حشره‌ای موذی که بلای وحشتناکی بر سر پوستتان می‌آورد + تصاویر

حشره‌ای موذی عوارض پوستی وحشتناکی را ایجاد می کند که بیشتر در نواحی صورت و گردن دیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درماتیت پدروس یک عارضه پوستی که توسط سوسکی متعلق به جنس پدروس (Paederus) ایجاد می‌شود. این حشره معمولاً ۷ تا ۱۰ میلی متر طول و ۰.۵ تا ۱ میلی متر عرض دارند. آن‌ها دارای سر سیاه، شکم تحتانی و الیترا (ساختار پوشاننده بال ها)، شکم فوقانی و قفسه سینه قرمز رنگ و شبیه شنل هستند که به دلیل همین شباهت مردم برخی از مناطق شمالی مانند گیلان به آن نام دراکولا را می‌دهند.

حشره ای موذی که بلای وحشتناکی بر سر پوستتان می آورد + تصاویر

سوسک‌های پدروس در زیستگاه‌های مرطوب زندگی می‌کنند و غالباً برای کشاورزی مفید هستند، زیرا باعث دفع آفات زراعی می‌شوند. از آنجایی که این حشرات به چراغ‌های رشته‌ای و فلورسنت جذب می‌شوند، در نتیجه، ناخواسته در تماس با انسان قرار می‌گیرند و در صورت باز بودن پنجره‌ها یا درها، می‌توانند مشکل ساز باشند.

دراکولا در تمام نقاط کره زمین به جز قطب زندگی می‌کند نیش نمی‌زند، بلکه مایعی را که حاوی ماده شیمیایی تاول زای قوی به نام پدرین است از خود آزاد می‌کند. ماده شیمیایی مترشحه از این حشره اگر بلافاصله شسته نشود، باعث ایجاد واکنشی در پوست حدود ۲۴ ساعت پس از تماس می‌شود و به ایجاد درماتیت پوستی و تاول‌های قرمز منجر می‌شود که بسته به غلظت ماده، مدت زمان قرار گرفتن بر پوست و ویژگی‌های فردی، پاسخ‌های متفاوتی از آن در پوست مشاهده می‌شود که زیبایی آن را تحت الشعاع قرار می دهد.

این عوارض پوستی بیشتر در نواحی صورت و گردن دیده می‌شود و در موارد خفیف، قرمزی جزئی ناشی از آن تا دو روز ادامه دارد. در موارد شدیدتر بهبود کامل ناحیه آسیب دیده ناشی از تماس با حشره ۲ هفته طول می‌کشد و در طی آن هایپر پیگمانتاسیون و پُرنگ شدن پوستی و التهاب رخ می‌دهد.


بیشتر بخوانید: عشق و مهربانی چگونه عمرتان را طولانی می‌کند؟


سایر قسمت‌های بدن مانند چشم‌ها هم ممکن است به طور ثانویه به علت مالیدن چشم با دست آلوده، به عوارض ناشی از آن مبتلا شوند. در صورت تماس طولانی با این حشره و ترشحات ناشی از له شدن بدن آن، درد عصبی، التهاب مفصلی، استفراغ و قرمزی پوست ممکن است تا چندین ماه ادامه یابد.

برای درمان عوارض پوستی ناشی از پدروس در ابتدا باید ماده تحریک کننده را با شستن محل با آب و صابون از بین برود. پس از آن باید محل تاول را با یک استروئید موضعی قوی درمان کرد.

مطالعات نشان می‌دهد علاوه بر استروئید موضعی، استفاده از سیپروفلوکساسین خوراکی در تسریع زمان بهبودی در بیماران موثر است که نشان می‌دهد همزمان عامل یک عفونت باکتریایی هم از این حشره به فرد منتقل می‌شود که به احتمال زیاد از نوع باکتری سودوموناس است.

حشره‌ای موذی که بلای وحشتناکی بر سر پوستتان می‌آورد + تصاویر

جلوگیری از تماس انسان با این حشره روش اصلی پیشگیری از عارضه پوستی درماتیت پدروس است. در هنگام تماس با این حشره از دستکاری و له کردن آن باید خودداری شود. اگر حشره بر روی پوست قرار گرفت، باید آن را به آرامی بر روی جسم دیگری مانند یک کاغذ منتقل کرد و ناحیه تماس باید بلافاصله با آب و صابون شسته شود و هرگونه لباس در تماس با آن هم باید نیاز به شستشو دارد. بستن در‌ها و پنجره‌ها به کاهش ورود این حشرات به ساختمان‌ها کمک می‌کند.

از آنجا که این حشرات به نور جذب می‌شوند، در مناطق شایع که بیشتر شامل نقاط مرطوب است، خاموش کردن چراغ‌ها در زمان غروب آفتاب می‌تواند در جلوگیری از ورود و افزلیش تجمع این حشرات موثر باشد.

انتهای پیام/

بلای وحشتناکی که یک حشره بر سر پوست می آورد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۲:۲۴ ۲۴ آبان ۱۳۹۸
این حشره در حیاط ما در شهرستان آستارا به وفور مشاهده میشه و چندین بار باعث آسیب به پوست ما شده و خطرناکه
Iran (Islamic Republic of)
Iran
۱۷:۵۵ ۲۳ آبان ۱۳۹۸
من رو نیش زده و بعد ۷ سال جاش مونده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۲۳ آبان ۱۳۹۸
آدمخوار که نیست ؟
Netherlands
ناشناس
۱۴:۱۸ ۲۳ آبان ۱۳۹۸
چندش حال بهم زن ای نسلت منقرض بشه ایشالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۳ آبان ۱۳۹۸
دراکولا پرواز نمی کند در چمن ها است و قسمت های منحنی بدن را خط می اندازد درمان خاصی ندارد نظافت وصبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۲۳ آبان ۱۳۹۸
ما بهش میگیم دم قیچی!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۲۳ آبان ۱۳۹۸
این حشره پرواز هم میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۹ ۲۴ آبان ۱۳۹۸
اره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۲۴ آبان ۱۳۹۸
نه
آخرین اخبار