قم نخستین پایلوت استانی نظام استانداردسازی محصولات دانش بنیان شد

با اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پارک علم و فناوری با همکاری اداره کل استاندارد استان قم پایلوت مرحله دوم اجرای نظام استانداردسازی محصولات و خدمات دانش بنیان خواهد بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، نخستین نشست تخصصی نظام استانداردسازی محصولات دانش بنیان به منظور آشنایی شرکت‌های دانش بنیان با روند دریافت استاندارد ملی برای محصولات فناورانه مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کار نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالا و خدمات سازمان ملی استاندارد، رئیس پارک علم و فناوری استان قم و مدیرکل اداره استاندارد استان قم صبح دوشنبه در اداره کل استاندارد استان قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کار نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه شیوه نامه اجرایی صدور گواهینامه انطباق، محصول و نشان دانش نماد ویژه محصولات دانش بنیان است، گفت: یکی از سیاست‌های توسعه بازار محصولات و خدمات دانش بنیان و افزایش تقاضای محصولات و خدمات آن‌ها در بازار هدف، بهره‌گیری از ابزار استاندارد و ارتقای نظام آزمون به منظور استانداردسازی محصولات و خدمات دانش بنیان است.

مریم ملونی با بیان اینکه رعایت کیفیت در پیشبرد اهداف تجاری‌سازی محصولات دانش بنیان بسیار مهم و حیاتی است، گفت: هرچند این طرح ابتدا در استان تهران به اجرا درآمده است، اما در واقع استان قم به عنوان اولین پایلوت استانی نظام استانداردسازی محصولات دانش بنیان در سطح ملی است.

مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کار نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  با بیان اینکه گواهی‌نامه‌های سه گانه محصولات دانش بنیان معادل گواهی استاندارد ملی است، گفت: در صورت عضویت کشور ایران در کمیته بین‌المللی IAF گواهی‌های صادره تبدیل به گواهی ISO ۱۷۰۶۵ (مرتبط با استاندارد محصولات و خدمات) شده و در تمامی کشور‌های عضو نیز پذیرفته می‌شوند.

ملونی به تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های معاونت علمی و فناوری در زمینه استانداردسازی به عنوان تسهیلگر تجاری‌سازی محصولات و خدمات دانش بنیان پرداخت و گفت: بدون شک پارک علم و فناوری استان قم به عنوان محور و نماینده شرکت‌های فناور در نظام استانداردسازی محصولات و خدمات دانش بنیان خواهد بود.

در بخش دیگری از این نشست مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالا و خدمات سازمان ملی استاندارد گفت: سازمان استاندارد می‌تواند به شرکت‌های دانش بنیان سه گواهی‌نامه انطباق، محصول و دانش نماد اعطا کند.

پرویز درویش با بیان اینکه گواهی‌نامه انطباق بر مبنای تطبیق مشخصه‌های عملکردی محصول مورد نظر بر اساس یک استاندارد بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای، جامعه‌ای و یا کارخانه‌ای صادر می‌شود، گفت: گواهی‌نامه محصول بر مبنای تطبیق ویژگی‌های مد نظر بر مبنای خود اظهاری با عملکرد محصول در صورت عدم وجود استاندارد ملی و بین‌المللی صادر می‌شود.

وی با اشاره به ملزومات اخذ گواهی‌نامه‌های محصولات دانش بنیان گفت: از جمله شرایط دریافت استاندارد تعداد و میزان تولید محصول، برخورداری از سطوح دانشی فناوری پیشرفته و نیز محصولات نباید در حوزه دارویی، انرژی هسته و نظامی باشد.

مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالا و خدمات سازمان ملی استاندارد افزود: اکثر کالا‌ها و خدمات دانش بنیان به دلیل اینکه بر اساس فناوری ایجاد شده‌اند صلاحیت دریافت گواهی‌نامه‌های استاندارد را دارند.

در ادامه حسین اخوان علوی رئیس پارک علم و فناوری و مجید آوری فرد مدیرکل اداره استاندارد استان قم با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان استان قم برای توسعه و تقویت ایجاد استانداردسازی محصولات دانش بنیان اعلام آمادگی کردند.

در بخش دوم این نشست، مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کار نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالا و خدمات سازمان ملی استاندارد به تبیین روند اجرای نظام استانداردسازی محصولات دانش بنیان پرداخته و پاسخگوی نیاز‌ها و سؤالات شرکت‌های فناور در این زمینه بودند.

انتهای پیام/ح

سازمان استاندارد می‌تواند به شرکت‌های دانش بنیان سه گواهی‌نامه اعطا کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.