آزادی «انس حقانی» و خط قرمزی که رنگ باخت!

«انس حقانی» و دو عضو ارشد گروه طالبان در حالی به فرمان اشرف غنی آزاد می شوند که پیش از این دولت افغانستان آزادی آنها را خط قرمز حکومت اعلام کرده بود.

آزادی «انس حقانی» و خط قرمزی که رنگ باخت!به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، علیرغم تاکید های مکرر مقامات دولت افغانستان مبنی بر اجرای عدالت درباره «انس حقانی»، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز گذشته اعلام کرد که با ازادی او و دو تن دیگر از رهبران ارشد گروه طالبان موافقت کرده است.

اشرف غنی روز گذشته در یک نشست خبری در کابل گفت که این تصمیم دشوار را در مشورت با شرکای بین المللی به ویژه آمریکا گرفته است. وی آزادی این اعضای ارشد گروه طالبان را قدم مهمی برای آغاز مذاکرات مستقیم دولت با گروه طالبان خواند.

قرار است این سه نفر با دو استاد آمریکایی و استرالیایی که در سال ۱۳۹۵ توسط طالبان در کابل ربوده شدند مباله شود.

رئیس جمهور افغانستان در حالی با آزادی رهبران ارشد شبکه حقانی و گروه طالبان موافقت کرده است که از این پیش صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده بود که آزادی انس حقانی از زندان «خط قرمز» دولت و مردم افغانستان است و دولت افغانستان صلاحیت آزادی او را ندارد.

هارون چخانسوری، سخنگوی پیشین اشرف غنی نیز تاکید کرده بود که مردم افغانستان در رابطه به اجرای عدالت درباره انس حقانی مطمئن باشند.

پیش از این، رحمت الله نبیل، نامزد ریاست جمهوری و رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان گفته بود که حکم اعدام انس حقانی صادر شده اما دولت حاضر به اعدام او نیست.

همچنان «فضل‌هادی مسلمیار»، رئیس سنای افغانستان نیز در عقرب/ آبان سال ۱۳۹۶ خواستار اجرای حکم اعدام این تروریست شده بود.

تصمیم آزادی سه عضو ارشد گروه طالبان و شبکه حقانی از زندان در حالی گرفته شده که از این پیش شهروندان و نهادهای جامعه مدنی افغانستان راهپیمایی های گسترده ای برای اجرای حکم اعدام او انجام داده بودند.

«انس حقانی» کیست؟

پس از سقوط طالبان، جلال‌الدین حقانی، موسس شبکه تروریستی حقانی نقش مبارزاتی خود را به فرزندش سراج‌الدین حقانی واگذار کرد. در یک دهه اخیر، اخبار ضدونقیضی از حیات و ممات جلال‌الدین حقانی در رسانه‌ها دست‌به‌دست می‌شود.

«انس حقانی» از دیگر فرزندان جلال‌الدین حقانی و برادر سراج‌الدین حقانی است و یکی از اعضای برجسته این گروه می باشد که در سال 2014 بازداشت شد و قرار است مبادله و آزاد شود.

انس حقانی بارها به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس سفر کرده و برای شبکه خود و طالبان پول گرفته است. امنیت ملی افغانستان پس از بازداشت انس حقانی اعلام کرد که او در تصمیم‌گیری‌های رهبری شبکه حقانی نقش داشته و بازداشت افراد کلیدی شبکه‌های تروریستی، فعالیت شبکه حقانی و دیگر مخالفان مسلح دولت را تضعیف خواهد کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار