دیدن.ابهت.کشورم.احساس.غرور.دارم
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۸:۴۹ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
بنام خداوند جان و خرد :
درود و خداقوت بر دانایی و توانایی تمامی افراد متفکران پر تلاش دلاوران و دانشمندان و خردمندان نخبگان عالمان بصیر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کهن و متمدن و تمدن سازان عدالتگستر مقتدر و قدرتمند باشکوه و با عظمت درود به غیرت و شرفتان درود بر مقاومت و انسانیتتان شما عزیزان و بزرگواران باعث مباهات و سرافرازی امت واحده رسول الله ص امت متحد و یکپارچه حزب الله در سر تتا سر جهان اسلام نای محمدی ص هستید انشاءالله همیشه سلامت و موفق و در تمامی عرصه های پیشرفت علم و دانش به روز و پیروز باشید . والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۲:۱۳ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
بنام خداوند جان و خرد :
درود و خداقوت بر دانایی و توانایی تمامی افراد متفکران پر تلاش دلاوران و دانشمندان و خردمندان نخبگان عالمان بصیر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کهن و متمدن و تمدن سازان عدالتگستر مقتدر و قدرتمند باشکوه و با عظمت درود به غیرت و شرفتان درود بر مقاومت و انسانیتتان شما عزیزان و بزرگواران باعث مباهات و سرافرازی امت واحده رسول الله ص امت متحد و یکپارچه حزب الله در سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص هستید انشاءالله همیشه سلامت و موفق و در تمامی عرصه های پیشرفت علم و دانش به روز و پیروز باشید . والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
اهوازی
۱۸:۲۲ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
باران
۱۸:۱۸ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
شکرخدا
امیدوارم دولت به جوانان مبتکر و خلاق در همه زمینه ها بها بدن
و حتی دانشمندان خارج نشین هم به ایران برگردن به کشور خودشون خدمت کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
هر ساخته ای تولید انبوهش زیباست.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۷:۵۰ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
زنده باد ایران و ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
همیشه پشت افتخارات سپاه هستش
Lithuania
ناشناس
۱۷:۲۷ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
واقعاً دست مریزاد.من بعنوان یک ایرانی بخودم میبالم
Lithuania
ناشناس
۱۷:۲۷ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
واقعاً دست مریزاد.من بعنوان یک ایرانی بخودم میبالم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
هر ملتی که بخواهد و تلاش کند میتواند.
ما خواستیم و توانستیم و اگر هم بخواهیم که بی نیاز به شرق و غرب شویم تنها کافی است که بخواهیم و بسازیم و استفاده کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
درود بر ارتش دلاور و سپاه پاسداران انقلاب که دو بال و دو بازوی قدرتمند ایران اسلامی .
آفرین به هوش و رزمتان.
با آرزوی رشد صنعت هوا و فضا و تولید انبوه و گوناگون با کاربردهایی مختلف و بکارگیری گسترده آنها.
Iran (Islamic Republic of)
کیان
۱۶:۴۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
زندددددددده بااااااااد
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی محمدی
۱۵:۴۴ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
سید علی یاران دیگری نیز دارد که شاید در لباس نظام نباشند ولی قلندر هایی پنهانند که منتظر صاحب اصلی و مراقب اوضاع پیرامونند .همیشه گمنام سرباز گمنام آقا
Iran (Islamic Republic of)
Ali_G
۱۵:۱۲ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
درود ب بزرگ مردان سپاه
درود بر جانبازان و آزادگان
Iran (Islamic Republic of)
عباس سعدیان
۱۴:۱۲ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
ماشالله درود بر شما
Denmark
حسین
۱۳:۳۴ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
پس از سلام وخسته نباشید به غیور مردان سپاه پاسداران آرزوی موفقیت شما را در همه امور از خداوند خواستارم.
مرگ بر امریکا اسراییل وال سقوط
Iran (Islamic Republic of)
همشهری
۱۳:۱۰ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
امنیت ما در گرو دستان قدرتمند شماست زنده باشید
Sweden
سعید نعمتی
۱۳:۰۴ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
امریکای ها یک مستند در این رابطه تحت نام پرونده های موفان ساختن این مستند در مورد UFO میباشد و از بسیاری از کانال های معتبر مستند پخش شده است تصاویر این مستند در یوتیوب موجود است و علاقه مندان میتوانند اصل ویدو را ببینند اما در این ویدو انها چه گفتند مهم است .
انها معتقد هستند که ایرانی ها با استفاده انرژِی کششی این پهپاد را در میان هوا گرفته اند .انها گفتند ایران چندی پیش یک بشقاب پرنده را که در کرمان به زمین نشته را مهندسی معکوس کرده اند و توانسته اند به ساخت بشقاب پرنده برسند و این پهپاد را نیز با استفاده از یو اف اوی که ساخت سپاه است به زمین نشانده اند .بسیار مستند زیبای است و کافی است دوستان در اینترنت در مورد بشقاب پرنده ایرانی جستجو کنند تا فیلم های مستند در این مورد را ببینند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
امام خمینی:
ما میتوانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
خوبه ولی این اقتدار نظامی باید باعث رشد اقتصاد کشور هم بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
تاکورشودهرانکه نتوانددید
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۱:۴۴ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
ای کاش سپاه در زمینه خودرو سازی هم ورود میکرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
سلام خیلی ممنونم خدا قوت دهد. احساس امنیت زیادی میکنیم وقتی چنین تکنولوژی میبینیم. ماشالله. قطعا ایران بزرگ فرمانده فضا خواهد شد. خدا قوت دهد. قطعا ایران بزرگ شهرهای فضایی میسازد. خدا قوت. خیلی خوشحالیم. توجه کردیم خیلی قشنگ ساخته شده. تصاویر را دانلود کردم هر روز نگاه میکنم و احساس امنیت میکنم. خیلی خوشحالم. خدا قوت. قطعا ارتقاء این تکنولوژی قشنگ و قویتر میشود. عجب پشتکار و تلاشی. خیلی قوی بود.
Iran (Islamic Republic of)
سردار
۱۰:۵۷ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
دست مریزاد به سپاهیان غیور ، این انقلاب با وجود رهبر عظیم شان و دلاوران وپاسداران جان برکف در همه عرصه ها بر دشمنان غالب است با امید یاری خداوند سبحان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
باسلام به دلیر مردان غیور سپاه که امام ره فرمودند اگر سپاه نبود کشور هم نبود .
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۰:۳۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
درودبرسپاهیان ایران، که اززمین و،هواودریا دشمنان کشورمان رارصدکرده واجازه تجاوزبه حریم کشورعزیزمان رانمیدهند.
خداوندپشت وپناهتان باد
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۰:۲۸ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
سلام با عرض خسته نباشید بر این دلیر مردان ،از اینکه پوزه دشمن را در هر شریطی به خاک می مالید به عنوان یک ایرانی به شما افتخار و بر ایران و ایرانی می بالیم خدا یارتان باد.
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۱۰:۲۰ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
باید گفت ایولا سپاه پاسداران پهباد می نشاند و مهندسی معکوس میکند mq4رو میزند در اسمان .... نفتکش انگلیس را تسخیر میکند
Germany
مهرداد
۱۰:۱۸ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
سلام یاد زمانی می افتم که این سلاحه هارو نداشتیم و شهید زیاد دادیم و گریه می کنم به یاد شهدا و جانبازان و مفقود الافرشته ها یا امام حسین ع یا ذوالفقار
Germany
ناشناس
۱۰:۱۲ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
رشد و اقتدار ایران اسلامی باعث افتخار هر ایرانی است
Iran (Islamic Republic of)
علی خدایی
۱۰:۰۷ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
با سلام به برادران نیروهای مسلح کشور عزیزم لطفا از این هواپیمایی آرکیو ۱۷۰ آمریکایی بیش از بیست نوع بیسازید و هر کدامش یک ماموریت خاصی داشته باشد و نوع با سر نشین دارشو هم بسازید که یک سر نشین دار باشد برای دور بردی استراتژیکی ممنون از سپاه و ارتش
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۹:۵۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
خدایا شکرت. چقدر خوبه. در ایران امنیت حرف اول را میزند. دستتون درد نکنه
-
اسرافیل
۰۹:۴۲ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
ماشاالله
Singapore
حسن
۰۹:۲۹ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
افتخار میکنم که رسانه های خارجی از سرتاسرجهان اینقدر از پهپاد سیمرغ تعریف تمجید کرده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
ماشائالله
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۱۳ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
سلام، درود بر همت و غیرتتان یا علی
Iran (Islamic Republic of)
نقی
۰۹:۱۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
درود ابدی خداوند بر شما یاوران ولایت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
خدا یار ونگهدارتان غیورمردان وطن.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۵۴ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
چرا رویای حقوق معلمان براورده نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
خب برای برآورده شدنش باید کار و تلاش کرد. با پشت سیستم نشستنو حرف زدن رویا برآورده نمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
نوید
۰۸:۵۰ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
از برادران عزیز سپاه خواهشمندیم تا خودروهای با کیفیت خارجی را نیز مهندسی معکوس نمایند.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۴۶ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
با سلام
افتخاری دیگری برای ایران و روسیاهی دیگری برای امریکا
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۴۴ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
ماشاالله
درود بر شما
Iran (Islamic Republic of)
سیدحسن طباطبایی
۰۷:۴۹ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
سلام و درود بر این بزرگواران که دقت نموده و در این تحریم اقتصادی و نظامی توانستند این قدرت را از خود ارائه دهند خدا یارتان نگهدارتان
آخرین اخبار