با موافقت نمایندگان؛

طرح تشکیل وزارت بازرگانی جهت اصلاح به کمیسیون اجتماعی ارجاع شد/ پنجمین رای‌گیری مجلس برای تعیین تکلیف یک طرح!

با موافقت نمایندگان مجلس طرح تشکیل وزارت بازرگانی جهت اصلاح به کمیسیون اجتماعی ارجاع شد.

طرح تشکیل وزارت بازرگانی جهت اصلاح به کمیسیون اجتماعی ارجاع شدبه گزارش خبرنگار  مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان در صحن علنی نوبت صبح امروز مجلس با ارجاع طرح تشکیل وزارت بازرگانی به کمیسیون اجتماعی جهت اصلاح و بررسی بیشتر با ۱۳۲ رأی موافق، ۵۵ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند.

به موجب این گزارش؛ شورای نگهبان پیش از این اعلام کرده بود، در تبصره یک این طرح انتقال وظایف مذکور در ماده یک قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد به وزارتخانه‌های ذی‌ربط، بدون تعیین دقیق وظایف هر یک از وزارتخانه ها، مغایر اصول ۸۵ و ۱۳۳ قانون اساسی شناخته شده است.

در این راستا کمیسیون اجتماعی تبصره یک این ماده واحده را به شرح زیر اصلاح کرد:

«از تاریخ ابلاغ این قانون کلیه وظایف، اختیارات و دستگاه‌های تابعه هر یک از وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی مطابق وظایف، اختیارات و دستگاه‌های تابعه آن‌ها در قبل از قانون تشکیل دو وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت مصوب سال ۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی می‌باشد.»

نمایندگان با ۱۰۵ رأی موافق، ۸۹ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر در مجلس با اصلاحیه کمیسیون مخالفت کردند. براین اساس لاریجانی پیشنهاد داد عبارت «از تاریخ ابلاغ این قانون» حذف شود و مجددا اصلاحیه به رأی نمایندگان گذاشته شود.

نمایندگان با ۱۰۹ رأی موافق، ۸۴ رأی مخالف، ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در مجلس با این اصلاحیه نیز مخالفت کردند. مجددا لاریجانی با حذف عبارت «مصوب ۱۳۹۰» این اصلاحیه را به رأی مجلس گذاشت و وکلای ملت با ۱۰۸ رأی موافق، ۹۳ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر در مجلس، با این اصلاحیه برای سومین بار مخالفت کردند.

بعد  از آن لاریجانی حذف کل تبصره را به رأی نمایندگان گذاشت که وکلای ملت با ۱۰۴ رأی موافق، ۹۲ رأی مخالف، ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در مجلس با حذف این تبصره مخالفت کردند و در ادامه لاریجانی پیشنهاد داد که کلمه «قانون» در سطر دوم این اصلاحیه اضافه شود و این اصلاحیه را برای پنجمین بار به رأی نمایندگان گذاشت.

نمایندگان مجلس با ۱۰۶رأی موافق، ۹۱ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در مجلس برای پنجمین بار با اصلاح این طرح مخالفت کردند. تعدادی از نمایندگان از جمله نصرالله پژمانفر مقابل تریبون ریاست مجلس رفته و خواستار ارجاع این مصوبه به مجمع تشخیص شدند، اما لاریجانی همچنان تلاش داشت که ایراد شورای نگهبان را در صحن مجلس رفع کند.

طبق آئین نامه داخلی مجلس و طبق روال قبلی در صورتی که نمایندگان بر مصوبه خود اصرار کنند و ایراد شورای نگهبان رفع نشود، طرح یا لایحه به مجمع تشخیص ارسال می‌شود، لاریجانی در پایان خطاب به نمایندگانی که خواستار ارجاع این طرح به مجمع تشخیص بودند، گفت: اجازه دهید یک بار دیگر این طرح به کمیسیون اجتماعی ارجاع شود تا ایراد شورای نگهبان رفع گردد.

در پایان نمایندگان با ۱۳۳ رأی موافق، ۵۵ رأی مخالف، ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در مجلس این طرح را مجدداً جهت رفع ایراد شورای نگهبان به کمیسیون اجتماعی ارجاع دادند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار