سبحانیان در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سیستم پرداخت یارانه‌ها به درستی عمل نمی‌کند/ متاسفانه در بودجه سال ۹۹ مسیر گذشته را طی خواهیم کرد

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: علی‌رغم وجود راهکار‌های مشخص و عملیاتی برای اصلاح ساختار بودجه هیچ اصلاحاتی عملیاتی نشده و در بودجه سال ۹۹ نیز مسیر گذشته را طی خواهیم کرد.


سیستم پرداخت یارنه ها به درستی عمل نمی‌کند/ متاسفانه در بودجه سال 99  مسیر گذشته را طی خواهیم کردسید محمد هادی سبحانیان کارشناس امور مالیاتی و بودجه‌ای مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ملزومات اصلاح ساختاری بودجه کشور، اظهار کرد: بعد از تحریم‌های اقتصادی که با خروج آمریکا از برجام در کشور تحمیل شد، اقدامات کارشناسی بسیاری در دولت و مرکز پژوهش‌ها در راستای اصلاح ساختاری بودجه صورت پذیرفت تا وابستگی ما به نفت کاهش یابد،‌ اما متأسفانه از این راهکارها به صورت عملی استفاده نمی‌شود و علی‌رغم آنکه نزدیک به دو سال از تحریم‌ها می‌گذرد شاهد آن هستیم که اقدامی جدی در پیاده‌سازی این روش‌ها اتفاق نیفتاده است.

بسیاری از معافیت های مالیاتی با منطق سازگار نیست

او افزود: اگر به دنبال اصلاح ساختار بودجه هستیم، باید بدانیم که یکی از مؤلفه‌های آن اصلاح معافیت‌های مالیاتی است چرا که بسیاری از این معافیت‌ها در نظام حقوقی کشور وجود دارد که هیچ سازگاری با منطق ندارد و ما به راحتی می‌توانیم ظرف حداکثر ۶ ماه این رویه را اصلاح کنیم، اما در دو سال گذشته هیچ لایحه‌ای توسط دولت یا طرحی توسط نمایندگان برای کاهش معافیت‌های مالیاتی نشده است.

سبحانیان تصریح کرد: اصلاحات ساختاری بودجه ابعاد بسیاری متعددی دارد و باید بدانیم که روش اداره کشور در برهه کنونی بسیار پرهزینه است چرا که تعریف مشخصی از وظایف دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دولتی موجود نیست به عنوان مثال دقیقا مشخص نشده که وزارت نفت، بهداشت و رفاه و کار اجتماعی دقیقا در کشور چه کاره هستند؟ وزارت نفت هم در حوزه انرژی به سیاست‌گذاری پرداخته و هم بنگاه‌داری می‌کند از طرفی صندوق تأمین اجتماعی هم دارد و این امر باعث بهم ریختگی در نظام اداری کشور شده است.

روش ارائه کالا و خدمات در کشور هزینه گزافی دارد

کارشناس امور مالیاتی و بودجه‌ای مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در اصلاحات ساختاری بودجه باید این وضعیت آشفته سامان بگیرد که البته عزم کافی برای تحقق این امر مشاهده نمی‌شود، البته در کوتاه مدت می‌توان با تغییراتی در منابع و مصارف دولت اصلاحاتی را به وجود آورد، به عنوان مثال در حوزه مدیریت هزینه‌ها لازم است که مراکز عمده‌ای هزینه‌ای کشور را شناسایی کنیم چرا که روش ارائه کالا و خدمات در کشور هزینه گزافی دارد و می‌توانیم با ساماندهی روش‌های خدمات‌رسانی هزینه‌های کشور را کاهش دهیم.

سیستم پرداخت یارانه در کشور به درستی عمل نمی‌کند

او ادامه داد: تقریبا هیچ فردی در کشور وجود ندارد که معتقد باشد سیستم اعطایی یارانه در کشور به درستی عمل می‌کند، افرادی که دارای بیشترین میزان درآمد و دارایی هستند دقیقا یارانه بیشتری هم  دریافت می‌کنند اما دولت چه اقدامی در راستای کنترل این امر انجام داده است. دولت یارانه‌های غیرهدفمند بسیاری را می‌پردازد که اگر این پرداخت‌ها هدفمند شود بسیاری از اشخاصی که استحقاق دریافت یارانه را ندارند از گردونه خارج می‌شوند که به دنبال این موضوع رضایتمندی عمومی افزایش خواهد یافت.

سبحانیان در پایان گفت: متأسفانه اقدامات عملی در حوزه اصلاح مصارف بودجه‌ای کشور صورت نگرفته و صراحتاٌ می‌گویم که علی‌رغم وجود راهکار‌های مشخص و عملیاتی برای اصلاح ساختار بودجه هیچ اصلاحاتی عملیاتی نشده و در بودجه سال ۹۹ نیز مسیر گذشته را طی خواهیم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
خدایی
۱۸:۳۷ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
نه تنها مالیات درست گرفته نمیشود بلکه بیمه سلامت اجباری و رایگان هزینه زیادی بر دولت تحمیل میشود
آخرین اخبار