بی احتیاطی یا نداشتن زیر ساخت؛ کدام یک حادثه‌های مرگبار را رقم می‌زنند؟

هر از گاهی خبری تاسف‌بار از سانحه رانندگی و جان‌باختن هم‌استانی‌هایمان به گوش می‌رسد که دل‌های مان را به درد می‌آورد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، وقتی با خبر تصادفی رو به رو می شویم رنج و غمی  قلبمان را فرا می گیرد که با وجود اینکه می توان از چنین حوادثی جلوگیری کرد اما با هم شاهد از دست دادن هم وطنانمان هستیم.

اینجا صحبت از لحظه هاست لحظه های مهمی که مرگ و زندگی را رقم می زنند، تنها ثانیه ای غفلت می تواند کام عزیزانمان را تلخ کند و غم از دست دادنشان زمین گیرمان کند.

گذرگاه مرگ/ بی احتیاطی یا نداشتن زیر ساخت کدام حادثه های مرگبار را رقم می زنند؟

بی  احتیاطی  یک  طرف  این   ماجراست  و طرف دیگر  آن  آماده نبودن راهها  برای  تردد  خودروهاست،  که  می تواند باعث  بروز حوادث بیشتری  باشد.

جمعیت زیادی در وسط جاده ایستاده بودند. همه هراسان و نگران به سمت ماشین ها می دویدند از آن ها می خواستند توقف کنند از حادثه دور بودیم اما هرچه ماشین به سمت جلو حرکت می کرد دلهره مان بیشتر می شد. صدای شیون و ناله به گوش می رسید، بی تابی های مادر برای فرزندش  آن چنان سوزناک و غم انگیز بود که کمتر کسی تاب نگاه کردن آن را داشت.

جاده از شیشه های خورد شده ماشین پر شده بود، صدای آژیر آمبولانس هم  شنیده می شد که برای کمک به حادثه دیدگان در حرکت بود. بازهم تصادف بازهم حادثه دلخراش دیگری که چندین خانواده را داغدار کرد. این تنها حادثه امروز نخواهد بود و هر روز شاهد وقوع تصادفات در گوشه و کناری هستیم. 
در محور‌های بحرانی هم چنان آمار کشته‌ها بالاست و نیاز به ورود مسئولان استانی برای پیگیری و اصلاح زیر ساخت‌ها دارد.

با فرمانده پلیس راه صحبت کردیم تا برایمان بیشتر توضیح دهد که عوامل انسانی در بروز تصادفات تا چه میزان اثر گذار هستند؟

سرهنگ حیدری فرمانده پلیس راه استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت: ۵۷ درصد افراد متوفی به علت تصادفات شاخ به شاخ و ۴۱ درصد به علت واژگونی خودرو جان خود را از دست می‌دهند.

حیدری بیشترین علت وقوع تصادفات را سرعت بالا و انحراف به چپ خودرو عنوان کرد و گفت: خودرو‌های سواری ۷۵ درصد آمار تصادفات را تشکیل می‌دهند و بیشترین تصادفات در معابر دو طرفه است. ۴۰ درصد تصادفات هم در جاده‌های فرعی و روستایی رخ می‌دهد.

او گفت: مسیر اسلام آباد غرب به حمیل، یکی از محور‌های حادثه خیز بود که اکنون اصلاح شده و حدود ۹۸ درصد دارای پیشرفت است.

گذرگاه مرگ/ بی احتیاطی یا نداشتن زیر ساخت کدام حادثه های مرگبار را رقم می زنند؟

حیدری با اشاره به اینکه در مهرماه بیشترین تعداد فوتی های تصادف را داشتیم، گفت: با توجه به حجم بالای تردد زوار در محورهای استان کرمانشاه و ترافیک زیاد، وقوع تصادف نیز بیشتر خواهد شد و در این ماه متاسفانه تعدادی از هموطنان مان بر اثر سانحه رانندگی جان خود را از دست دادند.

محور کرمانشاه به کامیاران از پر حادثه‌ترین جاده‌های استان کرمانشاه است

 حیدری ادامه داد: ۸۵ درصد تصادفات  بر اثر خطاهای انسانی که نشان می دهد بسیاری از تصادفات بر اثر  بی احتیاطی راننده رخ می دهد.

به گفته او در استان کرمانشاه سه محور بحرانی وجود دارد، محور کرمانشاه به کامیاران، کرمانشاه به روانسر و اسلام آباد به گواور بیشترین وقوع تصادفات را شامل می‌شود.

فرمانده پلیس راه کرمانشاه گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری ۲۰ نفر در محور کرمانشاه به کامیاران جان خود را از دست دادند و ۱۶ نفر در محور کرمانشاه به روانسر جان باختند.

او گفت: محور کرمانشاه به کامیاران از پر حادثه‌ترین جاده‌های استان کرمانشاه است که به عنوان کریدور شمال غرب به جنوب کشور محسوب می‌شود و به عنوان مسیر ترانزیتی محسوب می‌شود که این جاده با توجه به بار ترافیکی زیاد جوابگوی تردد خودرو‌ها نیست و هر از چند گاهی شاهد وقوع تصادفات دلخراشی در این محور هستیم.

گذرگاه مرگ/ بی احتیاطی یا نداشتن زیر ساخت کدام حادثه های مرگبار را رقم می زنند؟

 حیدری بیان کرد : ۵۲ کیلومتر از این محور در استان کرمانشاه قرار دارد و ۳۵ کیلومتر آن  تعریض شده، اما به دلیل کمبود اعتبار بقیه این پروژه احداث نشده است.

درست است که نقش راننده به عنوان تعیین کننده می تواند عامل مهمی باشد اما نباید از تاثیر زیر ساخت های مناسب در کاهش تصادفات نیز غافل شد.

تعریض یکی از محورهای بحرانی استان کرمانشاه با کندی انجام می شود

کریدور شمال غرب به جنوب کشور که از مرز بازرگان شروع می‌شود، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان و خوزستان را در بر می‌گیرد و مسیری به طول هزار و ۵۰۰ کیلومتر را شامل می‌شود که ۱۶۵ کیلومتر ان در استان کرمانشاه قرار دارد و ۴۲ کیلومتر آن به عنوان نقطه حادثه خیز شناخته می‌شود.

سلیمانی مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیر بنا‌های حمل و نقل کشور در استان کرمانشاه، به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت: این مسیر در دو قطعه از قزانچی به سمت کامیاران در حال اجراست که قطعه اول به طول ۱۷ کیلومتر دو بانده احداث شده و در سال ۹۵ به بهره برداری رسید.

سلیمانی گفت: قطعه دوم این پروژه ۲۵ کیلومتر است که ۱۰ کیلومتر آن نیز هم اکنون زیر بار ترافیک رفته و ۱۵ کیلومتر آن باقی مانده است، تاکنون ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت این پروژه هزینه شده است و برای تکمیل آن ۶۰ میلیارد تومان نیاز است.

او مهم‌ترین عامل کندی اجرای تعریض این پروژه را تملک اراضی دانست و افزود: با توجه به اینکه زمین‌های اطراف این جاده به لحاظ کشاورزی ارزشمند هستند شاهد مقاومت مردم در واگذاری این زمین‌ها به دولت هستیم.

گذرگاه مرگ/ بی احتیاطی یا نداشتن زیر ساخت، کدام یک حادثه های مرگبار را رقم می زنند؟

سلیمانی ادامه داد: هزینه این اراضی توسط اسناد خزانه دولت پرداخت می‌شود و مالکان بیشتر تمایل به فروش نقدی دارند و کمتر رغبت نشان می‌دهند. تا کنون ۳ میلیارد تومان بابت تملک اراضی پرداخت شده است و ۶ میلیارد تومان دیگر برای خرید اراضی باقی مانده است.

به گفته این مقام مسئول هم اکنون قطعه دوم پروژه تعریض مسیر قزانچی به کامیاران از پیشرفت ۷۳ درصدی برخوردار است و با تامین اعتبار، سال ۹۹ این محور نیز به بهره برداری خواهد رسید. این پروژه ملی است و اعتبارات آن با توجه به طول قطعه تخصیص می‌یابد و اعتبارات برای ساخت پروژه در کرمانشاه کافی نبود که باعث کندی پروژه نیز شد.

هرآنچه در توان داشتیم برای بهبود وضعیت جاده‌های استان انجام دادیم

اما مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه معتقد است وضعیت جاده های کرمانشاه آن چنان هم نگران کننده نیست.

فریبرز کرمی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه گفت: وضعیت جاده‌های کرمانشاه آنطور که عنوان می‌شود نیست، بر اساس نظر کارشناسان پلیس راه نزدیک به ۸۲ درصد تصادفات عامل انسانی دارد و نمی‌توان همه چیز را به وضعیت راه‌ها نسبت داد.

او گفت : هرآنچه در توان داشتیم برای بهبود وضعیت جاده‌های استان انجام دادیم و بسیار بیشتر از اعتباراتی که داشتیم در راه‌های کرمانشاه هزینه شده است.

او با بیان اینکه واقعا روی جاده‌ها کار شده و همه اقدامات مانند خط‌کشی، نصب تابلو‌ها و علائم رانندگی، آشکار سازی نقاط حادثه‌ خیز و... صورت گرفته، گفت: نمی‌توان زحمات نیرو‌های راهداری استان جهت بهبود وضعیت جاده‌ها را نادیده گرفت.

گذرگاه مرگ/ بی احتیاطی یا نداشتن زیر ساخت کدام حادثه های مرگبار را رقم می زنند؟

کرمی با اشاره به اقداماتی که برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز جاده‌های کرمانشاه شده نیز از شناسایی ۱۰۲ نقطه یاد کرد و افزود: از این تعداد یازده نقطه تاکنون اصلاح شده و کار اصلاح ۳۶ نقطه دیگر نیز در دست اقدام است و برای سایر نقاط نیز در صورت تامین اعتبار کار آغاز خواهد شد.

او افزود: نباید فراموش کرد که وظیفه راهداری فقط تعمیر و نگهداری راه‌ها است و تعریض یا ساخت راه جدید بر عهده ما نیست.

به گفته کرمی مهمترین عاملی که باعث وقوع سوانح رانندگی می‌شود را عوامل انسانی است و بر اساس آماری که کارشناسان پلیس اعلام کرده‌اند ۸۲ درصد حوادث رانندگی عامل انسانی دارد بی‌احتیاطی رانندگان و اینکه برخی مواقع قوانین را رعایت نمی‌کنند را نمی‌توان به پای جاده‌های استان گذاشت.

کرمی افزود: وقتی که در جاده‌ای سرعت مجاز ۸۰ کیلومتر است و فردی با ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت از این جاده عبور می‌کند و حادثه می‌آفریند را نمی‌توان بر گردن راه انداخت.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه، تنها راه برون‌رفت از این مشکلات را فرهنگ سازی برای رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی دانست و افزود: همه دلسوزان جامعه باید در این زمینه پای کار بیایند.

واقعیت این است که تصادف از آن دسته از حوادثی است که می توان با آگاهی مانع وقوع آن شد و  جلوی خیلی از مرگ ها را گرفت اما نیاز به پیگیری مسئولان و همیاری مردم است با توجه به افزایش تعداد خودروها و تردد آن ها در محورهای مواصلاتی، جاده ها پاسخگوی این نیازها نخواهند بود و باید برای امنیت جان سرنشینان خودرو  زیر ساخت های جاده ای مناسبی تامین شود که نیازمند تلاش مجدانه مسئولان است.

سال هاست جمله دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است را شنیده ایم گاهی آن چنان از کنارش بی تفاوت می گذریم که فراموش کرده ایم  حادثه ها  در کمین ما هستند و در اندک لحظه ای رخ می دهند.

  بی احتیاطی و سرعت غیر مجاز عامل اصلی بروز تصادفات است  که هم چنان قربانی می گیرد.

انتهای پیام/

گزارش از زهره زندیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
باید تردد های جاده ای کمتر گردد حتی المقدور مسافرت هاباید با قطار و هواپیما شود(این ناوگان باید تقویت و ارزان گردند)-در جاده ها استراحت گاه های مناسب،تمیز و ارزان با امکانات و پارکینگ های مناسب ایجاد گردد.
آخرین اخبار