انتقال جدیدترین تجهیزات علمی به ایستگاه فضایی بین المللی

کارشناسان برای انجام آزمایش‌های علمی درنظر دارند تجهیزات منحصربه فرد و جالبی همراه کپسول سیگروس به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،موشک فضایی Northrop Grumman Antares قرار است کپسول فضایی باری NG-12 Cygnus را به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل کنند. این موشک فضایی قرار است از محل تاسیسات ناسا در Wallops Flight Facility واقع در ویرجینیا به فضا پرتاب شود. کارشناسان برای انجام آزمایش های علمی درنظر دارند تجهیزات منحصربه فرد و جالبی همراه کپسول سیگروس به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب کنند.
 
 
کپسول فضایی سیگروس می‌تواند ۳۷۰۰ کیلوگرم محموله را به فضا منتقل کند. این محموله حاوی انواع تجهیزات آزمایشگاهی، تجهیزات تحقیقاتی و به ویژه سپر‌های محافظتی برای جلوگیری از دریافت اشعه‌های کیهانی به وسیله فضانوردان در زمان سفربه فضای عمیق به وِیژه سفربه سیاره مریخ است.

بیشتر بخوانید: زندگی در فضا چه اثرهائی روی مغز می‌گذارد؟
کارشناسان نوعی جلیقه فضایی به نام AstroRad تولید کرده اند که می تواند در برابر اثرهای ذره های خورشیدی به ویژه درزمان توفان خورشیدی یا فوران تاج خورشید از سلامت فضانوردان محافظت کند. محققان هشدار می دهند این امکان وجود دارد که زمان سفر به سیاره مریخ در اثر دریافت اشعه های کیهانی گروه های اولیه فضانوردان بیش از رسیدن به سیاره جان خود را از دست بدهند. قرار است جلیقه فضایی AstroRad به وسیله فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی مورد استفاده و آزمایش قرار گیرد.
 
 
کارشناسان در نظر دارند به بررسی این نکته بپردازند که فضانوردان در زمان استفاده از این جلیقه می توانند به آسانی به انجام کارهای مختلف خود و انجام ماموریت ها بپردازند. از جمله دیگر تجهیزاتی که قرار است به وسیله کپسول فضایی باری سیگروس به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال شود دستگاهی مخصوص دریافت پلاستیک وسایل مختلف و تبدیل آن به وسایل مختلف با استفاده از چاپگر سه بعدی است.
 

استارت آپ واقع در کالیفرنیای آمریکا نوعی دستگاه تولید کرده است که می‌تواند تکه‌های پلاستیک وسایل مختلف را دریافت کرده و آنها را به اجزای پلیمری تبدیل کند و به این ترتیب رشته‌های پلاستیکی به دست می‌آیند که از آنها می‌توان برای تولید وسایل مختلف استفاده کرد.


کارشناسان نام این دستگاه را Made In Space نامیده اند و قرار است فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی از آن استفاده کنند. شرکت سازنده قصد دارد پس از ساخت نمونه‌های مختلف وسایل آنها را به زمین انتقال دهد تا میزان استحکام و پیوند قسمت‌های مختلف آن را با نمونه‌هایی که در زمین و محیط میکروگرانش ساخته شده است مقایسه کند.


محققان همچنین نوعی اجاق گاز مخصوص به نام Zero-G تولید کرده اند که می‌تواند در وضعیت میکروگرانش واقع درایستگاه فضایی بین المللی کار کند و به این ترتیب فضانوردان می‌توانند به تهیه انواع خوراک‌های متنوع ازجمله شیرینی داغ و تازه درفضا بپردازند. کارشناسان اعتقاد دارند مصرف خوراک تازه به وسیله فضانوردان می‌تواند سبب بهبود روحیه، افزایش سلامت روان و حتی اثر‌های فیزیولوژیکی در آنها شود.


این اجاق گاز نوعی برشته کننده انواع مواد خوراکی است و می‌تواند خوراکی‌ها را تا دمای ۳۶۳.۳ درجه سلیسیوس حرارت دهد بی آنکه به تجهیزات ایستگاه فضایی آسیب رسد. یکی از پیشرفته‌ترین تجهیزاتی که همراه کپسول فضایی سیگروس به ایستگاه فضایی منتقل خواهد شد، دستگاه مخصوص آزمایش طیف سنج مغناطیسی آلفا (AMS-۰۲) است. این دستگاه قرار است خارج از بدنه ایستگاه فضایی بین المللی نصب شود.

هدف از ارسال این دستگاه بررسی برای کشف شواهدی از ماده تاریک درفضاست. بنا برمطالعه‌های انجام شده حدود ۱۵ درصد از فضا از ماده عادی یا ماده مرئی و قابل روئت تشکیل شده است درحالی که بقیه جهان متشکل از ماده‌ای مرموز به نام ماده تاریک است.


دانشمندان هنوز نتوانسته اند این ماده مرموز را شناسایی کنند، زیرا نور یا انرژی از خود متساعد نمی‌کند. اولین بار در سال ۲۰۱۱، دستگاه طیف سنج AMS-۰۲ به فضا به وسیله شاتل فضایی Endeavor پرتاب شد تا فضا را برای جست و جوی ماده تاریک اسکن کند، اما تاکنون تمامی آزمایش‌ها به شکست انجامیده است و به همین دلیل دانشمندان با دگرگون کردن این دستگاه آزمایشگاهی و ارسال آن به ایستگاه فضایی بین المللی امیدوار هستند بتوانند راز این ماده ناشناخته را کشف کنند.


منبع:Space
انتهای پیام/
 

مصرف خوراک تازه سبب بهبود روحیه فضانوردان می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار