در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نقص سند تحول بنیادین در نگاه به دانش‌آموز/ اساس برنامه‌های تحولی آرمانگرایانه است

یکی از مدیران پیشین آموزش و پرورش گفت:‌ نگاه سندتحول بنیادین به معلم پررنگ تر از مدرسه و دانش‌آموز است که این را نقص می‌دانم.

نقص سند تحول بنیادین در نگاه به دانش‌آموز/ اساس برنامه‌های تحولی آرمانگرایانه استبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، صحبت بیش از ۱۵ میلیون دانش‌آموز است،  همان‌هایی که ۱۲ سال از زندگی خود را در آموزش و پرورش می‌گذرانند و قرار است مبتنی بر سیاست‌هایی که هر از گاهی مسیر آن تند و کند می‌شود، پیش رود.

سند تحول بنیادین به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش مطرح می‌شود و در این سند و زیرنظام‌های آن  برای تمام ذینفعان آموزش و پرورش از معلم گرفته تا دانش آموز توجه شده است حال آنکه کدام بخش از این سند اجرایی شده است، چندان روشن نیست.

کیومرث امجدیان مدرس دانشگاه فرهنگیان و از مدیران پیشین آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش درباره جایگاه دانش‌آموز در سند تحول بنیادین با نگاه آرمان‌گرایانه‌ای که به او وجود دارد، اظهار کرد: اساس برنامه تحولی و استراتژیک نگاه آرمانی است، البته این‌ آرمان باید دست‌ یافتنی باشد.

او با اشاره به اینکه تحول با اصلاح تفاوت دارد، گفت: تحول تغییر در اساس و ماهیت است اما اصلاح مفهومی متفاوت را دنبال می‌کند و مبنای آن بر پایه آرمان است.

 مدرس دانشگاه فرهنگیان افزود: درست است که سند تحول بنیادین به عنوان یک برنامه تحولی برای بسیاری از افراد مفاهیم پیچیده‌ای داشته باشد اما نباید توقع داشته باشیم همه این برنامه را متوجه شوند بلکه این سند ویژه افرادی است که تعلیم و تربیت را به خوبی می‌شناسند.

امجدیان تصریح کرد: در سند تحول بنیادین ویژگی‌های متفاوتی برای دانش‌آموز در نظر گرفته شده است، اما نکته مهم چگونگی رسیدن به این اهداف بوده که باید مبتنی بر برنامه‌های عمل که با محوریت مدرسه و دانش‌آموز باشد به آن توجه کنیم.

او محوریت سند تحول بنیادین در مبانی نظری را معلم دانست که آن را یک ایراد برشمرد و گفت: نگاه به مدرسه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد در حالی که اکنون برنامه‌های ستادی در سند تحول بنیادین لحاظ شده است باید به این موضوع توجه داشته باشیم که خاستگاه اصلی تعلیم و تربیت مدرسه است.


بیشتر بخوانید:‌ پاسخ به سوالات دانش‌آموزی شما


مدرسه‌محوری نادیده گرفته شده است

 مدرس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: در برنامه‌های تحولی محور بودن مدرسه نادیده گرفته شده و باید برخی رده‌های مدیریتی حذف شوند تا مدرسه جایگاه خود را پیدا کند، اکنون آموزش و پرورش مدارس خود یک مانع هستند در سال‌های قبل هم مجتمع‌های آموزشی داشتیم که بر مدارس نظارت می‌کردند البته راهبران آموزشی را جایگزین آنها کردیم تا لایحه‌های مدیریتی اضافی حذف شود.

امجدیان تاکید کرد: تا زمانی که رویکرد ما از ادبیات نوشتاری به کارهای عملیاتی تغییر پیدا نکند مشکلات فعلی برقرار است، وقتی هنوز کتاب‌های درسی متمرکز بوده و اجازه نمی‌دهیم به سمت مدرسه برویم این کار نگران‌کننده است، چرا که می‌ترسیم تفویض اختیار به مدارس داشته باشیم، در حالی که سند تحول حاصل اندیشه‌های مسئولان است.

او تصریح کرد: اکنون کسانی که باید سند تحول آموزش و پرورش را اجرا کنند، آشنایی چندانی با کار ندارند و به جای آنکه متخصص اجرای این فعالیت‌ها به کار گرفته شود آموزش و پرورش سیاسی داریم.

مدرس دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا اهداف در نظر گرفته برای دانش‌آموزان در سند تحول بنیادین که فردی همه‌جانبه باید خروجی آموزش و پرورش باشد، در شرایط فعلی محقق می‌شود یا نه، اظهار کرد: در سند تحول بنیادین دستیابی به مراتبی از حیات طیبه مورد توجه است، بنابراین باید سعی کنیم دانش‌آموز تربیتی چند بعدی داشته باشد که البته این موضوع فقط به دست آموزش و پرورش محقق نمی‌شود و کاری فرادستگاهی است. در واقع نگاه حاکمیتی به آموزش و پرورش باید تقویت شود و کلیت حاکمیت این موضوع را مد نظر قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

خاستگاه اصلی تعلیم و تربیت مدرسه است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۱۸:۱۱ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
صدساله که اموزش و پرورش اشکال داره .
آخرین اخبار