رئیس مرکز خشکسالی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

خروج از دوره خشکسالی واقعیت ندارد/نبود بارش قابل توجه طی ۲ هفته آینده

وظیفه گفت: با توجه به آنکه خروج از دوره خشکسالی تابع عواملی همچون بارش، میزان مصرف آب و سفره های زیرزمینی است، از این رو خروج از دوره خشکسالی صحت ندارد.

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی کشور در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بارش در سال زراعی جدید، اظهار کرد: براساس آخرین بولتن‌های سازمان هواشناسی از ابتدای سال زراعی تاکنون، میزان بارش در اغلب استان‌های کشور، نرمال و فراتر از نرمال خواهد بود و تنها در برخی استان‌ها کمتر از نرمال است که امیدواریم تا پایان فصل پاییز به مرحله نرمال برسد.

وی با اشاره به اینکه طی ۲ هفته آینده بارش قابل توجهی در کشور نخواهیم داشت، افزود: براین اساس بارش‌های نرمال و بیش از نرمال استان‌های کشور تا حدی تعدیل می‌شود.

وظیفه میزان بارش در فصل پاییز را پیش بینی کرد و گفت: بنابر خروجی مدل‌های اقلیمی، میزان بارش در فصل پاییز در حد نرمال و در ماه‌های ابتدای زمستان، میزان بارش در حد نرمال و انتظار کمتر از نرمال و به عبارت دیگر گرایش به خشکسالی را داریم.

رئیس مرکز خشکسالی درباره آخرین وضعیت دما در ماه‌های آتی بیان کرد: براساس نقشه‌های هواشناسی، دما در استان‌های کرمان و هرمزگان بالاتر از نرمال و سایر نقاط کمتر از نرمال خواهد بود.


بیشتر بخوانید: میزان دما در فصل پاییز ۱ تا ۱.۵ درجه بیش از متوسط بلندمدت است


وی با اشاره به اینکه متوسط دما نسبت به میانگین گذشته یک درجه بالاتر رفته‌است، اظهار کرد: بولتن‌های هواشناسی نشان می‌دهد میزان دما در فصل پاییز، یک تا یک و نیم درجه بیش از متوسط بلندمدت خواهد بود چراکه دمای جو زمین نسبت به ۳۰ سال گذشته یک درجه افزایش یافته و کشور ما از این قاعده مستثنی نیست ضمن آنکه در مناطق مرکزی و جنوبی کشور به‌ طور متوسط دما نسبت به بلندمدت ۲ تا ۲ و نیم درجه در فصل پاییز و زمستان افزایش خواهد یافت.

وظیفه درباره اینکه براساس خروجی مدل‌های اقلیمی خروج از دوره خشکسالی و ورود به دوره ترسالی را تایید می‌کنید، افزود: با توجه به پیش بینی بارش‌های پاییز و زمستان و شرایط جوی خروج از دوره خشکسالی اظهار نظر برخی کارشناسان مبنی بر خروج از دوره خشکسالی واقعیت ندارد چرا که ورود به دوره ترسالی تابع عوامل دیگری همچون مصرف آب در بخش کشاورزی و شرب است که متاسفانه به سبب افزایش مصرف در بخش کشاورزی و برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی همچنان در خشکسالی به سر می‌بریم.

وی در پایان تصریح کرد: در سال زراعی گذشته بعد از ۱۰ تا ۱۱ سال خشکسالی شرایط اقلیمی بسیار مناسب بود، اما یک سال بارندگی بیش از نرمال بیانگر خروج از خشکسالی نیست و برای جبران کمبود منابع آبی، در سال‌های اخیر نیازمند ۱۰ تا ۱۲ سال بارش‌های مستمر، نرمال و بیش از نرمال خواهیم بود.

انتهای پیام/

دمای جو زمین نسبت به ۳۰ سال گذشته یک درجه افزایش یافت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار