درمان بیماریها با ورزش؛

بهترین تمرین‌های ورزشی برای درمان درد بازو

یک متخصص فیزیوتراپی گفت: درد بازو در بیشتر موارد با درمان‌های سبک دارویی، استراحت در منزل و روش‌های خانگی برطرف می‌شود.

فرناز المعی‌نژاد متخصص فیزیوتراپی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره درد بازو اظهار کرد: به هر دردی که از ناحیه شانه و بازو‌ها تا آرنج و مچ دست انتشار پیدا می‌کند، درد بازو گفته می‌شود. این درد به دلایل مختلف بروز پیدا می‌کند که ضربه، کشیدگی و فعالیت زیاد دست شایع‌ترین این دلایل هستند.


بیشتر بخوانید: عارضه‌ای خطرناک که مهم‌ترین نشانه آن بی حسی در پاهاست


او بیان کرد: بسته به عامل درد، درد بازو می‌تواند ناگهانی ایجاد و برطرف شود یا به آرامی بروز پیدا کند و به مرور زمان بیشتر شود. التهاب، قرمزی بازو، خشکی شانه و حساسیت به دست از نشانه‌های شایع همراه با درد بازو هستند.

علائمی که خبر از درد بازو می‌دهند +تمرین‌های درمانی

مهم‌ترین علل درد بازو

این متخصص فیزیوتراپی افزود: از مهم‌ترین علل درد بازو می‌توان به گرفتگی عصب، کشیدگی‌ها، التهاب تاندون، پارگی عضلات کلاهک چرخاننده، شکستگی‌ها، التهاب روماتیسمی و درد قلبی اشاره کرد. گرفتگی عصب هنگامی اتفاق می‌افتد که بافت‌های اطراف عصب، آن را تحت فشار قرار بدهند. این بافت‌ها می‌توانند استخوان، عضله، دیسک و مهره گردنی و تاندون عضله باشد. اگر درگیری عصب بازو و دست، درد در این نواحی را ایجاد کرده باشد نشانه‌های دیگری همراه درد بازو هستند که گزگز و مورمور شدن دست و انگشتان، درد تیز و تیرکشنده و ضعف عضلانی از جمله این نشانه‌ها هستند.

المعی‌نژاد تاکید کرد: کشیدگی تاندون یا رباط‌های اطراف مفصل، آسیب بسیار شایعی است که دامنه آن از یک کشیدگی مختصر در خانه تا پارگی تاندون در تصادفات یا زمین خوردن، متغیر است. در صورت کشیدگی نشانه‌هایی مانند التهاب، کبودی، خشکی و محدودیت حرکت مفصل شانه همراه درد بروز پیدا می‌کنند.


بیشتر بخوانید: بی‌اختیاری ادراری استرسی را با ورزش از پای در آورید


او درباره التهاب تاندون تصریح کرد: التهاب در تاندون عضلات اطراف مفصل شانه، آرنج و حتی مچ بسیار شایع است که شدت این التهاب می‌تواند خفیف تا شدید باشد. التهاب و قرمزی خفیف، حساسیت به لمس ناحیه ملتهب و درد گنگ و مبهم دست که می‌توانند در کل دست انتشار پیدا کند از نشانه‌های همراه با التهاب تاندون هستند.

این متخصص فیزیوتراپی درباره پارگی عضلات کلاهک چرخاننده گفت: عضلات کلاهک چرخاننده (روتاتورکاف) چهار عضله هستند که در بالاترین قسمت استخوان بازو دور مفصل شانه، بین استخوان کتف و سر استخوان بازو متصل هستند و نقش آنها تأمین ثبات و یکنواختی حرکت استخوان بازو در داخل حفره مفصلی است. در افرادی که طولانی مدت دست آنها بالای سر فعالیت می‌کنند مانند نقاشان یا والیبالیست‌ها، تاندون این عضلات مستعد التهاب و حتی پارگی است که در این صورت علاوه بر درد در بازو و شانه، حرکت مفصل و به ویژه بالا آوردن دست به مشکل دچار می‌شود.

المعی‌نژاد اظهار کرد: وجود شکستگی‌ها در استخوان بازو یا کتف هم می‌تواند عامل درد شدید و تیرکشنده در دست باشد که در این صورت اغلب فرد قادر به حرکت دادن دست نیست، روماتیسم مفصلی یک التهاب مزمن در مفصل ایجاد می‌کند. در این عارضه شانه از جمله مفاصلی است که درگیر می‌شود. در التهاب روماتیسمی علاوه بر درد در بازو، حساسیت به لمس، گرمی ناحیه، التهاب، خشکی و خستگی هم در شانه دیده می‌شود.

این متخصص فیزیوتراپی درباره درد قلبی بیان کرد: درد ناشی از آنژین صدری به دنبال کمبود اکسیژن در عضلات قلب بروز پیدا می‌کند که علاوه بر بازو به ناحیه گردن، قفسه سینه و پشت هم انتشار پیدا می‌کند. اگر درد بازو ناشی از آنژین صدری باشد، نشانه‌های دیگری مانند درد قفسه سینه، حالت تهوع، تعریق سرد، تنگی نفس و سرگیجه هم در فرد دیده می‌شود. درد قلبی ناشی از آنژین صدری یک مورد اورژانسی است بنابراین پرسنل اورژانس باید بلافاصله بر بالین بیمار حضور پیدا کنند.

علائمی که خبر از درد بازو می‌دهند +تمرین‌های درمانی

راه‌های تشخیص علل درد بازو

او افزود: بر اساس تاریخچه‌ای از بیمار گرفته می‌شود، معاینه و ارزیابی مفصل شانه و میزان دامنه حرکتی مفصل و اینکه آیا فرد قادر به بالا آوردن دست هست یا خیر، از روش‌های مختلف تشخیصی مانند رادیوگرافی، MRI، سی‌ تی اسکن و حتی تست نوار عصب و عضله جهت بررسی اعصاب ناحیه گردن و دست استفاده می‌شود. در مواردی که التهاب روماتیسمی وجود داشته باشد آزمایش خون هم به تشخیص علل درد بازو کمک می‌کند.

چه زمانی درد بازو وضعیت اورژانسی دارد؟

این متخصص فیزیوتراپی  تاکید کرد: درد بازو در بیشتر موارد وضعیت اورژانسی ندارد و با درمان‌های سبک دارویی، استراحت در منزل و درمان‌های خانگی برطرف می‌شود، اما در صورت بروز علائمی مانند درد و فشار در قفسه سینه که به پشت کتف و گردن هم انتشار پیدا می‌کند، سرگیجه و حالت تهوع، عرق سرد و تنگی نفس همراه با درد در بازو و دست فرد باید با اورژانس تماس بگیرد. اگر درد شدید بازو بر اثر زمین خوردگی یا تصادف ایجاد شده باشد به طوری‌که فرد نتواند کل دست خود را حرکت بدهد هم در این صورت مراجعه به اورژانس ضروری است.

درمان درد بازو

المعی‌نژاد تصریح کرد: استراحت درمان اولیه درد بازو است در صورتی‌که علائم اورژانسی همراه این درد وجود نداشته باشد، بنابراین شخص باید در ۴۸ تا ۷۲ ساعت نخست از انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین و کار‌های سنگین به ویژه فعالیت‌هایی که دست بالای سر قرار می‌گیرد، پرهیز کند و هر ۲ ساعت یکبار به مدت ۱۰ دقیقه کمپرس یخ را روی ناحیه دردناک بگذارد و در طول روز موضع مورد نظر را با باند کشی ببندد.

او گفت: درمان دارویی، فیزیوتراپی و جراحی از دیگر روش‌های درمان درد بازو هستند. برای درمان دارویی فرد باید از قرص‌های مسکن و ضد التهاب و در مواردی تزریق کورتون بنابر نظر پزشک استفاده کند. فیزیوتراپی هم به منظور کاهش درد و التهاب و افزایش دامنه حرکتی مفصل و تقویت عضلات پیشنهاد می‌شود. اگر فرد به شکستگی‌های بازو با پارگی‌های شدید تاندون دچار شده باشد، در این صورت برای درمان باید جراحی انجام شود؛ در صورت بهبود پیدا نکردن علائم پس از ۴۸ تا ۷۲ ساعت، شخص باید به پزشک مراجعه کند.

راه‌های پیشگیری از درد بازو

این متخصص فیزیوتراپی اظهار کرد: درد بازو در بسیاری موارد قابل پیشگیری است، زیرا در بیشتر مواقع، انجام فعالیت‌های ورزشی با الگوی نادرست، کار سنگین با دست در وضعیت‌های غلط و حمل نادرست بار و کوله‌پشتی، عامل فشار روی شانه و بازوست. افراد برای پیشگیری از درد بازو باید قبل و پس از ورزش، عضلات اطراف شانه و بازوی خود را به آرامی بکشند، با فیزیوتراپیست خود مشورت کنند تا مطمئن شوند تمرین ورزشی را به درستی انجام می‌دهند، هنگام ایستادن صاف بایستند و اشیاء را به درستی حمل کنند.

تمرین‌های ورزشی برای بهبود درد بازو

المعی‌نژاد بیان کرد: در تمرین نخست فرد باید به آرامی مطابق تصویر دست را از جلوی سینه عبور دهد و در جهت مقابل بکشد.

علائمی که خبر از درد بازو می‌دهند +تمرین‌های درمانی

او یادآوری کرد: در تمرین دوم شخص باید دست سالم را به دیوار، صندلی یا میز تکیه دهد و کمی به جلو خم شود تا دست دردناک آویزان شود سپس به آرامی با کمک حرکت تنه و بدون انقباض عضلانی مانند پاندول ساعت، دست را به جلو، عقب و در جهت و خلاف جهت عقربه‌های ساعت ۲۰ شماره بچرخاند.

علائمی که خبر از درد بازو می‌دهند +تمرین‌های درمانی

انتهای پیام/

درد بازو را با این تمرین های ورزشی ریشه کن کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۵:۲۷ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
با سلام و احترام. کاش می‌شد جواب سوال کاربران در معرض رؤیت دیگران قرار بگیره تا سؤال تکراری لازم نباشه
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۵:۲۷ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
با سلام و احترام. کاش می‌شد جواب سوال کاربران در معرض رؤیت دیگران قرار بگیره تا سؤال تکراری لازم نباشه
Iran (Islamic Republic of)
زهره طاهری
۱۳:۴۴ ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
باسلام من رانندگی زیاد میکنم و چون با دنده ماشین کار میکنم بازو درد شدید دارم خواهشا یه راه حل بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
سلام من ورزش بوکس کار میکنم و توی یکی از مسابقه ها بازوم آسیب دیده الان من 3 ماه هست که بازوم رو در حالت استراحت قرار دادم دیروز دوباره به باشگاه برگشتم و کمی کار کردم بازوم دوباره مثل روز اولش شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
سلام درد بازو راست هنگام وزنه ی سنگین اتفاق افتاده است باید چیکار کنم؟ ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
قرشته
۱۰:۱۸ ۰۹ آذر ۱۳۹۹
تمرینهای برای درد در بازو و کتف کم اشت لطفا چند تمرین دیگه هم بزارید.با تشکر
Germany
حمید
۲۱:۳۷ ۲۲ مهر ۱۳۹۹
عالیییییییی بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
سلام آرنج درد دار با ورزش درمان می شود
Iran (Islamic Republic of)
محمد جاوید
۲۲:۱۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام درد در بازو دست راست تا نوک انگشتان دو هفته شروع شده است.هر کرمی استفاده کردم اثر نمی کند.لطفآ راهنمائی کنید.متشکرم...
Iran (Islamic Republic of)
Mohamadteza
۲۰:۱۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
سلام خیلی از اطلاعات سایتتون ممنونم
آخرین اخبار