معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور:

۵۰۰ روستای حاشیه شهر‌های ایران تبدیل به شهر می‌شوند

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: هم‌اینک ۵۰۰ روستای حاشیه شهر‌های ایران در نوبت ارتقا و تبدیل به شهر قرار دارد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد جمعیت روستایی ایران در روستا‌های بالای ۲۰ خانوار کشور سکونت دارد، گفت: هم‌اینک ۵۰۰ روستای حاشیه شهر‌های ایران در نوبت ارتقاء و تبدیل به شهر قرار دارد.

 او افزود: یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار ارزی با تلفیق منابع بانکی برابر ۱۸۰ هزار میلیارد ریال برای تسهیلات اشتغالزایی و توسعه پایدار روستایی در نظر گرفته شده است.

امید اضافه کرد: روستاییان با جذب این تسهیلات می‌توانند تا ۵ سال از منابع مطمئن در حوزه اشتغالزایی و توسعه پایدار بهره‌مند باشند.

او گفت: هم‌اینک ۶۲ هزار آبادی و روستا در ایران وجود دارد که از این تعداد ۳۸ هزار روستا افزون‌بر ۲۰ خانوار جمعیت دارد که بیش از ۹۵ درصد جمعیت روستایی کشور را تشکیل می‌دهد.

امید تصریح کرد: در ۲۴ هزار روستای زیر ۲۰ خانوار ایران تنها ۵ درصد جمعیت کشور سکونت دارد.

او یادآور شد: هم‌اکنون در این روستا‌ها وضعیت بهداشت، آموزش و راه شوسه ۱۰۰ درصد گزارش شده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اظهار داشت: از ابتدای انقلاب اسلامی ایران تاکنون در روستا‌های ایران شاخص گازرسانی به ۸۴ درصد و راه‌های آسفالته به ۸۰ درصد رسیده و همچنین آب و برق ۵۸ هزار روستای کشور تامین شده است.

او گفت: با وجود تمامی تلاش‌های صورت گرفته، متاسفانه با کاهش نرخ جمعیت و سکونت روستایی کشور روبرو شده‌ایم و جمعیت روستایی ایران در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ۲۱ میلیون نفر برابر ۷۵ درصد جمعیت کشور بوده است.

امید افزود: این در حالی است که جمعیت روستایی کشور هم‌اینک نیز ۲۱ میلیون نفر، اما برابر ۲۶ درصد جمعیت ایران است و این آمار نشان می‌دهد در این مدت ظرفیت جدیدی در روستا‌های ایران ایجاد نشده است.

او یادآور شد: البته ۳۰ درصد کاهش جمعیت ایران در این مدت مربوط به شهر‌هایی بوده که تبدیل به شهر شده‌اند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور تاکید کرد: در دور دوم اختصاص تسهیلات و منابع بانکی برای اشتغالزایی و توسعه پایدار روستایی به سند‌های برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی مانند اسناد برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی ۳۷۵ روستای چهارمحال و بختیاری استناد خواهد شد.

امید به تلاش مسئولان چهارمحال و بختیاری در خصوص جذب منابع اشتغالزایی بانکی اشاره و تصریح کرد: سال گذشته سهم این استان از منابع توسعه روستایی ۴ هزار میلیارد ریال بوده است.

او یادآور شد: از این مبلغ تاکنون ۳ هزار میلیارد ریال جذب شده و چهارمحال و بختیاری در ردیف ۴ استان برتر کشور قرار گرفته است.

انتهای پیام/خ

اختصاص یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار برای توسعه پایدار روستایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار