باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

چرا موسیقی عرفانی در معرض فراموشی است؟/ سایه سنگین بی‌عدالتی بر فروش کالاهای فرهنگی

خواننده آلبوم «محمد رسول الله (ص)» از بی‌توجهی به موسیقی عرفانی گلایه کرد.

حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان-ریشه نواهایش به زمان مولوی بر می‌گردد. زمانی که خانقاه‌ها مملو از عاشقان می‌شد و لبیک‌ها با دف نوازی نمود پیدا می‌کرد. اشعار مولوی و سبک شعر‌های او نیز نشان دهنده موسیقی کلام این شاعر است. دف و نی هر چه جلو آمد بیشتر و پر رنگ‌تر شد به نوعی که سبکی را در موسیقی ایران خلق کرد؛ سبکی با عنوان موسیقی عرفانی.

موسیقی عرفانی همراه با موسیقی ایرانی جلو آمد. اما این سبک در لا به لای فرهنگ سال‌های اخیر رنگ و بوی خود را از دست داد و در سال‌های اخیر کمتر نوا‌های دف و نی در چارچوب عرفان به گوش می‌رسد.

چرا موسیقی عرفانی در معرض فراموشی است / پیام عزیزی: موسیقی عرفانی مادر موسیقی ایرانی است

در این میان یکی از خوانندگان کرد، به تنهایی جور کمبود‌های موسیقی عرفانی را می‌کشد؛ کسی که سبک فعالیتش با دیگر خوانندگان متفاوت است. پیام عزیزی، بیش از دو دهه در زمینه موسیقی عرفانی فعالیت می‌کند و همیشه دغدغه باقی ماندن این سبک و توجه به آن در بین مردم را دارد. او به تازگی آلبومی با عنوان «محمد رسول الله (ع)» را در این سبک منتشر کرده است؛ آلبومی که به همت حوزه هنری منتشر شد.

پیام عزیزی درباره آلبوم اخیرش به خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: «محمد رسول الله (ع)» شامل ۱۴ قطعه با زبان‌های فارسی، عربی، کردی و ترکی است. سبک آلبوم موسیقی عرفانی مدرن است و مبنای این سبک، از همان موسیقی گذشته نشأت می‌گیرد. البته من زبان ترکی را به شکل کامل بلد نیستم. یکی از دوستان من که ساکن استانبول است، هنگام ضبط این قطعات در استودیو بود، که مشکلی در تلفظ حروف نداشته باشم.

موسیقی عرفانی در موسیقی ایران ریشه دارد

این خواننده درباره کمبود‌های موسیقی عرفانی در ایران امروز بیان کرد: موسیقی عرفانی در موسیقی اصیل ایرانی ریشه دارد. موسیقی عرفانی از زمان مولوی در خانقاه و تکایا وجود داشت. آن زمان مراسم‌های عرفانی به شکل دف و نی نوازی بوده البته نقش دف همیشه در موسیقی عرفانی پر رنگ‌تر از دیگر سازهاست. حالا فقط بنده در این سبک موسیقی مشغول و از سال ۷۶ پرچم دار این سبک هستم و همیشه مدنظر داشتم که پرچم دار نام رسول اکرم (ص) در این سبک باشم.

چرا موسیقی عرفانی در معرض فراموشی است / پیام عزیزی: موسیقی عرفانی مادر موسیقی ایرانی است

باید عرفان از درون انسان تراوش کند

عزیزی آغاز سبک موسیقی عرفانی مدرن را دهه هفتاد دانست و افزود: سال ۷۶ تولد تازه‌ای در موسیقی عرفانی ایران شکل گرفت. آن زمان من آلبومی با نام «با قدسیان» منتشر کردم. این آلبوم با استقبال فوق العاده مردم روبرو شد و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نسخه از آلبوم فروخته شد. موسیقی عرفانی باید از دل انسان به وجود بیاید چراکه با عرفان، روحانیت و معنویت انسان سر و کار دارد.

وی با بیان اینکه از درون و حنجره‌های عارفان و سالکان، موسیقی عرفانی خداوند بر می‌آید، گفت: ریشه موسیقی عرفانی به سال‌ها قبل بر می‌گردد. حتی دف نوازی‌هایی برای شمس و مولوی و ارتباط بین این دو در تاریخ موسیقی ایران وجود دارد. پس از آن و در زمان شیخ عبدالقادر گیلانی، دراویش قادری با خواندن اشعار عرفانی به سماع و جذبه می‌پرداختند.

ویترین موسیقی ایران، مختص سبک های خاص است

این خواننده درباره کم توجهی به موسیقی عرفانی و کمبود‌های موجود در این زمینه گفت: این کم رونقی در موسیقی عرفانی، ریشه در ساختار فرهنگی ما دارد. تصور کنید مغازه داری در ویترین خود انواع اجناس را می‌چیند، مشتری همه اجناس را می‌بیند و به انتخاب خود یک جنس را می‌خرد. اما اگر مغازه دار ویترین را از جنس‌های بزرگ پر کند و جنس‌های دیگر را کنار بگذارد، انتظاری برای فروش جنس‌های خارج از ویترین وجود ندارد از این رو  بی عدالتی در فروش کالا‌های فرهنگی وجود دارد.

چرا موسیقی عرفانی در معرض فراموشی است / پیام عزیزی: موسیقی عرفانی مادر موسیقی ایرانی است

موسیقی عرفانی از موسیقی پاپ و سنتی غنی‌تر است

خواننده موسیقی عرفانی ادامه داد: ما باید همه سبک‌های موسیقی را در معرض مردم قرار دهیم. موسیقی عرفانی، مادر موسیقی ایرانی است. همچنان که به موسیقی پاپ و سنتی ارزش داده می‌شود، باید به موسیقی عرفانی ارزش داد. موسیقی عرفانی کم و کاستی از سبک‌های دیگر ندارد چه بسا از آن‌ها غنی‌تر و عمیق‌تر است. نباید فقط در هفته وحدت موسیقی‌هایی درباره پیامبر اکرم (ص) تولید و پخش شود چرا که  رسول خدا (ص) متعلق به تمام دوران‌ها و برای همه برهه‌های زندگی انسان است؛کائنات و جهان برای او خلق شده است. باید در طول سال درباره ایشان آثاری را تولید و عرضه کرد. این واقعا کم کاری مسئولان و فعالان هنری است. 

عزیزی گفت:خاتم الانبیاء (ص) باید در تمام زندگی ما نقش مهمی داشته باشد. چرا برای مناسبت‌هایی مانند عید نوروز یا شب یلدا از موسیقی عرفانی استفاده نمی‌شود؛ با این بی توجهی‌ها میان مردم و موسیقی عرفانی فاصله انداخته ایم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
عرفان و موسیقی مگر با هم جور می شوند؟ عرفان راهی است برای شناخت و بندگی پروردگار عالم که تنها از طریق اهل‌بیت علیهم السلام و قرآن بدست می آید.آیا امام زمان علیه السلام موسیقی گوش می دهند؟ آیا آیات عظام و عرفای حقیقی موسیقی گوش می دهند؟ یک نکته خارج از بحث در طی مراحل عرفان (هفت مرحله یا هفت شهر) همه مردم بدون اهل بیت علیهم السلام و قرآن تا آسمان چهارم می توانند بروند ولی از آنجا به بعد بدون ثقلین -مقدور نیست. موفق باشید
Iran (Islamic Republic of)
دانشجو
۱۳:۵۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
بنظر شخصی بنده حقیر حالا موسیقی عرفانی را کاری ندارم ؛ ولی واقعا بسیاری از موسیقی ها متاسفانه فاقد محتوای شعر و ترانه هستند و هیچ چیزی به انسان اضافه نمیکنند ! برخی از آهنگ ها هم که شوربختانه آنقدر سخیف و زننده است که اصلا انسان از گوش دادن به آنها شرم دارد . امیدوارم در راستای موسیقی ، همان عنوان هنر تعالی بخش که در کلام شهید بهشتی بزرگوار بود محقق شود . ان شاءالله.
متشکرم.
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۲:۵۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
سلام آقای علیرضا قربانی ،

درست است که عرفان یعنی سخن دل ، ولی به معنی هر چی دلم خواست نیست ،
عرفان راهی برای دست یافتن به حکمت جهان پیش رو و جهان خلقت است ،

نه راهی برای اعتراض به خالق هستی ، که مثلا چرا شیطان اینجا است ،
یا چرا حکومت به فکر نان مردم نیست ، باید به حکومت کمک کرد مردم را دلخوش نگه دارد ،

آنهم با حکمت درست خدا ، که هست ، نه اینکه ما چیزی را به وجود بیاوریم و
خود را خالق اثری بدانیم ،

آیا مدعی خالق بودن ، فروتن و اهل عرفان است ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ای
۱۰:۰۵ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
برای اینکه کسل کننده و بیخود هستند.مخصوصا کارهای این بنده خدا که عکسش هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
دوست گرامی
عارفان دانند حال عارفان / عارفانه نکته عارف بخوان
اگه از موسیقی عرفانی خوشت نمیاد در احوال خودت جستجو کن