کارشناس امور دینی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

انقلاب اسلامی نگرش مهدویت را در کشور تغییر داد/ به جای یاری رساندن به امام زمان (عج) سرگرم حاشیه ها شده ایم

حجت الاسلام والمسلمین کفیل گفت:ما گاهی به جای آنکه در زمینه ظهور فعالیت کنیم به موضوعاتی پرداخته ایم که زمینه ساز ظهور نیست.

حجت الاسلام والمسلمین کفیل سخنران و کارشناس امور دینی در گفت و گو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نشانه‌های ظهور و وظیفه شیعیان در زمان انتظار اظهار کرد: شبهات مهدویت همان چیزی است که به هنگام مطرح شدن، اصل موضوع را زیر سوال می‌برد. مانند اینکه امامی وجود ندارد، یا آیا مگر می‌شود بچه‌ای ۵ ساله به امامت برسد؛ باید در نظر داشته باشیم که علائم و شبهات دو موضوع متفاوتی است که امروزه برای بسیاری از جوانان مورد سوال است.

او در ادامه در بحث تثبیت علائم ظهور گفت: ما در مباحث علائم ظهور داریم که به وقت ظهور حضرت (عج)، ظلم و جور در زمین زیاد می‌شود و جهان رو به نابودی می‌رود و چرا در حال حاضر با این همه ظلم و سیاهی ظهور رخ نمی‌دهد؟ ما در بحث مهدویت یک بحث امامت امام و دیگری بحث حاکمیت امام را داریم که از مبحث امامت، موضوع حاکمیت و تشکیل حکومت دینی در اولویت قرار دارد. در واقع شأن امام به حکومت وابسته است به این شکل که جامعه با امام (عج) همراه شود و با ایشان بیعت کند و در مسیر امام حرکت کند تا زمینه ظهور حضرت ولیعصر (عج) فراهم شود.

این سخنران و کارشناس امور دینی ادامه داد: اگر در طول تاریخ تا امروز ظهور رخ نداده، یعنی زمینه برای حکومت امام آماده نشده است. در بین امامان فقط امیرالمومنین (ع) و امام حسن مجتبی (ع) چند ماهی حکومت کردند و حضرت حجت (عج) نیز به عنوان  امام امروزه امامت خودشان را دارند و ما در نهم ربیع الاول و در تمامی ایام به طور طبیعی با ایشان تجدید بیعت می‌کنیم؛ به نوعی وظیفه ما همراه شدن با امام و ترجیح خواسته امام (عج) به خواسته خودمان است و گام برداشتن و یاری امام برای تشکیل حکومت اسلامی است.

او با بیان اینکه غیبت به معنای ندیدن نیست، تاکید کرد: اگر امام زمان (عج) تا امروز وجود نازنین خودشان را به ما نشان نداده‌اند، چون زمینه حکومت ایشان فراهم نیست. ما گاهی به جای اینکه سرگرم یاری کردن امام و فراهم کردن حکومت جهانی مهدوی شویم، مشغول به علائم ظهور شده‌ایم  این درحالی است که یاری کردن امام و فراهم آوردن شرایط ظهور، خودسازی انسان است، چراکه فرد منتظر هم به خود مشغول است و هم دغدغه اجتماعی دارد.

حجت الاسلام کفیل بیان کرد:ما گاهی به جای آنکه در زمینه ظهور فعالیت کنیم، سرگرم تعیین زمان ظهور شده‌ایم و به جای اصل به حاشیه پرداختیم و متاسفانه جامعه گاهی به موضوعاتی پرداخته که زمینه ساز ظهور نیست.

انقلاب اسلامی نگرش مهدویت را درکشور تغییر داد/ به جای یاری رساندن به امام زمان (عج) سرگرم حاشیه ها شده ایم

وی با اشاره به آسیب‌های مهدویت بیان کرد: یکی از آسیب های مهدویت، منحرف کردن و دور کردن مردم از زمینه سازی ظهور است. ما در مهدویت چند آسیب جدی داریم که یکی از آن‌ها سرگرم شدن به ملاقات، ازدواج و حواشی زندگی امام (عج) است که مهمترین این آسیب‌ها بیهوده پنداشتن انتظار مهدویت و بی تفاوت بودن نسبت به انتظار است، به این معنی که برخی‌ها فکر می‌کنند منتظر باید بی تفاوت باشد. خوشبختانه انقلاب اسلامی در کشور ما نگرش مهدویت را تغییر داد و این تغییر تفکر را باید ممنون امام راحل باشیم. به گفته امام (ره) «انتظار فرج انتظار قدرت اسلام است.»؛ نگاه امام نگاهی کوشا به انسان منتظر بود.

این کارشناس دینی گفت: یکی دیگر از جملات امام خمینی (ره) اشاره به پیاده کردن نگرش اسلام در جهان دارد تا ظلم و جور در جهان برطرف و مقدمه ظهور فراهم شود. اما در عصر حاضر به اشتباه می‌گوییم که هرچه ظلم بیشتر شود، زمینه ظهور بیشتر می‌شود، اما این را باید برای جامعه مطرح کرد که منتظر واقعی مقابل ظلم می‌ایستد. انتظار یعنی خود را ندیدن و تمام دغدغه برای ایجاد قدرت اسلام است.

انقلاب اسلامی نگرش مهدویت را درکشور تغییر داد/ به جای یاری رساندن به امام زمان (عج) سرگرم حاشیه ها شده ایم

براساس آنچه در اسناد و روایات آمده است، ظهور حضرت مهدی (عج) از جمله اموری است که به فرمان خداوند از مردم پنهان مانده است و هر زمان که اراده الهی واصل شود، شرایط برای ظهور فراهم می‌شود. اگر بنا بود زمان ظهور مشخص شود و همه از زمان ظهور اطلاع داشته باشند، ستمگران تمام عِدّه و عُدّه خویش را برای آن روز مهیا می‌کردند که آن نور الهی را خاموش کنند و نگذارند عدالت را در جهان گسترش پیدا کند.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.