در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

عملیاتی شدن طرح تأمین خوراک تجهیزات نفتی

دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: حدود ۹۰ درصد تجهیزات پتروشیمی ساخت داخل است.

بومی سازی ۹۰ درصد تجهیزات پتروشیمی و نفت در کشورمجتبی اسلامی دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  از طرح بومی‌سازی ۱۰ گروه کالا‌ی کاربردی صنعت نفت کشور خبر داد و گفت: چالش‌های ناشی از تحریم مانند نوسان‌های نرخ ارز باعث ضعیف شدن سرعت اجرای بومی‌سازی در این حوزه شد اما خوشبختانه این طرح ادامه یافت و هم اکنون ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ است.

او با اشاره به میزان بومی سازی تجهیزات صنعت نفت، بیان کرد: صنعت پتروشیمی نسبت به گذشته رشد بالایی داشته است. حدود ۹۰ درصد تجهیزات پتروشیمی ساخت داخل است و جز مواردی اندک به خودکفایی کامل رسیده‌ایم.

او ادامه داد:  هم اکنون حدود ۴۸ طرح شناسایی شده‌ است. در برخی از طرح ها سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شده که برخی خصوصی و برخی خارجی است.

دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، افزود: قیمت تجهیزات نفت و پتروشیمی نسبت به گذشته به دلیل نوسانات نرخ دلار افزایش یافته، چرا که مواد اولیه این تجهیزات تحت تأثیر تحریم‌ها بوده است.


بیشتر بخوانید: بومی سازی "تعمیر و نگهداری تجهیزات صنعت نفت "در بخش دریایی


اسلامی بیان کرد: سخت گیری‌هایی در خصوص واردات تجهیزات پتروشیمی وجود دارد. ممنوعیت‌هایی که در خصوص واردات انجام می‌شود باید به تقویت توان تولیدی کشور کمک کند.

عملیاتی شدن طرح تأمین خوراک تجهیزات نفتی

او با اشاره به طرح تأمین خوراک تجهیزات نفتی، گفت: تأمین خوراک تجهیزات نفتی باید عملیات‌سازی شود که به کمک آن می‌توان دانش این حوزه را تقویت کرد، علاوه بر این باعث ایجاد ارزش افزوده می‌شود.

دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران درباره راه های کاهش خام فروشی نفت،  تشریح کرد: در گذشته فرآورده‌ها را به صورت خام می‌فروختند، اما هم‌اکنون به دلیل ممنوعیت فروش نفت خام و اینکه تولید نفت نیز کم شده است، این بخش از زنجیره تولید کامل و باعث توقف کامل خام فروشی شده است.

او با بیان اینکه یکی از راهکار‌های افزایش صادرات فراورده‌های نفتی و پتروشیمی، توجه به توسعه صنعت پتروپالایش در کشور است، گفت: این کار می‌تواند علاوه بر ارزآوری قابل توجه، زمینه را برای حمایت از رونق تولید داخل و توسعه اشتغال فراهم کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخباراقتصادی ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار