ماه نورد VIPER چگونه در نیمه تاریک ماه به جست‌و‌جوی آب می‌پردازد؟

ماه نورد هوشمند ناسا برای اکتشاف کره ماه، یافت منابع آب و ساخت پایگاه‌های زیستی برسطح آن درسال‌های آینده روانه کره ماه می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،به تازگی ناسا اعلام کرده است قصد دارد با استفاده از یک ماه نورد کاملاً رباتیک به نام VIPER به جست و جوی آب ویخ در نیمه تاریک کره ماه بپردازد. نام این ماه نورد برگرفته از Volatiles Investigating Polar Exploration Rover است.

این ماموریت در صورت فراهم شدن امکانات و پیشرفت فناوری‌ها اواخر سال ۲۰۲۲ انجام خواهد شد و ماه نورد به قطب جنوب کره ماه ارسال می شود.

ارسال این ماه نورد برای بررسی یخ و آب در قطب جنوب نیمه تاریک کره ماه به وسیله جیم بریدنشتین، مدیرعامل ناسا در تاریخ ۲۵ اکتبر سال میلادی جاری اعلام شده است.

ماموریت ماه نورد شامل فرود برسطح کره ماه، حرکت برسطح آن تا رسیدن به موقعیت مکانی مناسب برای حفاری است، آنگاه با استفاده از نوعی مته، سطح کره ماه مورد حفاری قرار می‌گیرد تا منابع آب و یخ موجود شناسایی و از آنها نمونه برداری انجام شود.

کارشناسان اعتقاد دارند میلیون‌ها تن یخ شکل گرفته از مولکول‌های آب درسطح کره ماه وجود دارد و درصورت ارسال انسان به کره ماه دردهه‌های آینده و ساخت پایگاه‌های زیستی برای زندگی در این قمر کره زمین، یافت منابع آب برای تامین آب آشامیدنی و ساخت سوخت موشک‌های فضایی اهمیت دو چندان پیدا می‌کند.

هزینه ماموریت ماه نورد VIPER حدود ۲۵۰ میلیون دلار برآورد شده است و این ماه نورد به مدت ۱۰۰ روز درسطح کره ماه به کاوش و حفاری می‌پردازد.

ماه نورد VIPER از طیف سنج نوترونی برای شناسایی بخش‌های حاوی یخ آب استفاده می‌کند و با استفاده از مته حفاری می‌تواند تا عمق یک متری ازسطح کره ماه به حفاری بپردازد. سپس نمونه‌های جمع آوری شده بازیابی و به وسیله تجهیزات تعبیه شده درماه نورد شامل طیف سنج جرمی و طیف سنج مادون قرمز بررسی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: ساخت تلسکوپ‌های فضایی بزرگ به وسیله ربات‌ها در آینده

پیش‌تر ناسا ماموریتی مشابه برای کشف منابع آب زیر زمینی کره ماه به نام Resource Prospector در دست اجرا داشت، اما ادامه ماموریت درسال ۲۰۱۸ لغو و اکنون ماموریت VIPER جانشین آن شده است.

قرار است ماه نورد VIPER در زمان حضور در قطب جنوب کره ماه در بخش‌هایی حرکت کند که در معرض بیشترین دریافت نور خورشید در طی روز‌های کره ماه قرار دارد تا بتواند باتری‌های خود را شارژ کند.

این ماه نورد ابعادی بزرگ دارد و به گفته کارشناسان قابلیت استفاده از حمل کننده‌های معمولی ماه نورد‌ها و سطح نشین‌ها به نام CLPS به وسیله آن امکان پذیر نیست و باید حمل کننده‌هایی با ابعاد بزرگ برای آن ساخته شود.

این ماه نورد دارای ۴ ابزار علمی متفاوت و منحصربه فرد به همراه مته‌ای قدرتمند است که می‌تواند پوسته سطح کره ماه را شکافته و عنصر‌های درونی آن را شناسایی کند.

دانشمندان با ارسال این ماه نورد درجست و جوی یافت این نکته هستند که آیا آب موجود در کره ماه به صورت یخ آب خالص است یا پوششی نازک برروی صخره هاست. دما درکره ماه از ۱۲۷ تا منفی ۱۷۳ درجه سلیسیوس دگرگون می‌شود به همین دلیل آب مایع بر سطح کره ماه وجود ندارد و بخار آب در اثر نور خورشید به هیدروژن و اکسیژن تجزیه می‌شود.

هرگونه ذخیره یخ برسطح کره ماه به دلیل برخورد شهاب سنگ و سیارک‌ها با سطح کره ماه در طول میلیون‌ها سال به وجود آمده است.
افزون بر یخ، ماه نورد VIPER می‌تواند داده‌هایی در مورد انواع مختلف خاک از نظر میزان دریافت نور خورشید، گرمایش حرارتی و مواردی از این دست را جمع آوری و داده‌ها را به زمین ارسال کند.

اولین بار ناسا در ماموریتی درسال ۲۰۰۹ موفق به کشف یخ آب در کره ماه شده است.

دانشمندان ناسا در تلاش هستند تا راهکار‌هایی برای افزایش بازه زمانی ماموریت VIPER ابداع کنند، زیرا هر چه مدت زمان اقامت آن در کره ماه بیشتر باشد داده‌های منحصربه فرد و فوق العاده بیشتری در اختیار دانشمندان برای پژوهش قرار می‌گیرد.

کارشناسان اعلام کرده اند انتقال آب کره زمین به ماه برای فضانوردان و ساخت سوخت موشک‌های فضایی بسیارگران قیمت است و به همین دلیل آنها در جست و جوی راهی برای کشف منابع آب دراین قمر هستند.

آخرین ماموریت سرنشین دار ناسا برای کشف اسرار کره ماه، ماموریت آپولو ۱۷ در سال ۱۹۷۲ بوده است و تاکنون نمونه‌ای از یخ آب کره ماه به زمین ارسال نشده است.

به گفته دانشمندان فضانوردان آپولو هم نمونه‌هایی از خاک کره ماه به زمین بازگردانده اند، اما به دلیل وجود مواد فرار در سطح کره ماه بسیاری از مواد شیمیایی تبخیر شده و به دست دانشمندان نرسیده اند.

این ماه نورد می‌تواند اطلاعات جامعی در اختیار دانشمندان برای ارسال فضانورد به کره ماه در ماموریت آرتمیس در سال ۲۰۲۴ قرار دهد.

منبع: spacenews