فوتبال نمره قبولی گرفت؛

سهم بندی دوپینگ ورزش ایران در ۹ ماه گذشته

در آمار اعلام شده از سوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران، مشخص شد آمار دوپینگ در فوتبال به مراتب پایین‌تر از سایر رشته‌ها است.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز(شنبه) ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران طبق گزارشی که هر سال درباره عملکرد این ستاد منتشر می کند، اقدام به انتشار نمونه گیری های انجام شده در ۹ ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۹ کرد که طبق این گزارش از مجموع ۸۷۰ نمونه، تست ۳۰ ورزشکار در ۱۹ رشته مثبت بوده است.

رشته فوتبال پس از وزنه برداری در رتبه دوم بیش ترین نمونه تست مثبت دوپینگ قرار گرفته و طبق گزارش ستاد ملی مبارزه با دوپینگ تاکنون ۴ فوتبالیست در ۹ ماهه اخیر دوپینگ کرده اند.

نمونه های مثبت اعلام شده تا پایان شهریور ۹۸ است و احتمال دارد در ماه های اخیر این آمار با توجه به نمونه گیری های انجام شده تا اکنون که در آبان هستیم افزایش یافته باشد.
 
از طرفی فوتبال رشته ای است که طبق این گزارش بیشترین نمونه گیری در آن انجام شده و تعداد نمونه گیری ها در فوتبال ۲۶۱ نمونه است. این آمار اختلاف فاحشی با ۱۸ رشته دیگر دارد. به طور مثال در حالی ۸ وزنه بردار از مواد نیروزا استفاده کرده اند که تست های گرفته شده در این رشته ۸۶ مورد کمتر از فوتبال است.
 
دوپینگ
فوتبال، وزنه برداری و دو و میدانی تنها رشته هایی هستند که بالای ۵۰ نمونه گیری در آنها انجام شده است. درحالیکه از ۲۸ تست ورزشکاران تیراندازی ۳ مورد مثبت درآمده است و با این تفاسیر می توان گفت درصد ورزشکاران دوپینگی این رشته از فوتبال و وزنه برداری خیلی بیشتر است.

اگر بخواهیم درصد نمونه های مثبت شده رشته های مختلف را نسبت به تعداد نمونه ها محاسبه کنیم به این نتیجه می رسیم.

۱- دانشگاهی(پاورلیفتینگ): ۶۶/۶ درصد

۲- نابینایان و کم بینایان: ۲۵ درصد

۳- کشتی: ۱۱/۱ درصد

۴- تیر اندازی: ۱۰/۷۱ درصد

۵- دوچرخه سواری: ۸/۱ درصد

۶- ووشو: ۵/۷۱ درصد

۷- والیبال: ۵/۵ درصد

۸- هندبال: ۵ درصد

۹- وزنه برداری: ۴/۵۷ درصد

۱۰- شنا: ۳/۵۷ درصد

۱۱- فوتبال: ۱/۵۳ درصد
سهم بندی دوپینگ ورزش ایران در ۹ ماه گذشته

با این حساب وزنه برداری و فوتبال نسبت به سایر رشته ها وضعیت خیلی بهتری درباره بحث دوپینگ دارند.
 
از طرفی باید به این نکته اشاره کرد که آمار دوپینگ در برخی رشته ها در صورت نمونه گیری های بیشتر یا دست کم نمونه گیری به اندازه تعداد نمونه های گرفته شده از ورزشکاران وزنه برداری و فوتبال افزایش می یافت.

در برخی رشته ها تنها از ملی پوشان تست دوپینگ گرفته شده است. یعنی افرادی که از لحاظ آموزش درباره دوپینگ نسبت به فوتبالیستی که عضو تیمی در لیگ های دسته پایین است وضعیت بسیار بهتری دارند‌.

طبق اعلام یک منبع آگاه هیچ یک از نمونه های مثبت اعلام شده در فوتبال برای بازیکنان لیگ برتری نیست و تمام این نمونه ها مربوط به بازیکنانی می شود که مراقبت کمتری نسبت به بحث دوپینگ از آنها صورت می گیرد.

باید مسئولان ستاد ملی مبارزه با دوپینگ به صورت دقیق اعلام کنند از سال ۲۰۰۸ تاکنون چند نمونه تست بازیکنان لیگ برتری مثبت بوده است اما به نظر می رسد با توجه به پیگیری و مراقبت های کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال و ستاد ملی مبازه با دوپینگ در لیگ برتر میزان بازیکنان دوپینگی شاید به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد.

البته طبق اطلاعات ما در طول سه فصل اخیر لیگ برتر تست هیچ بازیکنی مثبت نبوده است و این موضوع نشان می دهد فوتبال یکی از پاک ترین رشته ها در عرصه دوپینگ است.

ضمن اینکه سیاست های مبارزه دوپینگ در تمام دنیا به این شکل است که اصل برنامه ریزی در کشورهای پیشرفته جهان برای توسعه تست گیری از بازیکنان سمت تیم های ملی و بازیکنان حاضر در بالاترین سطح فوتبال این کشورها می رود و به ندرت از بازیکنان عضو تیم های دسته پایین‌ نمونه گیری می شود.

تست گیری دوپینگ هزینه بالایی دارد و به همین دلیل انجام شدن این کار در سطوح پایین تر به صرفه نیست. همین که در سه فصل اخیر نمونه هیچ یک از بازیکنان لیگ برتری مثبت نشده نشانه مثبتی از پاک بودن این رقابت ها است.
 
دوپینگ
شنیده می شود آمار مثبت دوپینگ در رقابت های سطح اول و بین المللی فوتبال مانند جام جهانی که بالاترین میزان آموزش دوپینگ در آن صورت می گیرد و از تمام بازیکنان نمونه خون، ادرار و سایر نمونه ها گرفته می شود نیم درصد است. یعنی به ازای هر ۲۰۰ نفر شاید یک نفر دوپینگی باشد.

هرچند طبق گزارش ستاد ملی مبارزه با دوپینگ درصد تست های مثبت در فوتبال ایران ۱/۵۳ درصد است اما اگر لیگ‌ های سطح پایین تر را کنار گذاشته و تنها روی لیگ برتر متمرکز شویم این آمار به نزدیک صفر درصد می رسد.

میزان مراقبت ها درباره استفاده از مکمل ها، بهره مندی از تجارب متخصصان و پزشکان حاذق در رقابت های سطح اول و بین المللی فوتبال به شکلی است که مثبت شدت نتیجه تست دوپینگ ها را به نیم درصد می رساند.

همچنین برای نتیجه گیری قطعی درباره حجم دوپینگ در هر رشته ای باید میزان نمونه گیری ها به سطح مطلوبی برسد نه به این شکل که در رشته ای مانند فوتبال ۲۶۱ نمونه گرفته شود و برخی رشته ها زیر پنج نمونه. به همین دلیل تا زمانیکه در یک دوره زمانی نمونه گیری در رشته های مختلف برابر نباشد، نمی توان به صراحت گفت کدام رشته میزان ورزشکاران دوپینگی اش بالاتر است.

نمونه گیری های دوپینگ یا از سوی نادو و افسران ستاد ملی مبارزه با دوپینگ انجام می شود یا اینکه افسران خارجی از سوی وادا مامور تست گیری می شوند. افسران وادا نمونه گیری های شان را پیش، حین و پس از رقابت های بین المللی انجام می دهند.

تاکنون یک نمونه از دوپینگ فوتبالیست و فوتسالیست های کشورمان در رقابت های جام جهانی، جام ملت های آسیا، رقابت های رده سنی های مختلف در سطح جهانی و قاره ای مثبت نشده است.

در طول سال حدود ۲۰۰ نمونه از بانوان و آقایان فوتبالیست، فوتسالیست و فوتبال ساحلی ایرانی در رقابت های بین المللی گرفته می شود و تاکنون ایران جزء کشورهایی بوده که حتی یک نمونه مثبت دوپینگ هم در تست گیری ادرار و خون نداشته است. در واقع هیچگاه همان یک مورد نمونه ای که در طول سال از فوتبالیست های سطح یک جهان مثبت می شود، متعلق به ایرانی ها نبوده و سهم ایران صفر است.

این درحالی است که در رشته های مختلف بارها نمونه هایی که از سوی ماموران وادا گرفته شده مثبت بوده است و تست دوپینگ ورزشکاران کشورمان به جز فوتبالی ها برخی مواقع مثبت می شود اما در فوتبال شاهد چنین موردی نبوده ایم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.