در تیتر امشب بررسی شد؛

باید و نباید های محدودیت های وارداتی/ممنوعیت واردات کالاها منجر به رونق تولید می شود؟

یکی از دلایل اصلی اجرای مصوبه ممنوعیت کالاهایی که امکان تولید داخل دارند، مصرف بهینه ارز در شرایط فعلی است.

ممنوعیت واردات کالاها منجر به رونق تولید داخل می شود؟به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نصراللهی مشاور امور صنایع وزارت صمت در برنامه تیتر امشب درباره مصوبه ممنوعیت واردات کالاهایی که امکان تولید در داخل وجود دارد، گفت: این مصوبه مربوط به سال گذشته است که دوباره تمدید شده است و شامل ممنوعیت واردات ۱۵۲۴ ردیف تعرفه ای می شود البته امکان اضافه شدن این لیست هم وجود دارد.

وی افزود: این مصوبه برای دو نوع کالا تنظیم شده است یک اینکه در داخل امکان تولید کالا را داریم  و دوم هم مربوط به کالاهای غیر ضروری می شود که واردات آنها مصارف ارزی را افزایش می دهد.

نصراللهی تصریح کرد: به طور قطع در این مصوبه بحث توان تولید داخل در نظر گرفته شده است. در مورد خودرو نیاز به بحث جدا است و به غیر از وزارت صمت نهاد های دیگر هم نظر به ممنوعیت واردات آن داشتند.

این مقام مسئول تاکید کرد: یکی از دلایل اجرای این مصوبه، مصرف بهینه ارز در شرایط فعلی است. اکنون که درآمد های ارزی کاسته شده سیاست اصلی وزارت صمت بر مدیریت واردات از طریق حقوق و سود بازرگانی متعارف کالاها است.

وی افزود: در این شرایط که سبد محدودی ارز داریم باید مصرف آن مدیریت شود. شرایط تولید ما با شرایط کشورهایی که از آنها واردات داشتیم یکی نیست.

مشاور امور صنایع وزارت صمت تصریح کرد: بر اساس ماده ۱۶ قانون حداکثر توان تولید لیست کالاهایی که منوعیت واردات دارند، تهیه شده و تنظیم این لیست بسته به کیفیت و قیمت های تولیدات داخلی است و می توان در این لیست ها تجدید نظر کرد.

وی افزود: این اقدام برای بهینه مصرف کردن ارز است اما در عین حال اگر کمبودی در جامعه ایجاد شود، قابل بررسی و تجدیدنظر است. همچنین کمیته ای با حضور اعضای اتاق بازرگانی تشکیل شده که بر روند کار نظارت دارد تا از بروز امضاهای طلایی برای واردات جلوگیری شود.

نصراللهی گفت: در کنار ممنوعیت واردات، کارهایی برای حمایت از تولید، تامین سرمایه در گردش و گشایش اعتبارات به روز برای تامین مواد اولیه انجام می شود. وقتی تولیدات داخلی داریم در چنین محدودیت ارزی چرا باید اجازه دهیم واردات انجام شود.

ممنوعیت طیف وسیعی از کالاها منجر به قاچاق می شود

سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی در این خصوص گفت: در خبر امروز  یک طیف گسترده از ممنوعیت واردات کالاها دیده می شود که اگر به همین صورت عملی شود تصمیم غلطی است چراکه ممنوعیت گسترده واردات رقابت تولید داخل را از بین می برد و در نهایت منجر به قاچاق می شود.


بیشتر بخوانید: صادرات محصولات کشاورزی، جایگزین مناسب درآمد نفت/هلند ۲ برابر درآمد نفتی ایران محصولات کشاورزی صادر می‌کند


وی افزود: دو نیت رونق تولید و افزایش اشتغال و همچنین سرکوب تقاضای ارز برای این مصوبه اعلام شده که از نظر بنده محقق نمی شود و در نهایت منجر به از بین بردن رقابت، کاهش بهره وری و امکان به وجود آمدن امضاهای طلایی خواهد شد.

سلاح ورزی گفت: در خودروسازی ۴۰ سال است با اعمال محدودیت ها از تولید بومی حمایت شده اما این سیاست غلط بوده و کیفیت و قیمت قابل رقابت نشده است در دیگر بخش ها هم همینطور می شود.

نائب رئیس اتاق ایران تصریح کرد: اگر تولید کننده نتواند با واردات کالا با ارز ۱۲ هزار تومانی رقابت کند به طور قطع اگر ممنوعیت واردات هم اعمال کنیم منجر به قاچاق می شود. اگر عوارض بر واردات ببندیم اما کالای داخلی نتواند رقابت کند یعنی تولید کننده داخلی را از اینکه کیفی تولید کند، باز می داریم.

در ادامه باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: اگر تولید داخل حمایت می شود ، کالای مشابه آن نباید وارد شود.

وی افزود: در کل ممنوعیت واردات تصمیم درستی است اما مواردی بوده که ممنوعیت واردات منجر به قاچاق شده است که وزارت صمت و دستگاه های مربوطه باید مدیریت کنند، همچنین  مواردی بوده که اعمال ممنوعیت باعث رونق تولید شده است.

در ادامه مرتضوی دبیرکل خانه صنعت و معدن در این خصوص تصریح کرد: در شرایط خاص کشور و با محدودیت های پیش آمده، نباید منابع محدود را صرف واردات کنیم اما در مدیریت این کار باید ملاحظاتی در نظر گرفته شود.

وی افزود: در این مدت که ممنوعیت واردات اعمال شده، توفیقاتی کسب شده که نشان دهنده ظرفیت تولید داخل است.

مرتضوی تاکید کرد: مدیریت بر منابع ارزی کشور از واجبات است. مشکل صنعت خودرو در ممنوعیت واردات نیست، مشکل مدیریت و ساختار صنعت خودرو است.

وی ادامه داد: در سایر کالاها همچون صنایع غذایی روشنایی و مخابراتی قطعا قابلیت تولید در کشور وجود دارد.

دبیر کل خانه صنعت و معدن بیان کرد: الان در کشور چند مسئله اصلی همچون محدودیت منابع ارزی، اشتغال، بهبود منابع مالیاتی وجود دارد در این شرایط  باید هوشیارانه تر در مورد منابع ارزی  عمل کرد و یکی از راه های حل این مشکلات در این شرایط خاص توجه به ظرفیت های تولید داخل است.

انتهای پیام/

برچسب ها: واردات ، تولید ، وزارت صمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار