بهای نفت به شدت افزایش یافت

بهای نفت خام در پایان معاملات روز جمعه تحت تاثیر اخبار مربوط به تحولات در مورد جنگ تجاری و شاخص‌های مثبت متعدد در بازار به شدت افزایش یافت.

بهای نفت به شدت افزایش یافتبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، در بازار لندن، هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال (نفت پایه اروپا) برای تحویل در ماه ژانویه، با دو دلار و هفت سنت (سه و نیم درصد) افزایش نسبت به پایان معاملات روز پنجشنبه، ۶۰ دلار و ۷۲ سنت خرید و فروش شد.

در بازار نیویورک (نایمکس)، نیز هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا (وست تگزاس اینترمدییت/ نفت پایه آمریکا) برای تحویل در ماه دسامبر با دو دلار و دو سنت (سه و هفت دهم درصد) افزایش، به ۵۶ دلار و ۲۰ سنت رسید.

در نیمه دوم معاملات روز جمعه پس از انتشار اخبار مبنی بر پیشرفت قابل توجه در مذاکرات پکن و واشنگتن در مورد یک توافق تجاری جزئی، بهای نفت به شدت افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رایان مک کی از موسسه «تی. دی. سکیوریتیز» گفت: «به نظر می‌رسد تماس تلفنی بین چین و آمریکا خوب پیش رفته و سازنده بوده است. ظاهرا توافق فاز یک در مسیر خوبی برای تأیید قرار دارد. بازار نفت با تمایل برای خطر کردن، هفته را به پایان رساند». لری کادلو، مشاور اقتصادی رئیس جمهور آمریکا شامگاه جمعه اعلام کرد: «مذاکرات پیشرفت قابل توجهی داشته، اما پایان نیافته است.»

در آغاز معاملات، بهای نفت تحت تاثیر شاخص‌های مثبت که به عنوان نشانه‌هایی اطمینان بخش برای اقتصاد جهانی تلقی می‌شود، روندی افزایشی داشت.

ماه اکتبر، به رغم افزایش نسبی نرخ بیکاری در آمریکا که بخشی از آن از تاثیرات اعتصاب طولانی مدت کارکنان جنرال موتورز بود، روند استخدام در اقتصاد آمریکا آهنگی ثابت داشت.

در چین نیز، بر اساس شاخص مدیران خرید بخش کارخانه‌ای که شرکت اطلاعات تجاری آمریکایی «IHS Markit» برای گروه رسانه‌ای چینی «Caixin» محاسبه کرده بود، فعالیت کارخانه‌ای در ماه اکتبر افزایش غیرمنتظره‌ای داشت.

با این حال، طی هفته گذشته بهای نفت برنت (شش صدم درصد) و بهای نفت وست تگزاس اینترمدییت (۸۱ صدم درصد) کاهش نسبی داشت.

کارستن فریچ، تحلیلگر بانک چندملیتی آلمانی «کومرتس بانک» گفت این افزایش به ویژه تحت تاثیر اخبار رسانه‌ها در مورد افزایش تولید اعضای سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) است که در ماه اکتبر با افزایش ۶۹۰ هزار بشکه در روز به ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه رسید.

این کارشناس افزود: «این افزایش غیرمنتظره نیست، زیرا عربستان سعودی پس از وقفه جزئی در ماه سپتامبر، توانست تولید خود را به سطح عادی برساند. این امر نشان می‌دهد که اوپک در نشست آتی خود که ماه دسامبر در وین اتریش برگزار خواهد شد، نیاز دارد یک بار دیگر سطح تولید خود را کاهش دهد.»

همچنین، افزایش ناگهانی ذخایر هفتگی نفت خام آمریکا که روز چهارشنبه منتشر شد، بهای نفت را تحت تاثیر قرار داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار