پشت پرده اصرار به برگزاری نمایشگاه در داخل تهران

با وجود اینکه شهرداری تهران اقدامات سختگیرانه‌ای برای ورود خودرو‌ها به خیابان‌ها می‌کند، اما از برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب که خود عامل ترافیک هستند، جلوگیری نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،از سال ۹۵ برای جلوگیری از برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب در نمایشگاه بین المللی تهران، نمایشگاه شهر آفتاب مورد بهره برداری قرار گرفت.

علت این اقدام هم کاهش مراجعه به نمایشگاه بین المللی تهران، برای جلوگیری از ترافیک ناشی از آن در بزرگراه شهید چمران بود.

ترافیک نمایشگاه

اما بعد از این اقدام، شرکت نمایشگاه بین المللی تهران که متعلق به سازمان توسعه و تجارت وزارت صنعت است، بار‌ها اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب و برگزاری هم زمان نمایشگاه‌های کم مخاطب کرد.

سال گذشته که وزارت صنعت در اقدامی غیر قانونی تصمیم به برگزاری نمایشگاه الکامپ در نمایشگاه بین المللی تهران گرفته بود، رسانه‌ها نسبت به مشکلات ترافیکی ناشی از افزایش مراجعات به این نمایشگاه هشدار دادند و در نهایت رحمانی فضلی وزیر کشور، به وزیر صنعت دستور داد که بر حسب قانون ممنوعیت برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب در تهران، از برگزاری این نمایشگاه در تهران جلوگیری کند. اما وزیر صنعت با بی اعتنایی به دستور وزیر کشور هیچ اقدامی در راستای جلوگیری از این نمایشگاه نکرد و در نهایت الکامپ ۹۷ و ۹۸ در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

ترافیک نمایشگاه

از سویی دیگر مدیریت شهری هم نشان داد که اهتمام جدی برای جلوگیری از برگزاری این نمایشگاه‌ها در داخل تهران ندارد.

بار‌ها پرسش از شهردار پایتخت و رئیس شورای شهر تهران در مورد علت برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند الکامپ در محل نمایشگاه‌های دائمی شهر تهران بدون پاسخ صریح ماند و آن‌ها از پاسخ طفره رفتند.

حناچی در برابر پرسش خبرنگاران تنها به این جمله اکتفا کرد که «ما معتقدیم طبق قانون نباید نمایشگاه‌های پر مخاطب در تهران برگزار شود» از پاسخ صریح طفره رفت و در عمل هم نشان داد که مقاومتی در مقابل برگزاری نمایشگاه غیرقانونی الکامپ نداشته است.

محسن هاشمی هم اینگونه پاسخ داد که «چون در شرایط تحریم هستیم، لذا شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه حاضر نمی‌شوند و این نمایشگاه پر مخاطب نیست».

ترافیک نمایشگاه

البته آن زمان با توجه به رفتار‌ها و سخنان هاشمی این شائبه نیز مطرح شد که منفعت او در برگزاری نمایشگاه‌ها در داخل تهران است.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در حاشیه یکصد و چهل و هشتمین جلسه شورای در جمع خبرنگاران نظریه انشعاب خط ۷ مترو از سعادت آباد به سمت نمایشگاه بین المللی تهران را مطرح کرد! آن هم برای اینکه مراجعه به نمایشگاه‌هایی که در این مکان برگزار می‌شود از طریق مترو انجام شود و دیگر سبب ترافیک نشود، حال آنکه نمایشگاه شهر آفتاب هم دارای مترو است.

متاسفانه وزارت صنعت با این توجیه که منعی برای برگزاری نمایشگاه‌های کم مخاطب در نمایشگاه بین المللی تهران وجود ندارد، از تاریخ ۱۸ تا ۲۱ آبان اقدام به برگزاری همزمان سه نمایشگاه قطعات خودرو، فوتونیک و پدافند غیر عامل در نمایشگاه بین المللی تهران کرد که عملا میزان مراجعات به آن را در حد یک نمایشگاه پر مخاطب بالا برده است.

در نتیجه ترافیک سنگینی در بزرگراه چمران و مسیر‌های منتهی به آن شکل گرفت که حتی رئیس پلیس تهران هم که با خودروی پلیس تردد می‌کند، ساعت‌ها گرفتار این ترافیک شد.

در نهایت سه شنبه، شب رحمانی فضلی وزیر کشور پا به میدان گذاشت و طی دستوری به شهردار تهران برگزاری همه نمایشگاه‌ها در این محل را ممنوع کرد.

پیش از این هم برخی مدیران شهری و اعضای شورای شهر با تکیه بر مصوبه شورای شهر مبنی بر ممنوعیت نمایشکاه‌های پر مخاطب در تهران از شهردار تهران خواستار جلوگیری از برگزاری نمایشگاه در این محل شده بودند، اما وزارت صنعت با این استدلال که این وزارتخانه تابع مصوبات مجلس است، از تمکین به قوانین شهری سر باز زده است.

اگرچه وزیر کشور اقدام مناسبی کرده، اما تیر خود را به سمت سیبل هدف پرتاب نکرده است، زیرا که مشگل اصلی برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در نمایشگاه بین المللی تهران، وزارت صنعت است، چون به خاطر منافعی که از کنار حضور شرکت‌های مختلف در این نمایشکاه کسب می‌کند، همواره اقدام به برگزاری نمایشگاه در این محل می‌کند، خود را از پایبندی به مقررات شهری استثنا می‌کند.

انتهای پیام/

گزارش از علی کاظمی

برچسب ها: آلودگی هوا ، ترافیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار