مدیرکل دامپزشکی قم عنوان کرد؛

تزریق سه میلیون و ۲۴۰ هزار دز واکسن آنفولانزا در مرغداری‌های قم / امسال کانونی از بیماری آنفولانزا شناسایی نشده‌است

رفیعی گفت: از ابتدای امسال تاکنون، سه‌میلیون و ۲۴۰ هزار دز واکسن آنفولانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌های این استان تزریق شده‌است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،مهدی رفیعی محمدی مدیرکل دامپزشکی قم گفت: این اقدام در راستای تحت پوشش قرار دادن مرغداری‌های استان در مقابل ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بوده است.

رفیعی اضافه کرد: درحال حاضر پنج‌میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه طیور پولت و تخم‌گذار در مرغداری‌های قم در حال تولید است که تمام طیور سال گذشته و امسال علیه بیماری آنفلوانزا واکسیناسیون شده‌اند.

او با اشاره به اجرای طرح اصلاح ساختار ممیزی مرغداری، بیان کرد: در این طرح مرغداری‌ها موظف شده‌اند ساختار بهداشتی از جمله سیلوی کود را ارتقا دهند و تمام واحد‌ها با تایید کمیته ممیزی اجازه جوجه‌ریزی دارند که این فرآیند مانع مناسبی برای مقابله با بروز بیماری در مرغداری‌ها می‌باشد.

رفیعی افزود: آموزش مرغداران برای جلوگیری از شیوع بیماری آنفلولانزا که از سال گذشته با همکاری جهاد کشاورزی آغاز شده امسال نیز ادامه دارد و مرغداران و کارگران واحد‌ها باید تحت آموزش قرارگیرند.

مدیرکل دامپزشکی قم با تاکید بر ساماندهی کود مرغداری‌ها، گفت: تمام مرغداران ملزم شده اند کود‌ها را در داخل مرغداری‌ها عقیم سازی نمایند و کود را در محوطه محصور شده نگه‌داری نمایند.

او ادامه داد: سه‌نقطه در محور قم- گرمسار پیش بینی شده‌است تا مراکز دپو، فرآوری و بسته‌بندی کود راه‌اندازی شود که در این‌صورت به ساماندهی کود مرغداری‌های قم و در نتیجه جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوانزا کمک زیادی خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی قم تاکید کرد: با توجه به اینکه شرایط بهداشتی واحد‌های غیرمجاز مناسب نیست و طیور این واحد‌ها به دلیل واکسینه نشدن می‌توانند خطرآفرین باشند، در صورت شناسایی پلمب خواهند شد.

رفیعی با اشاره به تهیه و استقرار شبکه نظارتی مسئولان فنی بهداشتی مرغداری‌ها، گفت: از سال گذشته تاکنون میزان نظارت و بازدید‌ها افزایش یافته است و در این راستا، ماهانه مرغداری‌های تخم‌گذار ۲ تا چهار مرتبه و تخم‌گذار چهارتا پنج مرتبه مورد بازدید قرار می‌گیرند.

مدیرکل دامپزشکی قم با بیان این که امسال کانونی از بیماری آنفولانزا شناسایی نشده‌است، گفت: سال گذشته فقط یک کانون بیماری آنفلوانزا در قم وجود داشت که در یک واحد مرغداری غیرمجاز با تولید هشت هزار طیور که درحاشیه شهر قم مستقر بود، شناسایی و این مرغداری پلمب شد.

۱۷۸ مرغداری تخمگذاری و ۷۶ واحد مرغداری پولت در استان قم وجود دارد و بیشتر مرغداری‌ها به ترتیب در بخش کهک، سلفچگان، خلجستان، مرکزی و جعفریه مستقر هستند.

مرغ تخمگذار بیشترین جمعیت در حال پرورش در قم است و ظرفیت تولید سالانه مرغ تخمگذار در قم بالغ بر هشت میلیون قطعه است که در حال حاضر پنج میلیون و ۳۰۰ قطعه در حال تولید می‌باشد.

انتهای پیام/ح

سه میلیون و ۲۴۰ هزار دز واکسن آنفلوانزا در مرغداری‌های قم تزریق شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.