باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

یاسین‌ِ ایرانی، بمبی که از ۶۰ کیلومتری روی سر دشمن شیرجه می‌رود + تصاویر

تسلیحات هواپایه یکی از اصلی‎ترین تسلیحات مورد استفاده در نیروی هوایی در تمام ارتش‎های دنیا می‎باشد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در آستانه روز صنعت دفاعی یعنی ۳۱ مرداد ماه بود که بمب‌های پیشرفته هوشمند هدایت شونده یاسین، بالابان و بمب‌های هوشمند اپتیکی نسل جدید نقطه زن خانواده "قائم" ساخته متخصصان سازمان‌های صنایع دفاع و صنایع الکترونیک ایران در وزارت دفاع با حضور امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع رونمائی شد.

با پیشرفت علم و تکنولوژی تسلیحات مورد استفاده در نیروهای نظامی نیز در حال پیشرفت بوده و این تسلیحات و ادوات همواره در حال بروز شدن و تغییر و تحول است، تسلیحات هواپایه یکی از اصلی‎ترین تسلیحات مورد استفاده در نیروی هوایی در تمام ارتش‎های دنیا می‎باشد. این اهمیت باعث شد تا مسئله هدایت و دقت یکی از اصلی‎ترین مولفه ها برای ساخت تسلیحات هوا به زمین محسوب شود.

وقتی یاسین از فاصله ده‌ها کیلومتری کابوس دشمن می‍‌‌‌‌شود

با ورود سیستم هدایت به تسلیحات هواپرتاب روند تحول و رشد این تسلیحات به شدت سرعت گرفت و انواع مختلفی از بمب‎های هدایت شونده طراحی و تولید شد. از اولین نسل های هدایتی در بمب‎ها می‎توان به هدایت لیزری و هدایت تلویزیونی اشاره کرد اما این نوع از هدایت محدودیت ها مشکلاتی را برای خلبان به همراه داشت.

برای این رفع این محدودیت ها، سیستم هدایت ترکیبی ابداع شد و با استفاده از ماهواره‎ها دقت این تسلیحات به شدت افزایش یافت و توانایی هدف قرار دادن اهداف در هر ابعادی با دقت بالا و شرایط آب و هوایی مختلف برای کاربر فراهم شد.

وقتی یاسین از فاصله ده‌ها کیلومتری کابوس دشمن می‍‌‌‌‌شود

در ایران نیز تسلیحات هواپرتاب مختلفی طراحی و تولید شده است و با توجه به دو مولفه اصلی که در مورد طراحی بمب‎ها گفته شد، مختصصان دفاعی دست به تولید بمب های هوشمند و هدایت شونده زدند. یاسین؛ بمبی هدایت‌شونده و با بُرد بلند است که می تواند از فاصله بیش از ۵۰ کیلومتر رها شده و به‌ سمت هدف هدایت و آن را مورد اصابت قرار دهد، علاوه بر آن امکان استفاده در تمام شرایط آب و هوایی در روز و شب، قابلیت نصب روی هواپیما‌های سرنشین‌دار و بدون سرنشین، افزایش امنیت و ایمنی سامانه و قابلیت انجام عملیات در بُرد کوتاه و بلند از دیگر ویژگی‌های این بمب هوشمند است.

 توان پرتاب بمب از فاصله حدود ۶۰ کیلومتری هدف به این معنا است که این پرنده می‌تواند به دور از تیررس تقریباً تمامی سیستم‌های پدافند هوایی کوتاه برد و بخشی از سیستم‌های پدافندی میان برد، به راحتی عمل کرده و به هدف خود حمله کند. این توانایی خصوصاً در حمله به اهداف گروهک‌های تروریستی مجهز به سیستم‌های دفاع هوایی کوتاه برد دوش پرتاب بسیار مؤثر بوده و امنیت پرنده‌های خودی را تضمین می‌کند. البته در طول زمان با اضافه کردن سیستم‌های جستجوگر لیزری، اپتیکی یا اضافه کردن سیستم‌های پیشران به این بمب‌ها، می‌توان برد و دقت آن‌ها را نیز افزایش داد و حتی از آن‌ها برای درگیر شدن با اهدافی متحرک در فاصله بالای ۱۰۰ کیلومتر نیز بهره برد.

وقتی یاسین از فاصله ده‌ها کیلومتری کابوس دشمن می‍‌‌‌‌شود

بمبی که در تمام شرایط آب و هوایی  وظیفه خود را انجام می‌دهد

نحوه عملکرد بمب هوشمند هدایت‌شونده «یاسین» به این صورت است که ابتدا مختصات نقطه هدف بر روی کامپیوتر بمب بارگزاری می‌شود و سپس با توجه به بُرد مورد نظر و با توجه به جدول تیر بمب، نقطه رهایش، سرعت و ارتفاع رهایش در اختیار خلبان قرار می‌گیرد و پس از رهایش بمب از هواپیمای حامل، بال‌های تاشو باز شده و بمب به سمت نقطه هدف پرواز می‌کند و بمب در طول مسیر با استفاده از سطوح کنترلی تعبیه‌شده روی بال‌ها و بالک‌های افقی، مسیر خود را اصلاح کرده تا به نقطه هدف اصابت کند.

مزیت استفاده از این بمب که در زمره تسلیحات هواپایه دورایستا محسوب می‌شود، قابلیت اجرای عملیات خارج از رینگ‌های پدافندی دشمن است. به این معنا که جنگنده خودی بدون آنکه در معرض خطر اصابت توسط سامانه های پدافندی برد متوسط دشمن قرار بگیرد، قادر خواهد بود تا هدف خود را منهدم کند.

وقتی یاسین از فاصله ده‌ها کیلومتری کابوس دشمن می‍‌‌‌‌شود

نحوه عملکرد بمب‌های دورایستا و هدایت شونده مبتنی بر کامپیوتر پروازی است که بر روی آنها قرار دارد و مختصات نقطه هدف توسط اپراتور بر روی آن وارد می‌شود. کامپیوتر پروازی بمب با انجام خودکار محاسبات، سرعت و ارتفاع لازم برای رها کردن (Release) بمب از جنگنده را در اختیار خلبان خواهد گذاشت.

سطوح کنترل پروازی تاشو (بال و بالک) که بر روی قسمت فوقانی این بمب نصب شده است، بمب را قادر خواهد ساخت تا به سمت هدف پروازی دقیق داشته باشد و مسیر خود را اصلاح کند.

دیگر ویژگی بارز بمب‌های هدایت شونده، قابلیت عملیاتی آنها در شرایط آب و هوایی مختلف و تمام طول شبانه روز است، چراکه استفاده از بمب های عادی، نیازمند وجود دید برای خلبان است تا بتواند اهداف خود را به دقت بمباران کند، اما بمب‌های مجهز به سیستم هدایت شونده، از آنجایی که اطلاعات هدف از قبل بر روی آنها بارگذاری شده، نیازی به شرایط مطلوب آب و هوایی و دید(Visibility) نخواهند داشت.

وقتی یاسین از فاصله ده‌ها کیلومتری کابوس دشمن می‍‌‌‌‌شود

امیر سرتیپ امیر حاتمی در خصوص نحوه عملکرد بمب هوشمند "یاسین" می گوید که در ابتدا مختصات نقطه هدف بر روی کامپیوتر پرواز بمب توسط کاربر لود می‌شود. با توجه به برد مورد نظر و با توجه به جدول تیر بمب، نقطه رهایش، سرعت و ارتفاع رهایش در اختیار خلبان قرار می‌گیرد. پس از رهایش بمب از هواپیمای حامل، بال‌های تاشو باز شده و بمب به سمت نقطه هدف پرواز می‌کند. بمب در طول مسیر با استفاده از سطوح کنترلی تعبیه شده روی بال‌ها و بالک‌های افقی، مسیر خود را اصلاح نموده تا به نقطه هدف اصابت نماید.

بال‌های پیکانی ؛ ویژگی منحصر به فرد یاسین 

بمب یاسین دارای بال های باز شونده از نوع پیکانی است. این بال ها پیش از رهایی بمب از هواپیما، به صورت جمع شده رو به عقب قرار گرفته اند. بالک های کنترلی این بمب در انتهای کیت هدایت و ناوبری قرار گرفته و دارای ساختار بعلاوه یا پلاس هستند.

وقتی یاسین از فاصله ده‌ها کیلومتری کابوس دشمن می‍‌‌‌‌شود

یکی از نکات قابل توجه در مورد بمب یاسین، به کارگیری سطوح متحرک روی بال آن است. امری که در مورد کیت های افزایش برد برای پرهیز از پیچیدگی مشاهده نمی شود اما وجود آن سبب انعطاف پذیری عملیاتی بالاتری از نظر برد و خصوصیات پروازی می شود. احتمال داده می شود که این کیت هدایت به همراه بال تقویت شده، قابلیت به کارگیری با سرجنگی سنگین تر هزار پوندی یا 450 کیلوگرمی را نیز داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۹ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
سپاسگزارم ای دلاورمردان عزیز و خوش فکر
به تلاشتان ادامه بدهیید
خدای مهربان یار و یاورتان باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
درموردبمب سیمرغ هم مطلب بزارین
Iran (Islamic Republic of)
یزدان نورانی
۱۶:۳۵ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
از این امکانات چرا برعلیه قاچاقچیان مواد مخدر استفاده نمیشود تا هم معایب آن بر طرف و بر دقت و قدرتشان اضاف شود و هم جوانان مملکت کشته نشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
بمب قشنگی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
به نظر من هواپيماها نبايد با خودشون بمب حمل كنن اونا فقط بايد مختصات جغرافيايي دقيق بفرستند و بمبها فورا با موشك به اون اهداف شليك بشن اينجوري برد هواپيماها دو برابر ميشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
میشه دیگه نظر ندی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
هواپیمای هم سر جای خودش خیلی کارها انجام میده که موشک نمیتونه انجام بده
اما نمیشه کلا بی خیالش شد
یک اصلحه کمری که از موشک بسیار ضعیف تره بعضی جاهها اندازه دهها موشک کاربرد داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
منظورت همون اسلحه خودمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
با تشکر از کارشناسان نظامی

اللخصوص جناب

ارتش بد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
خدا پشت و پناهتان باشد.
Netherlands
محمود
۱۰:۰۳ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
مرگ بر امریکا و اسرائیل
Netherlands
مهربان
۱۰:۰۰ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
باید دشمنان اسلام از جمله امریکا . اسرائیل . السعود . داعش نابود شود
آخرین اخبار