مدیر کل دفتر کنترل سیلاب سازمان جنگل‌ها در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ضرورت اجرای فعالیت‌ آبخیزداری در ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه‌های آبخیز

حسین پور با تاکید بر پایداری روستا‌ها به منظور رونق تولید در بخش کشاورزی گفت: براین اساس ۱۲۵ میلیون هکتار عرصه حوزه‌های آبخیز نیازمند اجرای فعالیت آبخیزداری و آبخوان داری است.

ضرورت اجرای فعالیت‌های آبخیز در ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه‌های آبخیز/ فعالیت آبخیزداری در ۲.۵ میلیون هکتار عرصه آبخیز انجام شدابوالقاسم حسین پور مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین اقدامات سازمان جنگل‌ها در پی بارش‌های اخیر و نگرانی‌ها برای وقوع مجدد سیل در برخی استان‌ها اظهار کرد: مسائل مربوط به بحران سیل در کوتاه مدت در حوزه وظایف سازمان جنگل‌ها نیست و آنچه که در حوزه مدیریت آبخیز بالادست در ارتباط با بحث سیلاب و اقدامات پیشگیرانه در بلندمدت اتفاق می‌افتد، بر عهده ماست.

وی با اشاره به اینکه حفظ جنگل‌ها و مراتع و اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری از جمله اقدامات پیشگیرانه از سیل در بلندمدت به شمار می‌رود، افزود: طی سال گذشته و امسال در ارتباط با کاهش خسارت سیل اقداماتی در حوزه آبخیزداری و آبخوان داری صورت گرفته که در شرف اتمام است.

حسین پور ادامه داد: طی سال گذشته و امسال در مجموع ۲.۵ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان داری صورت گرفته است که در صورت وقوع سیل در این ۲.۵ میلیون هکتار، خسارت کاهش خواهد یافت، کمااینکه در سیل اخیر در مناطقی که عملیات آبخیزداری و آبخوان داری صورت گرفته بود، به طور متوسط خسارت سیل ۷۰ درصد کاهش یافته بود.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه در برخی موارد اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری صد درصد از خسارت سیل پیشگیری می‌کند، گفت: البته خسارت سیل تابع عوامل مختلفی همچون بازگشت سیل، فعل و انفعالاتی که در مسیر سیلاب در حال انجام است، بر می‌گردد که این موارد در حیطه آبخیز بالا دست قرار نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان داری در حوزه‌های بالادست به تناسب منابعی که در اختیار سازمان جنگل‌ها قرار می‌گیرد، در سطح کشور در حال انجام است.

به گفته حسین پور، بنابر آمار در بیش از ۱۰ هزار نقطه در سطح کشور، فعالیت‌های اجرایی از جنس عملیات مکانیکی با پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۰ درصد انجام شده است و در برخی نقاط به طور کامل فعالیت خاتمه پیدا کرده و به بهره برداری رسیده است.

این مقام مسئول درباره آخرین جزئیات تخصیص اعتبارات پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری بیان کرد: با توجه به عنایت مقام معظم رهبری امسال یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری اختصاص می‌یابد که مرحله نخست تخصیص صورت گرفته و هم اکنون منتظر تخصیص مرحله دوم هستیم که امیدواریم این موضوع هر چه سریع‌تر انجام شود.


بیشتر بخوانید: فرسایش خاک به واسطه عملیات آبخیزداری تا ۹ تن در هکتار کاهش می‌یابد


وی از افزایش حداقل ۲ برابری اعتبارات پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: با عنایت مقام معظم رهبری طی ۲ سال اخیر، توجه ویژه‌ای به اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری صورت گرفته که حاصل این امر آن است که ۲.۵ میلیون هکتار از آبخیز‌های کشور تحت پوشش فعالیت‌های اجرایی قرار گرفته است، هر چند به دلیل آبخیز‌های گسترده کشور نیازمند منابع بیشتری هستیم تا بتوانیم اهداف قانون گذار در برنامه ششم توسعه در مناطق مختلف را تحقق بخشیم چرا که در سیل اخیر، تاثیر عملیات اجرای آبخیزداری و آبخوان داری در حوزه‌های آبخیز کشور برای تمامی مسئولان و مردم مشخص شد.

مدیر کل دفتر سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه سیل واقعیتی انکار ناپذیر است، اظهار کرد: ایران کشوری سیل خیز است که پدیده سیل به سبب شرایط اقلیمی و قهری رخداد قطعی است، از این رو سازمان جنگل‌ها و مراتع با اقدامات پیشگیرانه آبخیزداری و آبخوان داری در نظر دارد که میزان وقوع سیل در مناطق مختلف را کاهش دهد.

وی ادامه داد: براساس نقشه‌های پهنه بندی تنها در ۴ درصد مناطق کشور سیل خیزی ناچیز است و در مابقی نقاط کشور امکان سیل وجود دارد که این امر نشان می‌دهد فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان داری در به تعویق انداختن وقوع سیل نقش مهمی دارد که برای تمامی مسئولان ملموس است.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها با اشاره به اهمیت اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری در کشور گفت: حفظ خاک، کنترل رسوب و مهار فرسایش به مباحث مدیریت ریسک سیل، پیشگیری از خسارت سیل، حفظ آب، پایداری آب در چرخه‌های طبیعت و اکو سیستم‌های طبیعی در سطح کشور از جمله مزایای فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان داری به شمار می‌رود.

حسین پور در پایان با تاکید بر اختصاص منابع اعتباری بیشتر به اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری در برنامه‌های آتی تصریح کرد: با توجه به اهمیت اجرای فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان داری در کاهش خسارت سیل انتظار می‌رود که در سال‌های آتی، اعتبارات بیشتری به اجرای این پروژه‌ها اختصاص یاید تا ضمن عقب ماندگی گذشته در این حوزه، متناسب با نیاز کشور که شرایط اقلیمی و آبی ایجاب می‌کند، اعتبارات به پایداری روستا‌ها به منظور رونق تولید بویژه در بخش کشاورزی و عرصه منابع طبیعی اختصاص یابد چرا که هم اکنون ۱۲۵ میلیون هکتار عرصه حوزه‌های آبخیز نیازمند اجرای فعالیت آبخیزداری و آبخوان داری است.

انتهای پیام/

پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی عملیات مکانیکی در بیش از ۱۰ هزار نقطه کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار