بزودی ۵۰ درصد کالا‌های اساسی کشور از بندرچابهار وارد می‌شود

دبیر شورای هماهنگی توسعه بندر چابهار گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تا قبل از پایان سالجاری ۵۰ درصد کالا‌های اساسی کشور از این بندر وارد و به نقاط مختلف کشور ارسال می‌شود.

بزودی ۵۰ درصد کالا‌های اساسی کشور از بندرچابهار وارد می‌شودبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  ایرج حسن پور دبیر شورای هماهنگی توسعه بندر چابهار گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، وجود زیرساخت‌های لازم و متصل بودن بندر چابهار به آب‌های آزاد تا قبل از پایان سالجاری ۵۰ درصد کالا‌های اساسی کشور از این بندر وارد و به نقاط مختلف کشور ارسال می‌شود.

او با اشاره به ظرفیت‌های این بندر در تخلیه و بارگیری کالا‌ها اظهار داشت: توسعه محور شرق از چندین سال قبل در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی و هرمزگان تعریف شده بود و پس از سفر رهبر معظم انقلاب به سیستان و بلوچستان و بازدید از منطقه آزاد چابهار تأکید بسیاری بر توسعه سواحل مکران شد.

به گفته او استان سیستان و بلوچستان در بحث گردشگری رتبه نخست کشور را دارد و ۸۰ درصد تن‌ماهیان ایران در بندر کنارک تولید می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی توسعه بندر چابهار اظهار داشت: در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسعه بندر چابهار به دلیل ظرفیت‌های ویژه مورد توجه قرار گرفته که در این راستا شورای توسعه این بندر زیر نظر معاون اقتصادی رئیس جمهوری تشکیل شده است.

او  ادامه داد: اولین جلسه شورا در چابهار برگزار و در آن نشست مصوب شد که ۵۰ درصد کالا‌های اساسی تا آخر سال در بندر چابهار تخلیه و بارگیری شوند.

حسن پور با اشاره به اعلام شرکت بازرگانی ایران اظهار داشت:کالا‌های وارداتی به جز روغن را با توجه به اینکه انبار ذخیره روغن در این بندر وجود ندارد از طریق بندر چابهار وارد کشور می‌کند و هم‌اینک بیش‌از ۴۰۰ هزار تن کالای شرکت بازرگانی دولتی از طریق این بندر به کشور وارد شده است.

او  با بیان اینکه رسوب کالا در بندر امام خمینی (ره) ضرورت سوق دادن تخلیه و بارگیری کالا‌های اساسی به سمت بندر چابهار را دوچندان کرد، گفت: بخش عمده‌ای از تخلیه کالا‌های شرکت پشتیبانی امور دام کشور و نیز شرکت بازرگانی دولتی ایران در بندر چابهار صورت می‌گیرد که بر این اساس چهار کشتی ذرت و جو از شرکت پشتیبانی امور دام و یک کشتی شکر و یک کشتی برنج متعلق به شرکت بازرگانی دولتی ایران تخلیه شده است.

به گفته  او  این کالا‌ها در مجموع ۴۰۰ هزار کالای اساسی را تشکیل میدهد.

این مقام مسئول در شورای توسعه اقتصادی چابهار با اشاره به وجود انبار‌های طریق القدس اظهار داشت: ظرفیت این انبار‌ها در منطقه آزاد چابهار ۳۰۰ هزار تن است و با تکمیل و بازسازی این انبارها، ظرفیت آن به ۵۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت این در حالیست که مقرر شده ظرف ۳ ماه آینده این انبار‌ها نوسازی و تحویل داده شوند.

او  همچنین اعلام کرد: مصوباتی صورت گرفته تا با اختصاص یک خط اعتباری ویژه از سوی بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه شرایطی برای سرعت بخشیدن به توسعه بندر چابهار فراهم شود به نحوی که ایجاد انبار‌ها از سوی بخش خصوصی در جوار اسکله از این خط اعتباری تأمین مالی خواهند شد.

حسن‌پور درباره مشکلات ناوگان حمل‌ونقل گفت: با توجه به مشوق‌های در نظر گرفته شده تلاش می‌کنیم تا امکانات بیشتری در این بخش فراهم و حمل بار از این منطقه با سرعت بیشتری انجام شود.

او  از تصویب پیشنهاد واردات هزار دستگاه کامیون با پلاک منطقه آزاد در شورای حمل و نقل و ترافیک خبر داد و گفت: این کامیون‌ها جهت استفاده در جاده ترانزیتی چابهار- میلک به کار گرفته خواهند شد.

این مقام مسئول ادامه داد: پیش‌بینی شده ایجاد مخازن ذخیره سازی روغن به ظرفیت بیش‌از ۴۰۰ هزار تن از سوی بخش خصوصی و نیز سیلوی گندم به ظرفیت ۱۰۰ هزار تن مورد پیگیری قرار گیرد.

به گفته حسن پور یکی از دلایل ورود کالا از منطقه چابهار رعایت اصول پدافند غیرعامل، کاهش هزینه واردات و ایجاد وحدت تجاری میان عمان، امارات، افغانستان، پاکستان و کشور‌های CIS است.

او  با اشاره به واردات بخشی از قطعات خودروی مورد نیاز کشور از طریق بندر چابهار خاطرنشان کرد: به منظور تخلیه کالا‌های معدنی هماهنگی‌هایی با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و نیز سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران صورت گرفته تا بخشی از مواد معدنی صادراتی کشور از طریق این بندر روانه بازار‌های هدف صادراتی شوند.

دبیر شورای توسعه بندر چابهار همچنین از اعلام آمادگی شرکت شهرک‌های صنعتی برای صادرات برخی از کالا‌های خود از طریق بندر چابهار خبر داد.

او  با بیان اینکه تخصیص سود بازرگانی کالا نسبت به سایر بنادر کشور پایین است گفت: پیگیر هستیم تا تخصیص سود بازرگانی در بندر چابهار همانند سایر بنادر به ۲۵ درصد برسد و هم‌اینک تخصیص سود بازرگانی در این بندر ۱۰ درصد است.

حسن پور ادامه داد: در عین حال ایجاد امکانات آزمایشگاهی در این بندر و راه اندازی خط کشتیرانی را دنبال می‌کنیم.

او اظهار داشت: در مجموع ۳۰ درصد از کالا‌های وارداتی بخش خصوصی از طریق چابهار خواهد بود و هم‌اینک حداقل دو کشتی بخش خصوصی برای تخلیه کالا‌های اساسی در راه این بندر قرار دارد.

انتهای پیام/ع

سیستان و بلوچستان در بحث گردشگری رتبه نخست کشور را دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار