عضو کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

قیمت هر کیلو مرغ به ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان رسید/استمرار روند افزایشی نرخ مرغ

چهارآیین از استمرار روند افزایش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ گرم به ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

محبی / استمرار روند افزایش قیمت مرغ در بازار / قیمت هر کیلو مرغ به 13 هزار و 600 تومان رسیدبرومند چهارآیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه قیمت مرغ کماکان رو به افزایش است اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۴۰۰ تا ۹ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده‌فروشی‌ها ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان است.

او افزود: با توجه به روند افزایش قیمت مرغ زنده در کشتارگاه پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ برای مصرف کننده به ۱۴ هزار تومان برسد.

چهارآیین کشش بازار و ازدیاد تقاضا را دلیل اصلی نوسان قیمت مرغ اعلام کرد و گفت: با توجه به ورود بیش از ۳ میلیون زائر به مشهد و افزایش یکباره جمعیت این شهر به ۱۰ میلیون نفر، بدیهی است که قیمت مرغ در بازار با نوساناتی روبرو شود.

این مقام مسئول درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: با پایان یافتن ماه صفر و شروع مجالس و مهمانی‌ها، قیمت مرغ به سبب ازدیاد تقاضا رو به افزایش خواهد بود.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی درباره آخرین تحولات بازار جوجه یک روزه بیان کرد: علی رغم افزایش قیمت مرغ، نرخ جوجه یک روزه در بازار به دلیل افزایش تولید جوجه در واحد‌های مرغ مادر و موج بیماری‌ها در واحد‌های مرغ گوشتی در سراسر کشور رو به کاهش است.


بیشتر بخوانید: استمرار روند افزایش قیمت مرغ در بازار/ قیمت هر کیلو مرغ به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید


چهارآیین ادامه داد: هم اکنون تعداد تلفات ناشی از بیماری نیوکاسل در واحد‌های مرغ گوشتی به بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد رسیده است که به همین خاطر مرغداران در امر جوجه ریزی احتیاط می‌کنند، اما با گذر از فصل بارندگی از اواسط آذر مجدد اوضاع به سبب جوجه ریزی ایام عید مساعد‌تر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مرغداران با مشکل تأمین واکسن با کیفیت برای واحد‌های خود روبرو هستند بیان کرد: در شرایط فعلی افزایش کانون بیماری‌ها در سراسر کشور و افزایش ۵ تا ۶ برابری قیمت نسبت به ابتدای سال مشکلات متعددی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است در حالی که سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده قیمت‌های علی‌الحساب واکسن را در نرخ تمام شده تولید منظور نمی‌کند.

چهار آیین با اشاره به اینکه مرغداران با مشکل تامین واکسن با کیفیت برای واحد‌های خود رو به رو هستند، بیان کرد: هم اکنون افزایش کانون بیماری‌ها در نقاط مختلف کشور عدم کیفیت واکسن‌ها و افزایش ۵ تا ۶ برابری قیمت نسبت به ابتدای سال از جمله مشکلات اصلی مرغداران به شمار می‌رود این در حالی است که سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده قیمت‌های علل حساب را در نرخ تمام شده تولید منظور نمی‌کند.
 
عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ادامه داد: قیمت واکسن از ۱۰۶ هزار تومان تیرماه به ۴۸۰ هزار تومان در مهر رسیده است در حالی که سازمان حمایت از تولید کننده و کننده هیچگونه توجهی به این موضوع ندارند و هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که قیمت علل حساب قیمت قطعی باشد تا ستاد تنظیم بازار آن را در قیمت تمام شده محاسبه کند از این رو تمامی این عوامل موجب شده تا تولید کنندگان با مشکلات زیادی رو به رو باشند

وی با بیان اینکه بازار نهاده‌های دامی رو به بهبود است افزود: این در حالی است که مرغداران با مشکل نوسان قیمت واکسن، دارو و ریز مغذی‌ها در بازار روبرو هستند و امیدواریم تدابیری اندیشیده شود تا این مشکلات هر چه سریعتر مرتفع شود.

چهارآیین قیمت هر کیلو ذرت در بازار آزاد را یک هزار و ۷۱۰ تا یک هزار و ۷۵۰ تومان و کنجاله سویا ۲ هزار و ۳۰۰ تا ۲ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به فصل برداشت ذرت داخل و عرضه به بازار و همچنین کیفیت بالای ذرت داخل در مقایسه با ذرت‌های وارداتی، وضعیت رو به بهبود است به طوری که به قیمت پشتیبانی امور دام نزدیک شده است ضمن آنکه قیمت کنجاله سویا در بازار نهاده‌های کشاورزی در مقایسه با پشتیبانی امور دام پایین‌تر است.

این مقام مسئول ادامه داد: علی رقم جمع‌آوری ۱۰ میلیون تخم‌مرغ نطفه‌دار، اما به دلیل بیماری‌ها، نبود واکسن‌های کیفی، گران شدن غیر منطقی و ایجاد بازار سیاه واکسن، دارو، مکمل‌های خوراکی و آنتی بیوتیک‌ها چند برابر قیمت واقعی بدون صدور فاکتور به تولیدکنندگان عرضه می‌شود که نسبت به ماه‌های اخیر به طور متوسط ۷۰ تا ۸۰ درصد و در برخی موارد ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد رشد داشته اس. امیدواریم با اعمال نظارت‌های کافی از سوی نهاد‌های ناظر این مشکلات مرتفع شود تا تولیدکنندگان مجبور نباشند به هر قیمتی اقدام به خرید نهاده و مواد اولیه در بازار کنند.

او در پایان تصریح کرد: با توجه به مشکلات فعلی مرغداران انتظار می‌رود که هر چه سریعتر وزارت صمت و جهاد کشاورزی تدابیری بیندیشند تا این مشکلات بر بازار و تولید اثر سوء نگذارد.

انتهای پیام /

گرفتاری اصلی مرغداران تأمین دارو و واکسن با قیمت مناسب است

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار