کاهش ۲۰ دقیقه ساعات آموزش زبان/ ۵ درصد دانش‌آموزان در آموزشگاه‌های زبان درس می‌خوانند

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: ساعات آموزشی از ۹۰ به ۷۰ دقیقه کاهش یافته، این روند باعث کاهش کیفیت آموزش زبان شده است.

کاهش ۱۰ دقیقه ساعات آموزش زبان/ ۵ درصد دانش‌آموزان در آموزشگاه‌های زبان درس می‌خوانندبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره چالش‌های آموزش زبان در مدارس اظهار کرد: بیش از ۱۱ هزار آموزشگاه تحت پوشش آموزش پرورش داریم که به تدریس زبان می‌پردازند و این تعداد آموزشگاه برای دانش آموزان کافی است؛ چراکه در دوره متوسطه ۶ میلیون دانش آموز داریم و در مجموع کمتر از ۵ درصد دانش آموزان ما به آموزشگاه‌ها برای زبان مراجعه می‌کنند.
 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: البته بیش از آنکه زبان انگلیسی در مدارس توجه میشود باید روی آموزه‌های اخلاقی، مهارت‌های سبک زندگی و هنر توجه داشته باشیم، متاسفانه اکنون نگاه متوازن و تعادلی به تمامی ساحت‌های تربیتی وجود ندارد.
 
او با اشاره به اینکه بخش عمده دانش آموزان مراجعه کننده به آموزشگاه‌های زبان از مدارس غیردولتی هستند، گفت: این موضوع به دلیل توانایی مالی این دانش آموزان است، همچنین آموزش زبان در مدارس غیردولتی به معنای غنی شدن کامل دانش آموز نیست.

کیفیت آموزش‌ دچار چالش است

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم تصریح کرد: ۴۰۰ ساعت آموزش زبان در مدارس در نظر گرفته شده است که نوع آموزش آن از کیفیت لازم برخوردار نیست و باید ابعاد نا کارآمدی آن را مشخص کنیم، اکنون دچار چالش در کیفیت آموزش‌ها هستیم و آموزش زبان خارجی در دانشگاه‌ها هم دچار مشکل است.
 
 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به گردش مالی ۱۴۵ میلیارد تومانی آموزشگاه‌های زبان اشاره و تصریح کرد: سهم آموزش و پرورش از بودجه، سالیانه حدود ۴ درصد است که این شرایط برای کشور‌های دیگر دنیا به ۱۵ درصد هم می‌رسد، اما باید ببینیم که کیفیت زبان فارسی و آموزش آن از زبان انگلیسی بالا‌تر است یا خیر؛ در کشوری زندگی می‌کنیم که برخی از مناطق ما ۲ زبانه اند و باید در آموزش زبان فارسی تلاش شود.
پاسخ به سوالات دانش‌آموزی را اینجا بخوانید

آموزش زبان در دوره ابتدایی درست نیست

او با انتقاد از آموزش زبان انگلیسی از دوره ابتدایی گفت: این کار موجب بحران و تبعیض در میان دانش‌آموزان می‌شود همچنین در دوره متوسطه معلم زبان کم داریم و اگر قرار بر کیفیت بخشی داریم باید تمرکز بر آموزش را در دوره متوسطه بگذاریم.
 
حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم با اشاره به اینکه ساعات آموزشی از ۹۰ به ۷۰ دقیقه کاهش پیدا کرده است، بیان کرد: هفته‌های آموزشی هم از ۳۵ به ۲۸ تقلیل یافته است، بنابراین برنامه درسی که تدوین کرده ایم عملا به طورکامل قابل اجرا نیست در حالی که اگر کیفیت و زمان آموزش را بالا ببریم، نتایج خوبی می‌گیریم.
 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره مصوبه مجلس برای رفع انحصار آموزش زبان انگلیسی تصریح کرد: در این مصوبه نمایندگان قصد داشتند از ظرفیت جامعه برای بهبود آموزش استفاده کنند، البته قطبی کردن آموزش صحیح نیست و مبادا دانش‌آموزان بااستعداد که تمکن مالی ندارند به دلیل این شرایط از آموزش محروم شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار