آغاز سمپوزیوم جاده ابریشم در قزوین

سمپوزیوم بین المللی جاده ابریشم با حضور میهمانانی از چند کشور خارجی در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین در حال برگزاری است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، سمپوزیوم بین المللی جاده ابریشم جاده صلح و دوستی، با حضور مقامات ملی و استانی و مهمانانی از کشور‌های روسیه، هند، چین، ایتالیا، ازبکستان و ژاپن در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در حال برگزاریست.

دکتر بیات، معاون دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) با اشاره به بنیانگذاری سمپوزیوم صلح و دوستی از سوی این دانشگاه و دانشگاه علامه طباطبایی گفت: به واسطه قرار گرفتن قزوین در مسیر جاده ابریشم، بر همین اساس میزبانی این سمپوزیوم بین المللی به دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) سپرده شد.

او افزود: کشور‌ها و دانشگاه‌ها می‌توانند از طریق این شبکه، همکاری مسالت آمیز داشته باشند و ترویج دهنده پیام صلح و دوستی باشند.

دکتر بیات گفت: بیش از ٨٠ دانشگاه از جمله دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) عضو شبکه بین المللی جاده ابریشم Silkroad Universities Network موسوم به SUN هستند.

او اضافه کرد: ایران به دلیل قرار گرفتن در مسیر شرق به غرب جاده ابریشم، موقعیت راهبردی و تعیین کننده‌ای دارد.

هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین هم در این مراسم گفت: راه ابریشم از چین آغاز و تا دریای مدیترانه امتداد می‌یافت و تعدادی از استان‌ها و شهر‌های کشورمان در مسیر این جاده قرار داشتند، همین مساله سبب شد تا در گذشته احداث کاروانسرا‌ها در ایران خصوصا در شهر قزوین که در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته بود رونق گیرد.

جمالی پور با بیان اینکه کاروانسرای سعدالسلطنه به عنوان بزرگترین کاروانسرای مسیر جاده ابریشم از نمونه‌های بارز آن است، تصریح کرد: مسیر جاده ابریشم فقط برای تجارت و نقل و انتقال کالا نبود بلکه از طریق آن علم و دانش و فرهنگ نیز بین اقوام و ملل مختلف تبادل می‌شد.

استاندار یادآور شد: به همین دلیل شهر‌هایی که در این مسیر بودند به لحاظ فرهنگی و اقتصادی پیشرفت چشمگیری داشتند موضوع مهم در این بین نقش تاریخی قزوین در شکل گیری و تقویت آن در گذشته و نیز ایفای نقش فعال در احیا جاده ابریشم در آینده است.

استاندار گفت: امروزکه کشور‌های مختلفی در خاورمیانه درگیر جنگ بی رحمانه و نسل کشی هستند، معتقدم جایگاه این شبکه علمی، دانشگاهی و دانشمندان عضو این شبکه به واسطه ظرفیت‌های علمی و اجتماعی شان می‌توانند در تغییر نگرش و رهبران سیاسی و حاکم شدن صلع و دوستی در جوامع به ویژه در منطقه حساس خاورمیانه نقش مهمی ایفا کند.

او افزود: معتقدم دانشگاه‌های عضو این شبکه می‌توانند با تقویت همکاری و هم افزایی در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی گام‌های مهمی در مسیر توسعه پایدار و رفع محرومیت و تبعیض‌ها نفی جنگ و خونریزی در جوامع جهانی بردارند.

جمالی پور ادامه داد: چشم انداز فعالیت این اتحادیه دانشگاهی می‌تواند تاثیر مهمی بر تصمیمات رهبران سیاسی در موضوعات مرتبط با دیپلماسی علم و فناوری و حتی سیاسی به ویژه در حوزه روابط بین الملل برجا بگذارد.

او بیان کرد: دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) بر اساس ماموریت منطقه‌ای و بین المللی خود همواره توسعه همکاری‌های علمی و بین المللی با دانشگاه‌های عضو شبکه را در دستور کار دارد.

جمالی پور گفت: استان قزوین در سال ۱۳۹۰ نیز میزبان شهرداران کشور‌های عضو جاده ابریشم بود، در این اجلاس نشست‌های تخصصی با حضور اندیشمندان و صاحبنظران مختلف برگزار شد، امروز شهر قزوین به عنوان پایلوت نشست‌های مهم با عنوان جاده ابریشم شناخته شده است و این موضوع امروز جایگاه شهر قزوین و نیز دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در شبکه دانشگاه‌های جاده ابریشم تقویت کرده است.

استاندار، هدف از برگزاری سمپوزیوم جاده ابریشم، جاده صلح و دوستی را افزایش تعامل فرهنگی و علمی، فناوری، صنعتی و حتی سیاسی میان دانشگاه‌های و کشور‌های واقع در مسیر آبی و خشکی راه ابریشم عنوان کرد.

او یادآور شد: در این رویداد دانشگاه‌ها به عنوان رهبران معنوی جامعه می‌توانند ساز و کار‌های موثری ایجاد کنند تا از طریق آن برنامه‌های آکادمیک مشترک متعدد در بین کشور‌های عضو شبکه نهادینه شود.

جمالی پور در ادامه از آمادگی استانداری قزوین برای حمایت از ابتکار‌های سازنده حول جاده ابریشم خبر داد.

انتهای پیام /ک

برگزاری سمپوزیوم بین المللی جاده ابریشم

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.