۱۱ فناوری آینده‌نگر در خودروها + تصاویر

با فناوری‌های تعاملی در خودرو‌های امروزی که در مواقع خطر به راننده هشدار می‌دهد و رانندگی را ایمن‌تر و لذتبخش‌تر می‌کند آشنا شوید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، گاهی‌اوقات رانندگی در مسیر‌های طولانی خسته‌کننده می‌شود، به‌ویژه اگر در مسیر تنها باشید. ممکن است این‌گونه مواقع با خود بگویید کاش کسی همراه‌تان بود و شما را از این تنهایی و یکنواختی نجات می‌داد.

۱۱ فناوری آینده‌نگر در خودروها + تصاویر

حتی خواب‌آلودگی یا حال روحی‌تان ممکن است ایمنی‌تان را به خطر اندازد. از طرفی راننده‌ها و همراهان آن‌ها در برابر اتفاق‌های غیرمنتظره در امان نیستند و ممکن است جان‌شان بر اثر حادثه یا حتی اشتباهی در رانندگی به خطر بیفتد. خوشبختانه امروزه شاهد پیشرفت‌های متعددی در فناوری‌های خودرویی هستیم.

فناوری‌هایی که رانندگی را آسان و ایمن کرده است. اکنون وجود سامانه‌های هوشمند و حسگر‌های گوناگون در خودرو‌ها می‌تواند موجب رانندگی لذتبخشی در جاده‌ها شود. البته بیشتر این فناوری‌ها در ابتدای کار خود در خودرو‌های لوکس و گرانقیمت تعبیه شده بودند. اما با پیشرفت فناوری، بیش از پیش شاهد خودرو‌هایی هستیم که به انواعی از فناوری‌های جالب و کارآمد مجهز شده‌اند. بیشتر این فناوری‌ها با راننده‌ها در تعاملند و در مواقع خطر به آن‌ها هشدار می‌دهند. در ادامه به برخی از این فناوری‌ها اشاره می‌کنیم.

۱۱ فنـــاوری آیـنــــده‌نگر در خودروهـــاگفتگو با خودرو
هوش مصنوعی و دستیار‌های دیجیتالی مانند (Siri) و الکسا (Alexa) و مانند آن‌ها - که در خانه‌ها و تلفن‌های همراه‌مان به‌کارگرفته شده است- این روز‌ها در حال متحول کردن جنبه‌های گوناگون زندگی است. این دو فناوری که به ترتیب از ساخته‌های اپل و آمازون محسوب می‌شود، می‌تواند به درخواست کاربران پاسخ داده و در سراسر وب، موضوعات درخواستی را جست‌وجو کنند و در اختیار آن‌ها قرار دهد.

همین امکان در آینده‌ای نزدیک برای خودرو‌ها امکان‌پذیر خواهد شد. به‌تازگی شرکت خودروسازی مرسدس، قصد دارد نرم‌افزار سیری را در خودروی جدید A-class خود قرار دهد. این فناوری می‌تواند به‌جای این‌که فقط یک سری دستورات را انجام دهد، صدای راننده و نحوه گفت‌وگوی او را درست مانند یک انسان و یک همراه راننده تشخیص دهد. این نرم‌افزار کاری می‌کند که راننده هرگز احساس تنهایی و خواب آلودگی نکند.

۱۱ فنـــاوری آیـنــــده‌نگر در خودروهـــانوار هوشمند مچی
این نوار هوشمند هم که به مچ بسته می‌شود، کاری می‌کند که راننده به راحتی با خودروی خود گفتگو کند. این فناوری به راننده این امکان را می‌دهد که قبل از رسیدن به خودرو، صندلی‌ها را گرم و با استفاده از سیستم رهیاب، مقصدشان را تعیین کند، در‌های خودرو را باز یا برعکس قفل کند و همه این کار‌ها را از راه دور انجام دهد.

 

۱۱ فنـــاوری آیـنــــده‌نگر در خودروهـــادوربین‌های مراقب
تاکنون با استفاده از یک سری فناوری‌های ویبره و همچنین شنیداری، سیستم هشدار راننده ابداع شده بود. این فناوری‌ها راننده را بیدار نگه می‌دارد و اگر بین خطوط رانندگی نکند، به او هشدار می‌دهد. اکنون خودروسازان نوید تعبیه فناوری‌های جدیدی را در دوربین‌های خودکار تا دو سال آینده می‌دهند. این دوربین‌ها می‌توانند تمام رفتار‌های راننده را بررسی کنند. مثلا اگر راننده مدتی نگاهش به جاده نباشد یا به نظر مست یا خواب‌آلود بیاید، خودرو دست به‌کار شده و کنترل خود را به‌دست می‌گیرد. در این حالت، سرعت خودرو کم می‌شود و به مرکز تماس هشدار می‌دهد تا راننده را کنترل کنند و اگر جوابی از راننده دریافت نشود، خودرو را در مکان امنی پارک می‌کند. این فناوری باعث می‌شود راننده از ایمنی بالایی برخوردار شود، اما مشکل نقض حریم شخصی را دارد.

۱۱ فنـــاوری آیـنــــده‌نگر در خودروهـــامقابله با عصبانیت در جاده
نوعی دستیار هوشمند ساخته شده که می‌تواند با کنترل ضربان قلب، حرکت چشم‌ها، تغییر حالت چهره و لحن صدای راننده، وضعیت روحی و جسمی او را بررسی کند. سپس می‌تواند با توجه به عادت‌های راننده با خودرو تعامل داشته باشد و به او پیشنهاد انجام کاری را دهد. مثلا وقتی راننده عصبانی است و حال روحی - روانی خوبی ندارد، می‌تواند از خودرو بخواهد موسیقی مورد علاقه راننده را برای او پخش کند تا حالش بهتر شود. راننده حتی می‌تواند از خودرو بخواهد او را به نزدیک‌ترین کافه یا پارک ببرد؛ جایی که راننده بتواند کمی استراحت کند و حال روحی‌اش خوب شود.

همچنین سازندگان ابزار‌های هوشمند خودرو، فناوری تشخیص حال روحی راننده‌ها را یک قدم پیش برده و فعالیت آن‌ها را بهبود بخشیده‌اند. وسایل نقلیه خودران می‌توانند با مشاهده اضطراب راننده، شیشه جلوی ماشین را تغییر داده و تصاویر و مناظر زیبا و آرامش‌بخش نشان دهد. حتی برای او رایحه‌های مطلوب در فضای خودرو منتشر کند. در این خودرو‌ها از نوعی دستیار هوش مصنوعی استفاده می‌شود که با استفاده از سیستم زیست‌سنجی مانند تعیین فشار خون و حالت سر راننده، به وضعیت روحی او پی می‌برد.

۱۱ فنـــاوری آیـنــــده‌نگر در خودروهـــاسامانه کروز کنترل تطبیقی
رانندگی در بزرگراه‌ها با استفاده از سیستم کروز کنترل تطبیقی بسیار راحت‌تر می‌شود. این سیستم به‌طور خودکار، فاصله ایمنی خودرو را با وسیله نقلیه روبه‌رویی حفظ می‌کند. این فناوری دو دهه است که تولید شده و ابتدا در خودرو‌های گرانقیمت و لوکس به‌کار می‌رفت. اما اکنون در خودرو‌های ارزان‌تر هم وجود دارد و می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

۱۱ فنـــاوری آیـنــــده‌نگر در خودروهـــانرم‌افزار‌های اپل کارپلی و اندروید اتو
کارپلی ساخت شرکت اپل (CarPlay) و اندروید اتو (Android Auto) شرکت گوگل، دو سامانه‌ای هستند که به شما اجازه کنترل آسان برخی نرم‌افزار‌های گوشی هوشمند را با استفاده از نمایشگر سامانه سرگرمی/ اطلاع‌رسانی (infotainment) می‌دهند. با استفاده از این دو فناوری می‌توانید عملکرد‌هایی مانند پخش صوت و رهیابی را هم به وسیله نقلیه‌تان اضافه کنید. همچنین این سامانه‌ها جلوی حواس‌پرتی رانندگان را هم می‌گیرند. خودروسازان این دو سیستم را در خودرو‌های مدل سال ۲۰۱۶ به بعد قرار دادند.

۱۱ فنـــاوری آیـنــــده‌نگر در خودروهـــاآینه مات‌شونده خودکار
گاهی‌اوقات شب‌ها ممکن است چراغ‌های جلوی خودروی پشت سر شما، بسیار پرنور باشد و نور آن چشم‌هایتان را اذیت کند. آینه‌های مات‌شونده خودکار (Auto-Dimming) با کمی تیره‌کردن سطح آینه دید عقب، این مشکل را برطرف کرده و از انعکاس شدید نور چراغ‌های خودروی پشت سرتان کم می‌کند. این ویژگی پیش از این در خودرو‌های لوکس وجود داشت، اما در حال حاضر به یکی از امکانات خودرو‌های استاندارد تبدیل شده است.

۱۱ فنـــاوری آیـنــــده‌نگر در خودروهـــاپارک خودکار
یک سامانه پارک خودکار که بیشتر فرآیند پارک را با رایانه کنترل می‌کند، از اضطراب راننده می‌کاهد. البته تمام سامانه‌های پارک خودکار تعبیه شده در تمام خودرو‌ها یکسان عمل نمی‌کنند و همیشه پارک موازی یا عمودی ارائه نمی‌دهند. در برخی خودروها، پدال‌های گاز و ترمز خودکار بوده، اما خودرو‌های دیگر این عملکرد‌ها را تحت کنترل راننده گذاشته‌اند. این سامانه‌ها نسبتا جدید است، اما شما می‌توانید آن‌ها را در برخی خودرو‌های لوکس قدیمی‌تر هم ببینید.

۱۱ فنـــاوری آیـنــــده‌نگر در خودروهـــانمایشگر نقطه کور
نمایشگر نقطه کور با استفاده از حسگر‌ها می‌تواند هر وسیله نقلیه‌ای را که در پیرامون خودرویتان قرار می‌گیرد شناسایی کند. یک چراغ روی آینه بیرونی یا داخلی خودرو قرار می‌گیرد و هر زمان وسیله نقلیه‌ای در نقطه کور خودرو قرار گرفت، روشن می‌شود و به شما هشدار می‌دهد. همچنین وقتی سیگنال‌دهی این حسگر‌ها را فعال کنید، خودرو با نزدیک شدن وسیله نقلیه دیگر و قرار گرفتن در نقطه کور، سیستم هشدار صوتی خود را به‌کار می‌اندازد. نمایشگر نقطه کور ابتدا در خودرو‌های لوکس و تجملی تعبیه شد. اما از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد در بیشتر خودرو‌ها به‌کار گرفته شد.

۱۱ فنـــاوری آیـنــــده‌نگر در خودروهـــاچراغ‌های جلوی اچ‌آی‌دی یا ال‌ای‌دی
خودروسازان بیش از پیش در حال تعویض چراغ‌های رایج هالوژنی جلوی خودرو‌ها هستند و آن‌ها را با چراغ‌های اچ‌آی‌دی (HID) یا زنون (لامپ تخلیه شدت بالا) و ال‌ای‌دی (LED) عوض می‌کنند. این چراغ‌های جدید ابتدا در دهه ۱۳۷۰/ ۱۹۹۰ روی خودرو‌های لوکس پدیدار شدند و تا به امروز در این خودرو‌ها وجود دارند. این چراغ‌ها علاوه بر این‌که ظاهر خودرو را زیبا می‌کنند، بلکه می‌توانند جاده را در تاریکی شب به خوبی روشن کنند. از سال ۱۳۹۵/ ۲۰۱۶ تاکنون وسایل نقلیه بسیاری از این نوع چراغ‌ها استفاده کرده‌اند.

۱۱ فنـــاوری آیـنــــده‌نگر در خودروهـــاتهویه‌های صندلی‌ها
این تهویه‌ها، صندلی‌ها را با فرستادن هوای خنک به پشت صندلی‌ها، خنک نگه‌می‌دارند یا می‌توانند هوای گرم خودرو را گرفته و به جایی دیگر منتشر کنند. این فناوری را تا چند سال گذشته می‌توانستید در خودرو‌های لوکس ببینید. اما امروزه به یکی از فناوری‌های بیشتر خودرو‌ها تبدیل شده است.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار