افتتاح یک باب کتابخانه عمومی در روستای دهکده حمیدیه

مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان از افتتاح یک باب کتابخانه عمومی در روستای دهکده شهرستان حمیدیه خبر داد.

منصور کوهی رستمی مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: همزمان با هفته کتاب، یک بابا کتابخانه در روستای دهکده شهرستان حمیدیه افتتاح شد.

او افزود: کتابخانه‌های عمومی در تمام جوامع با هدف ارائه خدمات متنوع به منظور کمک رسانی به جامعه و توسعه و بهبود زندگی فردی ایجاد شده اند.

کوهی رستمی اظهار داشت: تردیدی نیست که خدمات کتابخانه‌ای و اطلاع رسانی برای بخش صنعت و آموزش و پرورش شهر‌ها نیازی اساسی هستند.

این مقام مسئول با اشاره به تعریف کتابخانه روستایی، ادامه داد: کتابخانه روستایی، کتابخانه‌ای عمومی در محل روستا است با اهداف فرهنگی، علمی و فنی در خدمت رشد فکر و توسعه عمل روستائیان که می‌تواند با تاثیر بر زندگی مردم روستا نقش مهمی در توسعه روستا داشته باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان بیان کرد: اگر فرد روستایی به استفاده فعال از کتابخانه در مراحل مختلف زندگی خویش عادت پیدا کند آنگاه کتابخانه توانسته است که با تغذیه معنوی او سهم خود را در پیشرفت آموزش ادا کند.

او در ادامه گفت: در این صورت رشد کتابخانه‌ها با رشد آموزش در جامعه روستایی نسبت مستقیمی خواهد داشت و از این رو بین ایجاد نظام کتابخانه‌ای مناسب با پیشرفت آموزش و پرورش و رشد و توسعه اقتصادی اجتماعی روستا رابطه‌ای نزدیک و بهم پیوسته به وجود خواهد آمد.

منسور کوهی رستمی تصریح کرد: کتابخانه‌های روستایی با مدیریت درست می‌توانند عامل رشد و بالندگی اقتصاد روستا باشند.

او بیان داشت: روستائیان به دلیل اینکه از فرصت‌های آموزشی کمتری برخوردارند نیاز دارند تا از آموزش‌های مختلف برخوردار شوند. کتابخانه روستایی پشتیبان امر سواد آموزی به ویژه برای کم سوادان و دانش آموزان است.

کوهی رستمی اظهار کرد: کتابخانه روستایی می‌تواند از طریق ارتباط با جامعه روستایی خود، نیاز‌های آنان به آموزش و تهیه منابع را در زمینه‌های مورد نیاز شناسایی کند؛ بنابراین کتابخانه روستایی با سه دسته مخاطب سرو کار دارد. وجود کتابخانه روستایی فرصتی است برای مردم روستا تا بتوانند بسیاری از مشکلات آموزشی و اجتماعی خود را رفع کنند؛ و افزود: دانش آموزان که به دلیل نیاز به برابری فرصت‌های آموزشی از منابع و کلاس‌های اموزشی کتابخانه برخوردار خواهند شد، مردان که به دلیل کار کشاورزی و دامداری نیازمند آموزش‌ها و منابع خاص هستند و زنان خانه دار روستایی که به دلیل داشتن فرصت مناسب امکان بهره گیری از خدمات و برنامه‌های کتابخانه را دارند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان اذعان داشت: کتابخانه روستایی می‌تواند برنامه‌هایی برای همه اقشار ساکن در روستا داشته باشد و نقش خود را در بهبود کیفیت زندگی مردم روستا پررنگ کند.

کوهی رستمی ادامه داد: از سوی دیگر کتابخانه‌های روستایی می‌توانند به عنوان مشاور اطلاعاتی برای بخش تولیدی روستا عمل کرده و با در اختیار قرار دادن اطلاعات مناسب به چرخه بهتر تولید در روستا کمک کنند.

او اظهار کرد: کتابخانه عمومی شهدای دهکده شهرستان حمیدیه با مساحت ۷۸۰ متر و زیربنای ۲۸۰ متر در سال ۱۳۹۳ با اعتبار ۸ میلیارد و ۵۴۸ میلیون ریال از محل اعتبارات تملک دارایی و ۲ درصد نفت در روز سه شنبه ۲۱ آبان ماه با حضور مسئولان استان به بهره برداری رسید.

منصور کوهی رستمی بیان داشت: این کتابخانه دارای بخش‌های مختلف از جمله سالن‌های مطالعه خواهران و برداران، بخش‌های مرجع، مخزن، نشریات، کافی نت، کودک و نوجوانان است.

کتاب، یکی از ابزار‌های شتاب توسعه فرهنگ

سعید رضوانی مدیر روابط عمومی و امور بین الملل استانداری خوزستان در آیین گشایش این کتابخانه گفت: یکی از ابزار‌هایی که به شتاب توسعه کمک می‌کند توجه به فرهنگ و مسائل فرهنگی به ویژه کتاب است که با تلاش‌های کتابخانه‌های عمومی در شکل گیری است.

او با بیان این که یکی از نیاز‌های اجتماعی جامعه امروز ما کتاب و کتابخوانی است، افزود: هرکجا مساله کتاب و کتابخوانی ورود کرد، جهل و تاریکی و گمراهی از بین می‌رود. هدف گذاری در این موضوع مهم، برای جامعه سالم ارزشمند است.

رضوانی تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی بستر‌های توسعه پایدار را در جامعه فراهم می‌کنند. توجه به کودکان و نوجوانان در بحث کتاب و کتابخوانی به ویژه در مدارس می‌تواند آینده‌ای روشن را برای مردم رقم بزند.

او اظهار داشت: با توجه به دور بودن و صعب العبور بودن برخی مناطق حمیدیه از ظرفیت کتابخانه‌های سیار برای توسعه فرهنگ کتابخوانی استفاده شود.

نقش کتابخانه‌ها در توسعه علم و دانش

شاهین هاشمی فرماندار شهرستان حمیدیه در این مراسم بیان کرد: کتابخانه‌ها به عنوان محل آموزش و یادگیری دانش آموزان و نسل جوان نقش مهمی در توسعه علم و دانش دارند.

او ادامه داد: اعتقاد دارم ساخت یک کتابخانه مهم‌تر از ساخت جاده، آسفالت کردن خیابان‌ها و انجام فعالیت‌های عمرانی و خدماتی است، چون محلی است که باعث می‌شود تا نوجوانان و جوانان یک روستا یا شهر به کسب علم و دانش بپردازند و و با دنیای جدیدی آشنا شوند.

فرماندار حمیدیه افزود: با توجه به کمبود شاخص‌ها و سرانه‌های فرهنگی در شهرستان، افتتاح کتابخانه عمومی شهدای روستای دهکده حمیدیه موجب افزایش شاخص‌ها و سرانه‌های فرهنگی در حمیدیه می‌شود.

هاشمی بیان داشت: از شهرداری‌ها و شورا‌های روستایی و شهری انتظار دارم که فضا‌هایی را برای احداث کتابخانه در حمیدیه آماده و فراهم کنند و از آموزش و پرورش و معلمان انتظار می‌رود که ارتباط دانش آموزان را با این کتابخانه بیشتر کنند.

آیین گشایش کتابخانه عمومی روستایی «شهدای دهکده» واقع در روستای دهکده شهرستان حمیدیه با حضور منصور کوهی رستمی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، شاهین هاشمی فرماندار شهرستان حمیدیه، حجت الاسلام شهاب الدین طباطبایی مدیرکل حوزه هنری خوزستان، سعید رضوانی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری خوزستان، وحید کیانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، مسئولان استانی و شهرستان و اصحاب رسانه برگزار شد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار