قوانین سست و ابتذال فرهنگی، مشکل حل نشدنی فوتبال ایران

فضای ورزشگاه‌های میزبان بازی‌های لیگ برتر در چند هفته اخیر متشنج شده است.

به گزارش  خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در هفته‌های اخیر رقابت‌های لیگ برتر بار دیگر فضای سکو‌ها به تشنج کشیده شده و مشخص است تمهیداتی که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برای استانداردسازی ورزشگاه‌ها با اقدام‌هایی مانند بلیت فروشی الکترونیکی، نصب گیت‌های بازرسی، شماره گزاری صندلی‌ها و استفاده از دوربین‌های مداربسته پیش از شروع لیگ نوزدهم در نظر گرفته اند هم تاثیر خاصی در کاهش ناهنجاری‌های حاکم در محیط ورزشگاه‌ها نداشته است.

قوانین سست و ابتذال فرهنگی، مشکل حل نشدنی فوتبال ایران

باید اذعان کرد فوتبال به عنوان پدیده‌ای فراگیر اکنون دیگر تنها یک ورزش سرگم کننده نیست و اهداف زیادی در آن دنبال می‌شود. در این میان برخی افراد مغرض، فوتبال را یکی از مهم‌ترین وسایل برای دست یابی به اهداف غیرورزشی خود می‌دانند و با تحریک سایر هواداران در ورزشگاه‌ها آشوب ایجاد می‌کنند.

دود ایجاد این فضای پر تنش بیش از هر موضوعی به چشم خود فوتبال و هوادارانش می‌رود. فرهنگ ایرانی در دنیا زبان‌زد است، اما باید مشخص شود به چه دلیلی برخلاف بسیاری از نقط جهان که جایگاه هواداران تنها چند سانتی متر با زمین بازی فاصله دارد و هیچگونه اتفاق خاصی هم در آن رخ نمی‌دهد در فوتبال ما بازیکنان و مربیان به هیچ وجه در امان نبوده و مدام در طول بازی احتمال فحاشی و اهانت به آن‌ها از سوی هواداران تیم مقابل و یا حتی تیم خودی وجود دارد.

ضعف فرهنگی و محدودیت قوانین بازدارنده ۲ عنصری است که می‌توان از آن‌ها به عنوان عوامل موثر در افزایش ناهنجاری‌های فوتبالی یاد کرد. با توجه به حضور قشر‌های مختلف در ورزشگاه‌ها و اینکه فرهنگ سازی مناسبی برای آن‌ها صورت نگرفته است، آن‌ها از سخیف‌ترین کلمات استفاده کرده و بیش از اینکه تمرکزشان روی حمایت از تیم محبوب خود بگذارند تنها می‌خواهند با اهانت به حریف، او را تحت تاثیر قرار بدهند.


بیشتر بخوانید: بیانیه فدراسیون فوتبال در خصوص اتفاقات دیدار پرسپولیس - ماشین سازی


هر چند کمیته‌های انضباطی و اخلاق در سال‌های اخیر با بهره از ابزاری مانند جرائم مالی و محرومیت تیم‌ها سعی در برخورد با این هنجارشکنی‌ها داشته اند، اما به واقع مشخص است اینگونه برخورد‌ها برای سالم سازی فضای ورزشگاه‌ها مانند مسکن بوده و با توجه به اینکه در غالب موارد بررسی‌های ارکان قضائی فدراسیون فوتبال بیش از اینکه حالت اصلاحی داشته باشد جنبه تنبیهی دارد، در اصل ماجرا تفاوتی حاصل نشده است.

به نظر می‌رسد واکنش‌های مقطعی و صدور احکام بدون تاثیر، راهی برای خروج از بحران نیست و فدراسیون فوتبال باید با تصمیم‌های قاطعانه برای بازگشت جوی آرام که در آن طرفداران و تیم‌ها تنها از فوتبال لذت می‌برند، اقدام کند.

کمیته‌های انضباطی و اخلاق فدراسیون فوتبال باید برخورد‌های سلیقه‌ای با تخلفات را کنار گذاشته و طبق نگاهی عادلانه تفاوتی بین دانه درشت‌ها با سایر تیم‌ها و مربیان قائل نشوند.

هرچند فحاشی در محیط ورزشی امری مذموم است، اما از بازیکنان، مربیان و مدیران فوتبال کشورمان هم که لقب حرفه‌ای را یدک می‌کشند، انتظار می‌رود درباره رفتار و اهانت هواداران صبورتر بوده و حرفه ای‌تر رفتار کنند نه اینکه خودشان به هیزم آتش نا به سامانی‌ها تبدیل شوند.

از طرفی باشگاه‌هایی که سالانه ده‌ها میلیارد تومان برای تشکیل تیم هزینه می‌کنند بهتر است بخش بسیار کوچکی از این مبلغ سرسام آور را برای افزایش فرهنگ هواداران خود صرف کنند. یکی از بهترین روش‌های بسترسازی فرهنگی استفاده از افراد نخبه و حائز ویژگی‌های ارزشمند اخلاقی در کانون هواداران باشگاه‌ها است.

قوانین سست و ابتذال فرهنگی، مشکل حل نشدنی فوتبال ایران

ناهنجاری‌های موجود در ورزشگاه‌ها به دلیل بی توجهی مسئولان و جدی برخورد نکردن آن‌ها است

امیر رضا واعظ آشتیانی معاون اسبق سازمان تربیت بدنی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره لزوم فرهنگ سازی و برخورد قاطع‌تر با تخلف برخی هواداران در ورزشگاه‌ها بیان کرد: یکی از چالش‌هایی که در این مورد وجود دارد این است که مقرراتی برای اماکن ورزشی تعریف نشده است. یعنی باید قوانین سخت گیرانه‌ای تدوین شود که حتی اگر هنجار شکن‌ترین افراد هم وارد اماکن ورزشی شوند، جسارت انجام رفتار‌های غیرمتعارف را نداشته باشند. اگر نگاهی به فوتبال اروپا بیاندازیم، متوجه می‌شویم حدود ۳ - ۴ دهه پیش در این قاره به صورت مکرر هنجار شکنی‌هایی رقم می‌خورد، اما امروزه می‌بینید در ورزشگاه‌ها و اماکن ورزشی قوانینی تعریف شده که حتی اگر هنجارشکن‌های جامعه به این محیط‌ها بیایند، خوب می‌دانند در صورت انجام دادن رفتار غیرمتعارفی به سختی با آن‌ها برخورد می‌شود. نمی‌توانیم قوانین جاری جامعه را در محیط ورزشی اعمال کنیم چرا که هر محیطی برای خودش تعریفی دارد.

نمی‌توانیم قوانین جاری جامعه را در محیط ورزشی اعمال کنیم

او ادامه داد: اکنون می‌بینید در بازی‌های اروپایی بازیکن پس از گلزنی سمت تماشاگر می‌رود و به حدی فاصله هواداران با زمین کم است که او می‌تواند حتی دست هوادار را لمس کند. این مسائل ابتدا نشان می‌دهد فرهنگ در فوتبال اروپا اصلاح شده و از طرفی قوانین سختگیرانه‌ای وجود دارد که مانع اقدام‌های مخرب می‌شود. ما نمی‌توانیم قوانین جاری جامعه را در محیط ورزشی اعمال کنیم چرا که هر محیطی برای خودش تعریفی دارد. در محیط‌های ورزشی کنترل افراد سخت‌تر است. به همین دلیل قوانینی تدوین می‌شود که قاضیان می‌توانند با استناد به آن اقدام به محاکمه افراد شرور کنند. قوانین در محیط‌های ورزشی و فرهنگی با آنچه در جامعه جریان دارد متمایز است.

معاون اسبق سازمان تربیت بدنی تصریح کرد: ناهنجاری‌هایی که امروز در ورزشگاه‌های فوتبال می‌بینید و در حال سرایت به سالن‌های والیبال، بسکتبال و کشتی هم است، به دلیل بی توجه مسئولان و جدی برخورد نکردن آن‌ها است. هر چند بخشی از این مسائل به بحث فرهنگی باز می‌گردد، اما بسیاری از ناهنجاری‌ها به دلیل نبود قوانین مناسب است. هر فردی مقابل قوانین سخت گیرانه عقب نشینی می‌کند و نباید تصور کنیم قوانین بازدارنده نیست.

بازدارنده بودن قوانین به شرط گزینشی عمل نکردن مجریان قانون و احتیاط نکردن آن‌ها محقق می‌شود

او ادامه داد: بازدارنده بودن قوانین به شرطی محقق می‌شود که مجریان قانون گزینشی عمل نکرده و احتیاط و ملاحظه کاری نکنند. یعنی برای آن‌ها تفاوتی نداشته باشد هوادار کدام تیم دچار تخلف شده و زمانی که پرونده‌ای را رسیدگی می‌کنند، تعارف را کنار بگذارند. برخورد جدی و قاطعانه در کاهش تخلفات سهم دارد. یعنی ابتدا باید کار فرهنگی صورت بگیرد و سپس با افرادی که اقدام‌های مخرب انجام می‌دهند، جدی برخورد شود.

هنجارشکن‌ها باید از حضور در ورزشگاه‌ها محروم شوند

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال افزود: اگر قوانین برای افرادی که با اقدام خود احساسات هواداران جوان را تحریک می‌کنند، به بهترین شکل اجرا شود دیگران هم حساب کار دست شان می‌آید. ناگهان نمی‌توان ۳۰ هزار نفر را محاکمه کرد. نکته بعدی این است که افراد هنجار شکن باید مدتی از حضور در ورزشگاه‌ها محروم شوند و از ورود آن‌ها به کلیه اماکن ورزشی ممانعت به عمل آید. این برخورد‌ها نقش بازدارنده دارد.

اولین پایه فرهنگ سازی در ورزش، تعریف قوانین برای اماکن ورزشی است

او با اشاره به برخی بی فرهنگی‌ها در ورزشگاه‌های کشور گفت: کسی سرریز شدن خرده فرهنگ‌های جامعه به ورزشگاه را انکار نمی‌کند، اما اولین پایه فرهنگ سازی در ورزش، تعریف قوانین برای اماکن ورزشی است. باشگاه‌ها برای فرهنگ سازی بضاعت محدودی دارند و این بخش به رفتار مربیان، بازیکنان و مدیران بستگی دارد. یعنی مدیر یا مربی‌ای که با ادبیات و الفاظ نامناسب و رکیک صحبت می‌کند یا بازیکنی که مقابل تصمیم‌های داور یا برخورد با حریف، رفتار نامتناسب دارد، خودش عامل تحریک است.

برخی افراد بیمار همیشه می‌خواهند جو متشنج باشد

آشتیانی افزود: فدراسیون فوتبال باید اینگونه حرکات و اظهارات بازیکن، مربی یا مدیر را به شکل جدی مورد توجه قرار بدهد و پیگیر این تحرکات باشد. فدراسیون فوتبال باید آموزش و توصیه‌های لازم را به آن‌ها و حتی داوران ارائه بدهد. ضمن اینکه نوع داوری هم می‌تواند دیگر عامل محرک برای تماشاگران و جنجال در سکو‌ها شود. با این وجود برخی افراد هنجارشکن هستند و بدون اینکه تحرکی صورت گرفته باشد، به دلیل بیمار بودن همیشه می‌خواهند محیط را متشنج نگه دارند.

معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان باید گزارش ۶ ساله عملکرد خود را ارائه بدهد

او با اشاره به نقش وزارت ورزش در تقابل با این ناهنجاری‌ها بیان کرد: نقش وزارت ورزش در این زمینه بسیار پررنگ است. معاون فرهنگی این وزارت خانه باید گزارش بدهد که در دوران فعالیت ۶ ساله اش چه اقدام‌هایی انجام داده و چه آمیزه‌هایی را در بخش فرهنگ به بازیکنان، مربیان و مدیران منتقل کرده است. سمت معاونت فرهنگی وزارت ورزش ۶ سال از سوی یک فرد اشغال شده و ارائه گزارش عملکرد این معاونت، مطالبه‌ای مردمی است. من اعتقاد دارم دستگاه‌های فرهنگی در حوزه‌های مختلف که برای شان بودجه تعریف می‌شود در این ناهنجاری‌ها سهیم هستند. همیشه نمی‌توانیم دیگران را مقصر بدانیم بلکه باید وزارت ورزش هم خودش را مقصر دانسته و برای رفع نواقص اقدام کند. بخش فرهنگی کمیته ملی المپیک هم باید شفاف سازی کرده و عملکرد خود را برای مردم توضیح بدهد.

قوانین سست و ابتذال فرهنگی، مشکل حل نشدنی فوتبال ایران

برخی افراد با رفتار خود هم باشگاه پرسپولیس را زیر سوال برند هم سبب دلگیری خانواده شهدا

غلامحسین زمان آبادی، مسئول امور فرهنگی فدراسیون فوتبال در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حواشی اخیر و جنجال‌هایی که در ورزشگاه‌های کشور ایجاد شده است، بیان کرد: این ناهنجاری‌ها در ورزشگاه‌ها عوامل درونی و بیرونی دارد. من نمی‌خواهم چندان به عوامل بیرونی اشاره کنم امادر همین حد بگویم افرادی هستند که با اهداف غیرورزشی سعی در به هم ریختن جو ورزشگاه‌ها دارند و با حمایت مالی برخی کشور‌های منطقه دست به اقدام‌های مخرب می‌زنند. باید حواس مان به این موضوع خیلی جمع باشد.

او افزود: در همین بازی اخیر پرسپولیس با ماشین سازی پیش از اینکه شعار‌ها علیه رسول خطیبی فراگیر شود برخی افراد خاص شروع به شعار دادن کردند و با این کارشان جریان سازی می‌کنند. با این اقدام هم تیم پرسپولیس را زیرسوال برده و هم سبب دلگیری خانواده شهدا می‌شوند. این افراد می‌خواهند امنیت فوتبال و ورزشگاه را از بین ببرند. برنامه ریزی آن‌ها از خارج کشور هدایت می‌شود. نباید این موضوع را دست کم بگیریم.

مشکل اصلی ورزشگاه‌ها عوامل درونی است

زمان آبادی تصریح کرد: مشکل اصلی ورزشگاه‌های ما عوامل درونی است. رئیس فدراسیون فوتبال پیش از شروع فصل بحث استانداردسازی را مطرح و تاکید کرد باید به استاندار‌های مورد الزام فیفا نزدیک شویم. برای اجرای این استاندارد‌ها بازی‌های لیگ برتر مدتی به تاخیر افتاد. شماره گزاری صندلی ها، بلیت فروشی الکترونیکی، نصب گیت‌های الکترونیک و دوربین‌های چهره زن در ورزشگاه‌ها جزء حداقل‌هایی بود که باید رعایت می‌شد.

باشگاه‌ها وظیفه دارند معاون فرهنگی خود را به سازمان لیگ معرفی کنند

مسئول امور فرهنگی فدراسیون فوتبال افزود: از طرفی در همان زمان تاکید شد که باید معاونت فرهنگی باشگاه‌ها منصوب شود. یعنی باشگاه‌ها وظیفه دارند معاون فرهنگی خود را به سازمان لیگ معرفی کنند. برهمین اساس اژدر شهابی به عنوان معاون فرهنگی باشگاه پرسپولیس منصوب شد، اما معاون فرهنگی باشگاه استقلال تاکنون معرفی نشده است. استدلال باشگاه‌هایی که تاکنون کعاون فرهنگی شان را انتخاب و معرفی نکرده اند این است که با تشکیل یک معاونت در باشگاه باید بودجه‌ای در اختیار این معاونت قرار بگیرد و در شرایطی که باشگاهی مانند استقلال در پرداخت حقوق بازیکنان و مربیانش با مشکل مواجه است، نمی‌تواند برای امور فرهنگی بودجه پرداخت کند. البته ما تاکید داریم باید معاونتی که کار آن انجام دادن امور فرهنگی است در تمام باشگاه‌ها تشکیل شود و هر مسابقه ما باید پیوست فرهنگی داشته باشد.

زمان آبادی تصریح کرد: موفق‌ترین باشگاه در زمینه تشکیل معاونت فرهنگی و پیگیری امور، گل گهر سیرجان است. خواهش می‌کنم به اقدام‌هایی که این باشگاه در زمینه فرهنگی انجام می‌دهد، توجه ویژه‌ای شود.

یک نفر از اعضای کانون هواداری باشگاه‌ها باید عضو هیئت مدیره آن‌ها باشد

او ادامه داد: دومین گام در راستای تحقق اهداف فرهنگی، تشکیل کانون‌های هواداری باشگاه‌ها است. این کانون‌ها طبق استاندارد‌های AFC سه حالت دارند. در اولین حالت باشگاه‌ها باید کانون هواداران خود را به شکل تعاونی تشکیل بدهند. یعنی این هواداران باشگاه را بخرند یا به نحوی آن را اجاره کنند. دومین حالت خریداری سهام باشگاه از سوی هواداران است. سومین حالت هم به این شکل است که یک نفر از اعضای کانون هواداری باشگاه‌ها باید عضو هیئت مدیره آن‌ها باشد. این سه حالت استاندارد afc است. به استثنای برخی باشگاه‌های محدود، سایر باشگاه‌های کشورمان به هیچ یک از این مراحل نرسیده اند.

زمان آبادی با اشاره به برنامه‌های فدراسیون فوتبال برای حمایت از کانون‌های هواداری باشگاه‌ها اظهار داشت: با ۲ بانک دولتی و یک بانک خصوصی مذاکراتی انجام دادیم که یک بانک برای ثبت نام و صدور کارت هواداری و ارائه کد پیگیری اعلام آمادگی کرد. نکته کار این است که سامانه جامع هواداری برای ثبت نام کنندگان شناسنامه و کارت هواداری صادر می‌کند. اکنون اگر فدراسیون فوتبال قصد برخورد با باشگاه پرسپولیس به دلیل فحاشی هواداران در بازی با ماشین سازی را داشته باشد، شاید این باشگاه ادعا کند برخی‌ها از بیرون آمده و هوادار پرسپولیس را تحریک کرده باشند و هوادار واقعی هم بدون تمرکز شعاری داده است که سبب گلایه و انتقاد شده است.

برای اجرای قانون ۹۰ به ۱۰ دچار مشکل هستیم

مسئول امور فرهنگی فدراسیون فوتبال افزود: با توجه به اینکه هیچ یک از هواداران پرسپولیس هم شناسه هویت و کارت هواداری این باشگاه را ندارند تا حدی می‌توانیم به باشگاه حق هم بدهیم. به این دلیل برای اجرای قانون ۹۰ به ۱۰ دچار مشکل هستیم که هویت تماشاگران مان مشخص نیست و آن‌ها کارت هواداری ندارند. این بانک اعلام آمادگی کرده یک کارت هواداری چند منظوره که شامل کارت عابربانک، کارت هواداری و کارت شناسایی است و کد پیگیری هم دارد برای هواداران تیم‌ها صادر کند. در آینده‌ای نزدیک افرادی می‌توانند به ورزشگاه وارد شوند که این کارت هواداری را در اختیار داشته و با کد پیگیری شان بلیت بخرند. اگر هم هوادارانی چنین کارتی نداشته باشند، با استفاده از دوربین‌های چهره زن در جایگاه‌های مشخص آن هواداران کنترل می‌کنیم. در آن زمان اگر فردی هنجار شکنی کند خود هوادار و مدیر باشگاه باید پاسخگو باشد.

برخی از مربیان باید نسبت به اقدام هایشان پاسخگو باشند

زمان آبادی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل درونی برای ایجاد حواشی در ورزشگاه‌ها حرکات مربیان و بازیکنان است. مربی‌ای که مدام در زمین بازی اعتراض کرده، از محدوده قانونی خارج می‌شود و با حرکات دست خود هواداران را تحریک می‌کند باید نسبت به این اقدام هایش پاسخگو هم باشد. در همین حواشی اخیر میزان تقصیر مربیان هم مشخص است و باید دید نقش رفتار بازیکنان چه میزان است؟ برخی مواقع بازیکن یا مربی عامل تحریک تماشاگر هستند. این عوامل هم باید کنترل شود. کمیته اخلاق و انضباطی فدراسیون فوتبال درصدد استانداردسازی هستند.

فوتبال باشگاهی مانند سینما و کنسرت نیست

او افزود: از اسفند سال گذشته بخش نامه‌ای را به باشگاه‌ها ابلاغ کرده و از آن‌ها خواستیم در راستای ایجاد معاونت فرهنگی و کانون هواداران باشگاه‌ها اقدام کنند. عوامل مذکور امنیت و آرامش بازی‌های لیگ برتر را تهدید می‌کند. البته باید هیجان‌های بازی را به رسمیت بشناسیم. فوتبال باشگاهی مانند سینما و کنسرت نیست که یک نفر به سالن برود و تنها فیلم یا اجرای خواننده را ببیند. من می‌توانم حتی کنسرت را به بازی‌های تیم ملی در ورزشگاه آزادی تشبیه کنم. ما باید هیجان بازی‌های لیگ را مدیریت کنیم. در این میان برخی افراد بیمار هستند و برخی هم حاضر نمی‌شوند عواقب کار خود را قبول کنند. باید با این افراد ابتدا برخورد ارشادی و سپس برخورد قضائی صورت بگیرد. وزارت ورزش هم به فدراسیون فوتبال برای سالم سازی محیط ورزشگاه‌ها کمک می‌کند و سعی دارد با تدوین اساس نامه‌ای وظایف و مسئولیت‌ها را مشخص کند. زیرساخت‌ها تا حدی آماده است و باید مجهزتر شود و برهمین اساس تلاش می‌کنیم به وضعیت فرهنگی ورزشگاه‌ها سر و سامان بدهیم.

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۲۴ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
متاسفانه هوداران تیم های تهرانی به دیگر اقوام توهین میکنند و کینه ایجاد میکنند و شبکه ۳ هم در بخشهای مختلف فقط از این تیمهای تهرانی حمایت میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
مربی ها که هیچی بلد نیستند فقط رو نیمکت می شینند که به داوری اعتراض کنند . مربیان اکثرا از لحاظ فنی زیر صفر هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
این فارس ها هستن که همه هنجارها را شکستند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۳۰ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
بلیط و شماره صندلی را بنام شخص دارنده کارت شناسایی معتبر صادر کنید. و اطلاعات رو ثبت کنید آنوقت میفهمید آدمهای پرو کیا هستند. این کار سخته ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
باید قبول کنیم که بعضی ها پرو هستن
France
پژمان
۰۹:۱۳ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
کاش بازرس سازمان انرژی اتمی را هم مثل همین استادیوم ها بازرسی میکردین تا آن ماده ممنوعه وارد تاسیسات هسته ای مون نمیشد
بجای اینکارها داوری هارا درست کنید که به نفع تیمهای تهرانی سوت نزند بعد اگ اتفاقی افتاد میام تعهد میدم که بند پاسخگو خواهم بود . ضمنا هواداران تهرانی به عربهای غیور اهواز و اصفهانیا و اذربایجانیها حرمت بذارن .. درصورت عدم احترام هست که چنین اختلافاتی پیش میاد . قول میدهم این چند نکته که اشاره شد عملی بشه نیازی به بازرسی نداریمممم
داوررررررررری هم باید منصفانه عمل کنه و با وجدان
آخرین اخبار