آیین نکوداشت آیت الله مصباح یزدی در قم برگزار شد

آیین نکوداشت" مقام علمی، اخلاقی و بین المللی آیت الله مصباح یزدی" امروز با حضور جمعی از شخصیت‌های حوزوی در قم برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، آیین "نکوداشت مقام علمی، اخلاقی و بین المللی آیت الله محمدتقی مصباح یزدی،عضو فقید مجلس خبرگان رهبری روز پنجشنبه با حضور جمعی از اساتید و شخصیت‌های حوزوی در مجتمع آموزشی امام خمینی (ره) در قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در این مراسم به بیان ویژگی‌های شخصیتی رئیس فقید موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) پرداخت و گفت: آیت الله مصباح یزدی از  پرچم داران مبارزه با انحراف و الحاد در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی بود.

رمضانی تاکید کرد: آیت الله مصباح یزدی از شخصیت‌هایی بود که جامعیت علمی او در آثار و مکتوبات باقی مانده مشخص است.

او ابراز کرد: حوزه اخلاق و فلسفه اخلاق به دلیل وجود مکتب‌ها و نحله‌های فراوان اخلاقی و افراط‌ها و تفریط‌های موجود در آن  از دغدغه‌های مهم و همیشگی آیت الله مصباح یزدی بود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت: آیت الله مصباح یزدی به دلیل ذهن فلسفی و تسلطی که به قرآن کریم داشت در جایگاه معلم اخلاق دارای سبک خاص خود بود و نوآوری‌های نوینی را در این عرصه پایه ریزی کرده است.

آیت الله مصباح یزدی دارای جامعیت علمی ویژه بود

حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی، قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) نیز در این آیین نکوداشت، اظهار کرد: آیت الله مصباح یزدی در علوم عقلی، فلسفه‌های مضاف علوم، مبانی علوم انسانی و مباحث اصولی دارای یک جامعیت علمی ویژه‌ای است.

او تاکید کرد: آیت الله مصباح یزدی در حوزه علوم انسانی یک فرد منحصر به فرد بود ، پیش از تاسیس موسسه در راه حق، در قبل از انقلاب هم با علوم انسانی و فلسفه‌های غرب آشنا بود.

رجبی گفت: آیت الله مصباح یزدی آشنایی کاملی به زبان‌های فرانسه، انگلیسی و عربی داشت و زبان آلمانی را هم به خوبی درک می‌کرد.

او عنوان کرد: تقویت ارتباط بین حوزه و دانشگاه و تاثیرگذاری تعالی بخش در بین اساتید و دانشجویان از برکات وجودی آیت الله مصباح یزدی بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: تدوین کتابی، چون "مکتب‌های روانشناسی" با همکاری اساتید حوزه و دانشگاه از مصداق‌های بارز تقویت حوزه و دانشگاه از سوی این عالم ربانی بود.

رجبی اظهار کرد: آیت الله مصباح یزدی طرح خاصی در نظام آموزشی حوزه داشت و معتقد بود نظام آموزشی موجود نیازمند تکمیل است، اما به دلیل برخی حساسیت‌ها از پیاده سازی آن صرفنظر کردند.

او ادامه داد: آیت الله مصباح یزدی معتقد بود می‌توان در مدت کوتاه‌تر طلاب را به مرتبه علمی مورد نظر رساند و آن‌ها را از نظر علمی و اخلاقی عمیق‌تر نمود.

به گفته او، بسیاری از آثار و اندیشه‌های آیت الله مصباح یزدی هم تدوین و منتشر نشده است.

رجبی اضافه کرد: برخی از آثار آیت الله مصباح یزدی که در سن ۲۵ تا۲۷ سالگی نگارش شده هنوز منتشر نشده است.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: آیت الله مصباح یزدی در حوزه فرهنگ شخصیتی تاثیرگذاری در کشور بود و همیشه تهاجمات فرهنگی را رصد می‌کرد و پاسخ‌های به موقعی را به شبهات فرهنگی می‌داد.

به گفته او، تحلیل و پاسخ بنیادین و متقن او  به شبهات اخیر کرونا و سازگاری آن با آموزه‌های عقلانی و فرهنگ دینی در بین تحلیل‌های دیگر از جایگاه ویژه‌ای برخودار شده است.

تکلیف محوری از خصوصیات بارز آیت الله مصباح یزدی بود

حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی ،رئیس جامعه المصطفی العالمیه (ص) نیز در این آیین اظهار کرد: آیت الله مصباح یزدی دانشمندی بود که در میان ابعاد مختلف علمی به یک جامعیت منحصر به فردی رسیده بود.

او افزود: یکی از برکات وجودی آیت الله مصباح یزدی نهادسازی و تاسیس مراکز علمی موثر در عرصه علمی و فرهنگی ایران و جهان بود.

به گفته او آیت الله مصباح یزدی یک جریان و نهضت فکری خاصی را ساماندهی کرد و پیش برد و آثار این نهضت علمی در سال‌های آینده بیشتر مشخص خواهد شد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه (ص) تاکید کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های مهم آیت الله مصباح تاثیرگذاری او در مباحث اجتماعی و فرهنگی بود و حضور تعیین کننده‌ای در نیاز‌های جامعه داشت.

عباسی اضافه کرد: تکلیف محوری و احساس وظیفه از خصوصیات بارز آیت الله مصباح یزدی بود که ورود عالمانه و دقیق و به موقع او  به مباحث مربوط به عقاید مارکیستی در ابتدای انقلاب از مصادیق تکلیف محوری  بود.

به گفته عباسی، آشنایی با اندیشه‌های مدرن از مهم ترین ویژگی‌های شخصیتی آیت الله مصباح یزدی بود و او در این عرصه تفاوت و فاصله زیادی با سایر اندیشمندان دارد.

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و عضو فقید مجلس خبرگان رهبری پس از تحمل یک دوره بیماری شامگاه جمعه دوازدهم دی ماه در ۸۶ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

پیکر این عالم مجاهد پس از تشییع در تهران و مشهد صبح روز  پانزدهم دی ماه پس از تشییع بر روی دستان مردم قدرشناس قم در حرم مطهر حضرت معصومه (س) و در جوار استادش آیت الله بهجت به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.