واعظ آشتیانی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان:

بازدارندگی قوانین در فوتبال، به شرط گزینشی عمل نکردن محقق می‌شود/ اولین پایه فرهنگ سازی در ورزش، تعریف قوانین است

معاون اسبق سازمان تربیت بدنی درباره راه های مبارزه با ناهنجاری در ورزشگاه ها توضیحاتی داد.

امیر رضا واعظ آشتیانی در گفت و گو با خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره لزوم فرهنگ سازی و برخورد قاطع‌تر با تخلف برخی هواداران در ورزشگاه‌ها بیان کرد: یکی از چالش‌هایی که در این مورد وجود دارد این است که مقرراتی برای اماکن ورزشی تعریف نشده است. یعنی باید قوانین سخت گیرانه‌ای تدوین شود که حتی اگر هنجارشکن‌ترین افراد هم وارد اماکن ورزشی شوند، جسارت انجام دادن رفتار‌های غیرمتعارف را نداشته باشند. اگر نگاهی به فوتبال اروپا اندازیم، متوجه می‌شویم حدود ۳، ۴ دهه پیش در این قاره به صورت مکرر هنجارشکنی‌هایی رقم می‌خورد، اما امروزه می‌بینید در ورزشگاه‌ها و اماکن ورزشی قوانینی تعریف شده که حتی اگر هنجارشکن‌های جامعه به این محیط‌ها بیایند، خوب می‌دانند در صورت انجام دادن رفتار غیرمتعارفی به سختی با آن‌ها برخورد می‌شود.

نمی‌توانیم قوانین جاری جامعه را در محیط ورزشی اعمال کنیم

او ادامه داد: اکنون می‌بینید در بازی‌های اروپایی بازیکن پس از گلزنی سمت تماشاگر می‌رود و به حدی فاصله هواداران با زمین کم است که او می‌تواند حتی دست هوادار را لمس کند. این مسائل ابتدا نشان می‌دهد فرهنگ در فوتبال اروپا اصلاح شده و از طرفی قوانین سختگیرانه‌ای وجود دارد که مانع اقدام‌های مخرب می‌شود. ما نمی‌توانیم قوانین جاری جامعه را در محیط ورزشی اعمال کنیم، چراکه هر محیطی برای خودش تعریفی دارد. در محیط‌های ورزشی که کنترل افراد سخت‌تر است. به همین دلیل قوانینی تدوین می‌شود که قاضیان می‌توانند  با استناد به آن اقدام به محاکمه افراد شرور کنند. قوانین در محیط‌های ورزشی و فرهنگی با آنچه در جامعه جریان دارد متمایز است.

بازدارندگی قوانین در فوتبال، به شرط گزینشی عمل نکردن محقق می‌شود/ اولین پایه فرهنگ سازی در ورزش، تعریف قوانین است

ناهنجاری های موجود در ورزشگاه ها به دلیل بی توجهی مسئولان و جدی برخورد نکردن آنها است

معاون اسبق سازمان تربیت بدنی تصریح کرد: ناهنجاری‌هایی که امروز در ورزشگاه‌های فوتبال می‌بینید و در حال سرایت به سالن‌های والیبال، بسکتبال و کشتی هم است، به دلیل بی توجهی مسئولان و جدی برخورد نکردن آن‌ها است. هرچند بخشی از این مسائل به بحث فرهنگی باز می‌گردد، اما بسیاری از ناهنجاری‌ها به دلیل نبود قوانین مناسب است. هر فردی مقابل قوانین سخت گیرانه عقب نشینی می‌کند و نباید تصور کنیم قوانین بازدارنده نیست.

بازدارنده بودن قوانین به شرط گزینشی عمل نکردن مجریان قانون و احتیاط نکردن آنها محقق می شود

او ادامه داد: بازدارنده بودن قوانین به شرطی محقق می‌شود که مجریان قانون گزینشی عمل نکرده و احتیاط و ملاحظه کاری نکنند. یعنی برای آن‌ها تفاوتی نداشته باشد هوادار کدام تیم دچار تخلف شده و زمانیکه پرونده‌ای را رسیدگی می‌کنند، تعارف را کنار بگذارند. برخورد جدی و قاطعانه در کاهش تخلفات سهم دارد. یعنی ابتدا باید کار فرهنگی صورت بگیرد و سپس با افرادی که اقدام‌های مخرب انجام می‌دهند، جدی برخورد شود.

هنجارشکن ها باید از حضور در ورزشگاه ها محروم شوند

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال افزود: اگر قوانین برای افرادی که با اقدام خود احساسات هواداران جوان را تحریک می‌کنند، به بهترین شکل اجرا شود، دیگران هم حساب کار دست شان می‌آید. ناگهان نمی‌توان ۳۰ هزار نفر را محاکمه کرد. نکته بعدی این است که افراد هنجار شکن باید مدتی از حضور در ورزشگاه‌ها محروم شوند و از ورود آن‌ها به کلیه اماکن ورزشی ممانعت به عمل آید. این برخورد‌ها نقش بازدارنده دارد.

بازدارندگی قوانین در فوتبال، به شرط گزینشی عمل نکردن محقق می‌شود/ اولین پایه فرهنگ سازی در ورزش، تعریف قوانین است

اولین پایه فرهنگ سازی در ورزش، تعریف قوانین برای اماکن ورزشی است

او با اشاره به برخی بی فرهنگی‌ها در ورزشگاه های کشور گفت: کسی سرریز شدن خرده فرهنگ‌های جامعه به ورزشگاه را انکار نمی‌کند، اما اولین پایه فرهنگ سازی در ورزش، تعریف قوانین برای اماکن ورزشی است. باشگاه‌ها برای فرهنگ سازی بضاعت محدودی دارند و این بخش به رفتار مربیان، بازیکنان و مدیران بستگی دارد. یعنی مدیر یا مربی‌ای که با ادبیات و الفاظ نامناسب و رکیک صحبت می‌کند یا بازیکنی که مقابل تصمیم‌های داور یا برخورد با حریف، رفتار نامتناسب دارد، خودش عامل تحریک است.


بیشتر بخوانید: بیانیه فدراسیون فوتبال در خصوص اتفاقات دیدار پرسپولیس - ماشین سازی


برخی افراد بیمار همیشه می خواهند جو متشنج باشد

آشتیانی افزود: فدراسیون فوتبال باید اینگونه حرکات و اظهارات بازیکن، مربی یا مدیر را به شکل جدی مورد توجه قرار بدهد و پیگیر این تحرکات باشد. فدراسیون فوتبال باید آموزش و توصیه‌های لازم را به آن‌ها و حتی داوران ارائه بدهد. ضمن اینکه نوع داوری هم می‌تواند دیگر عامل محرک برای تماشاگران و جنجال در سکو‌ها شود. با این وجود برخی افراد هنجارشکن هستند و بدون اینکه تحرکی صورت گرفته باشد، به دلیل بیمار بودن شان همیشه می‌خواهند محیط را متشنج نگه دارند.  

بازدارندگی قوانین در فوتبال، به شرط گزینشی عمل نکردن محقق می‌شود/ اولین پایه فرهنگ سازی در ورزش، تعریف قوانین است

معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان باید گزارش شش ساله عملکرد خود را به مردم ارائه بدهد

او با اشاره به نقش وزارت ورزش در تقابل با این ناهنجاری‌ها بیان کرد: نقش وزارت ورزش در این زمینه بسیار پررنگ است. معاون فرهنگی این وزارت خانه باید گزارش بدهد در دوران فعالیت ۶ ساله اش چه اقدام‌هایی انجام داده است و چه آمیزه‌هایی را در بخش فرهنگ به بازیکنان، مربیان و مدیران منتقل کرده است؟ سمت معاونت فرهنگی وزارت ورزش ۶ سال از سوی یک فرد اشغال شده و ارائه گزارش عملکرد‌های این معاونت، مطالبه‌ای مردمی است. من اعتقاد دارم دستگاه‌های فرهنگی در حوزه‌های مختلف که برای شان بودجه هزینه می‌شود در این ناهنجاری‌ها سهیم هستند. همیشه نمی‌توانیم دیگران را مقصر بدانیم بلکه باید وزارت ورزش هم خودش را مقصر دانسته و برای رفع نواقص اقدام کند. بخش فرهنگی کمیته ملی المپیک هم باید شفاف سازی کرده و عملکرد خود را برای مردم توضیح بدهد.


بیشتر بخوانیدخطیبی: مسئولان باید اقدام به فرهنگ‌سازی کنند/ از شب گذشته وزیر ورزش پیگیر برخورد با کسانی که فحاشی کردند بود


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۱:۲۴ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
یک سال مدیر استقلال بودی
چند ساله داری نمونش میخوری
هی به عنوان کارشناس نظر میدی
چند سال داری نون استقلال را میخوری
اگه مدیر استقلال نبودی کسی سراغت نمیکند
هی هم از استقلال بدی میگی آقای اشتیانی