در نشست خبری مطرح شد؛

برگزاری دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی در کرمان/ ۱۶ تا ۱۹ آبان هویت موسیقی ایرانی را بشنوید

نشست خبری تشریح برنامه‌های دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد الله یاری مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد، در نشست خبری دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: موضوع موسیقی نواحی و پیوندی که با باور‌های دینی و اجتماعی دارد، این وظیفه را بر دوش ما قرار می‌دهد که تفکیکی بین این جشنواره با دیگر جشنواره‌های موسیقی قائل شویم. می‌خواهیم به حفظ و ا‌شاعه این نوع موسیقی کمک کنیم.

وی افزود: دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از تاریخ ۱۶ تا ۱۹ آبان در شهر کرمان و در گستره ملی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به صورت غیررقابتی برگزار خواهد شد.

در ادامه، صدری دبیر جشنواره موسیقی نواحی ایران اظهار کرد: همانطور که می دانید هویتی‌ترین جشنواره موسیقی در کشور ما، مربوط به موسیقی نواحی است. در جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره، بالاترین رده‌های موسیقی نواحی حضور داشتند. بنا داشتیم جلساتی که برگزار می‌کنیم، با تغییر مدیریت شکل جدیدی بگیرد. در نظر داشتیم که مکان جشنواره را هم تغییر دهیم؛ اما با پیگیری‌های شدید مسئولان استان قانع شدیم که در همان مکان قبلی یعنی کرمان برگزار شود. ما مشکل بودجه هم داریم و امیدواریم در تخصیص اعتبارات حامیان خصوصی بیایند و حمایتمان کنند.

وی افزود: این دوره جشنواره با محوریت منظومه خوانی است که غزل در آن دیده شود. با این کار خواستیم یادی از این محتوای موسیقیایی کرده باشیم. از بیست استان آثار به دست ما رسیده است. تعدادی از این عزیزان با توجه به ظرفیت جشنواره دعوت شدند. مطابق سال گذشته تمامی نفرات برتر گروه های سنی در جشنواره حضور دارند. ما در فضای باز در گنجعلی خان کرمان برنامه برگزار می‌کنیم. یکی از نکات چشمگیر این دوره جشنواره، حضور بیشتر بانوان نسبت به گذشته است. آنچه دیدیم در ساز‌هایی که به نظر مردان توانایی انجام آن را داشتند، خانم‌ها قوی تر بودند. ۳۸ دانشجوی رشته نوازندگی هم به جشنواره دعوت شدند و کار‌های پژوهشی برایشان تعریف شد.

صدری درباره برنامه های جانبی جشنواره موسیقی نواحی بیان کرد: درهر دوره یکسری برنامه‌های جانبی هم داریم؛ در این دوره نمایشگاهی از ساز‌های موسیقی در باغ موزه هرندی کرمان برپا می‌شود. همچنین در این دوره نمایشگاه عکسی هم به مسئولیت ایلامی‌ها برگزار می‌شود. امسال در مراسم افتتاحیه، کتاب جشنواره را رونمایی می‌کنیم که حاوی مقالات مختلفی است.

در ادامه، علیزاده استاندار کرمان گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در استان کرمان تنوع فرهنگی را در موسیقی نواحی هم می‌بینیم. استان کرمان دومین استان عشایری ایران است؛ استان کرمان حامی جشنواره موسیقی نواحی است. نه فقط مدیر کل استان و شهرداری بلکه علاوه بر شورای سیاستگذاری، ۱۶ کمیته اجرایی هم کار اجرایی جشنواره را پیش می برند. تلاش شده که محور گردشگری جشنواره هم مورد توجه قرار بگیرد. در همین راستا برنامه ریزی شد که در طول چهار روز، سی اجرا داشته باشیم. امسال در جشنواره ۲۸۰ مهمان داریم و در روز پایانی اختتامیه از ساعت ۷ تا ۹ شب در دانشگاه خواجه نصیر فرهنگیان برگزار می‌شود. در این دوره تعدادی گروه خارجی هم به اجرای برنامه می پردازند. 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار