جلوگیری از هدررفت انرژی با تولید شیشه‌های نانو

فناوران ایرانی توانستند با کمک فناوری نانو شیشه‌هایی تولید کنند تا از عرق کردن و هدر رفتن انرژی جلوگیری کنند.

تولید شیشه‌هایی که از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کندبه گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به پیشرفت علم مهندسی و معماری نیاز به استفاده از سیستم‌های مبتنی بر شیشه و فلز برای خلق طرح‌های معماری چشم نواز با بیشترین گذر نور رو به افزایش است؛ اما این موضوع همیشه برای مهندسان مکانیک و تاسیسات معضلی محسوب می‌شد چرا که شیشه به دلیل خواص ذاتیش عایق حرارتی خوبی محسوب نمی شود و مشکلاتی برای گرمایش و  سرمایش ساختمان به وجود می‌آورد.

مهندسان نما برای حل این مشکل به شیشه‌های دو جداره یا چند جداره روی آوردند که با بالا رفتن جداره‌های آن میزان عایق بودن آن بیشتر می‌شود؛ این موضوع نیز به دلیل سنگینی بیش از حد شیشه های چند جداره مورد استقبال مهندسان سازه قرار نگرفت.

 اکنون فناوران ایرانی  شیشه های کنترل کننده انرژی با لایه‌ای پوشانده شده از مواد فلزی و سرامیکی در اندازه نانو تولید می‌کنند. این پوشش نانویی روی شیشه، آن را به عنوان یک عایق حرارتی شفاف تبدیل کرده که مانع ورود یا خروج گرما از این شیشه به خارج یا داخل اتاق شود. این شیشه در فصل گرما،‌ گرمایی که از راه تابش نور خورشید به شیشه می‌رسد و با عبور از آن دمای اتاق را بالا می‌برد و در فصل سرما نیز مانع عبور گرمای تولید شده توسط وسایل گرمایشی ساختمان به خارج اتاق می شود.

به عبارتی دیگر ضریب انتقال حرارت این شیشه از شیشه‌های تک جداره و دو جداره ساده بسیار کمتر است بنابراین این شیشه‌ها اتلاف انرژی گرمایی و در پی آن مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

طبق گفته فناوران وجود لایه نانویی در شیشه کنترل کننده انرژی عبور امواج فروسرخ از شیشه را به میزان قابل توجهی نسبت به شیشه‌های عادی کاهش می‌دهد ،درحالیکه نور مرئی از شیشه عبور می‌کند و بنابراین میزان روشنایی داخل اتاق را کاهش نمی‌دهد و جلوگیری از ورود امواج فرو سرخ، ایمنی انسان در برابر این امواج مضر را بیشتر می‌کند.


از مزایای این شیشه‌ها می‌توان نگهداشتن گرما در داخل زمستان و کاهش هزینه‌های انرژی، بازتاب گرما در تابستان برای کاهش هزینه‌های خنک کننده، محافظت از اشیایی همچون پارچه، مبلمان و پوشش کف با محدود کردن ۹۰ درصد از اشعه یو وی، کنترل درخشان در آب و هوای روشن و آفتابی، قابل استفاده در انواع مختلف پنجره‌ها با رنگ بندی متنوع، بهترین برای استفاده در همه اقلیم‌ها و همچنین جلوگیری از عرق کردن شیشه نام برد.

انتهای پیام/

کاهش عبور امواج فروسرخ با وجود لایه نانویی در شیشه

برچسب ها: اخبار علمی ، فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار